Tjo.

Försöker elda I kaminen och lyckas få fart på den men så fort jag stänger luckan så dör elden. Jag har förbränningsspjället på max.
Den är sotad i januari. Det är även monterat tilluft ner i grunden men hittar inte tilluften på utsidan av huset/grunden (det bör väl gå där)
Det enda jag har hittat är dessa 2 rör med lock men känns som det borde vara något rensrör? Till hängrännor?
Någon som ha något tips? Kaminen i vardagsrummet med ved under och en kanna och prydnad på toppen. Elden syns inte genom glaset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två röda rör med lock i snö på en grusplan, nära ett stuprör, diskuterade som eventuella rensrör eller tilluft.
Skapa konto

Man brukar väl sätta ett galler i grunden bara. Det är kanske inte anslutet ut alls? Någon som fuskat kanske.

Slangen brukar väl komma upp under kaminen, du kan kanske lossa den från kaminen och se om kaminen får mer luft. Borde gå att mata in en rensfjäder el dylikt i slange för att se hur längt man kommer?

Är det en Contura C310?
Som tidigare nämnts, testa montera loss tilluften under kaminen och se om det hjälper. Du behöver kanske öppna ett fönster samtidigt.
Ritning av kamin med mått och markering av tilluftens position, potentiellt en Contura C310.
Skapa konto

Centano Centano skrev:
Är det en Contura C310?
Som tidigare nämnts, testa montera loss tilluften under kaminen och se om det hjälper. Du behöver kanske öppna ett fönster samtidigt.
[bild]
@Ursidade @Centano
Tilluften är under tralldäcket fick jag reda på av förra ägaren nu. Troligen därför det inte får tillräckligt med luft. Även de upplevde problem med att elda.
Det är även undertryck i huset. Men får kanske förlänga tilluften till änden av tralldäcket? Men ska jag ändå prova att koppla bort tilluften?

Tilluften är kanske blockerad på något sätt. Jag hade provat lossa slangen från kaminen och provat elda och se om det fungerar då. Hade även öppnat ett fönster på glänt i rummet där kaminen står.

• Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Tilluften är kanske blockerad på något sätt. Jag hade provat lossa slangen från kaminen och provat elda och se om det fungerar då. Hade även öppnat ett fönster på glänt i rummet där kaminen står.
Jag ska prova detta imorgon. Tack 😀

P Pappa1986 skrev:
Tjo.

Försöker elda I kaminen och lyckas få fart på den men så fort jag stänger luckan så dör elden. Jag har förbränningsspjället på max.
Den är sotad i januari. Det är även monterat tilluft ner i grunden men hittar inte tilluften på utsidan av huset/grunden (det bör väl gå där)
Det enda jag har hittat är dessa 2 rör med lock men känns som det borde vara något rensrör? Till hängrännor?
Någon som ha något tips?[bild][bild]
Gallret på tillyften är igensatt…100%

Det är ju bra med lite undertryck i huset, men om externluften är blockerad kan det göra att det blir mycket svårt att få fart på brasan. Om du har FTX-ventilation har de ofta ett brasläge, har du kollat det?
Det bör inte vara några problem att få tillräckligt med luft från under trädäcket, om man inte har byggt jordens tätaste däck.

• Gilla
Johan_jo
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Tjo.

Någon som ha något tips?[bild][bild]
Prova allra först med att ha ett fönster öppet. Om det även då slocknar finns felet i Conturan, då blir felsökningen där, annars fortsätter du enligt de råd du redan fått här.

• Gilla
Pappa1986
  • Laddar…
A Andy_44 skrev:
Gallret på tillyften är igensatt…100%
Ska kolla upp detta så fort jag kommer in under altanen. Så är det säkerligen

N NoiseMaker skrev:
Det är ju bra med lite undertryck i huset, men om externluften är blockerad kan det göra att det blir mycket svårt att få fart på brasan. Om du har FTX-ventilation har de ofta ett brasläge, har du kollat det?
Det bör inte vara några problem att få tillräckligt med luft från under trädäcket, om man inte har byggt jordens tätaste däck.
Ska kolla upp detta med brasläge då vi har FTX-ventilation. Tack

• Gilla
ylven
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Ska kolla upp detta så fort jag kommer in under altanen. Så är det säkerligen
Löst sig?

• Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
A Andy_44 skrev:
Löst sig?
Kommer inte åt tilluften men är garanterat så men när snön försvinner ska jag ta tag i detta. Men det går bra att elda nu om man bara har luckan lite öppen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.