Godkänd eller underkänd..?
Eldosa 40mm under vattenledning … Dusch till höger…

• En hand håller en trasig del nära en öppen golvvärmeventil monteringsenhet på ett kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenledningarna spelar ingen roll för NORMALT ska det inte komma vatten från dem. Lite knepigare med duschen, hur långt är det till duschhuvudet (lodlinjen) och är det en vägg mellan ?

… precis ovanför eldosa är tvättmaskin kopplad och samma rör typ 600 mm längre till höger finns dusch
Ja, finns en vägg mellan

Redigerat:
BirgitS
En bild där man ser både tvättmaskinen och duschen underlättar för att bedöma om det är tillräckligt avstånd.

Här kommer den

• Modernt badrum, kakelvägg, duschhuvud, rör, termostat, väggmonterad ljusknapp, del av tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är minst område 1, och där får en anslutningsdosa finnas. För att veta mer exakt kan du mäta avståndet mellan dosa och centrum på duschhuvudet med ett böjligt måttband.

Men man kan ju undra över hur detta gått till. Det är lite onödigt med en anslutningsdosa precis under en vattenkoppling även om sådana normalt inte ska läcka.

A
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det där är minst område 1, och där får en anslutningsdosa finnas. För att veta mer exakt kan du mäta avståndet mellan dosa och centrum på duschhuvudet med ett böjligt måttband.

Men man kan ju undra över hur detta gått till. Det är lite onödigt med en anslutningsdosa precis under en vattenkoppling även om sådana normalt inte ska läcka.
Ser ut att vara inom område 1 (120 cm från mittpunkt dusch)
Värt att notera att dosa måste ha ip klass x4. Om den kommer utsättas för vattenbesprutning ska det vara ip x5. Men i och med väggen emellan tolkar jag det som att dosa IPx4 är godkänt.

För att göra det säkrare. Slå av säkringar som matar denna dosa om den ej används.

• Gilla
Sofia 235
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Ser ut att vara inom område 1 (120 cm från mittpunkt dusch)
Värt att notera att dosa måste ha ip klass x4. Om den kommer utsättas för vattenbesprutning ska det vara ip x5. Men i och med väggen emellan tolkar jag det som att dosa IPx4 är godkänt.

För att göra det säkrare. Slå av säkringar som matar denna dosa om den ej används.
Varför citerar du mig? Är det något du vill invända emot eller besvara det jag skrev? Vad tror du om risken för vattenbesprutning i ett normal badrum på denna höjd? (svara inte mig).

Jag gissar att det är ok regelmässigt men kan väl tycka placeringen av både vatten och el är konstig. Om det inte sitter en sockel på 1 m under förstås.

Även om placeringen kanske inte går mot några regler (vilket inte jag kan bedöma) så tycker jag att det är olämpligt. Säker vatten säger ju att inga kopplingar på tryckvatten får ligga dolda för alla kopplingar kan börja läcka. Så kan det även hända här.
Kopplar dosan något eller är den bara terminering av en oanvänd kabel?
Skruvarna i dosan ser ju ut att vara väldigt nära vattenrören i väggen.
Rörmokaren verkar vara vär till hur många kopplingar som möjligt och inte intresserad i användning av bockverktyg.

T Thomas_Blekinge skrev:
Även om placeringen kanske inte går mot några regler (vilket inte jag kan bedöma) så tycker jag att det är olämpligt. Säker vatten säger ju att inga kopplingar på tryckvatten får ligga dolda för alla kopplingar kan börja läcka. Så kan det även hända här.
Kopplar dosan något eller är den bara terminering av en oanvänd kabel?
Skruvarna i dosan ser ju ut att vara väldigt nära vattenrören i väggen.
Rörmokaren verkar vara vär till hur många kopplingar som möjligt och inte intresserad i användning av bockverktyg.
Elektrikern verkar inte heller vara så smart. Sladden från tvättmaskinen lär inte räcka till dosan. Om tvättmaskinen står på golvet vill säga.

Har man möjligen återanvänt någon dosa vid en badrumsrenovering?
För inte sätter man sådär om man har möjlighet att göra nytt, som man vill...placeringen stämmer mer med ett torkskåp på 70-talet?

• Gilla
avh67f och 2 till
  • Laddar…
Helt klart godkänt, sitter garanterat ett va skydd i dosan som ökar ip klassen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.