51 844 läst ·
674 svar
52k läst
674 svar
Elda trädgårdsavfall
Det som är tråkigt med Naturvårdsverkets kommunikation i frågan är att de inte redogör för hur de tolkar att avfallsföreningens lydelse leder till ett de facto förbud mot att elda upp trädgårdsavfallet.
Man skulle ju vilja att de likt Boverket redovisar steg för steg hur de menar att författningstexten ska leda till den tolkningen. Tyvärr fick jag heller inte svar på detta trots att jag uttryckligen frågade om det när jag emailade. Det enda vi får är illa skrivna texter hemsidestexter och några klippta ord från medverkan i SR som är svåra att förstå utifrån förvaltningsjuridiskt perspektiv och en hänvisning till tillsynsmyndigheten i sin kommun. Hela lagtolkningen är därmed ett gungfly. Och inte blir det lättare att kommunerna tar egna föreskrifter för avfallshanteringen som ger utrymme för ännu mer tolkningsmöjligheter.
Man skulle ju vilja att de likt Boverket redovisar steg för steg hur de menar att författningstexten ska leda till den tolkningen. Tyvärr fick jag heller inte svar på detta trots att jag uttryckligen frågade om det när jag emailade. Det enda vi får är illa skrivna texter hemsidestexter och några klippta ord från medverkan i SR som är svåra att förstå utifrån förvaltningsjuridiskt perspektiv och en hänvisning till tillsynsmyndigheten i sin kommun. Hela lagtolkningen är därmed ett gungfly. Och inte blir det lättare att kommunerna tar egna föreskrifter för avfallshanteringen som ger utrymme för ännu mer tolkningsmöjligheter.
Samtidigt är det helt ok att gräva ner sin döda undulat, marsvin och katt på tomten. Hur sjukt?D Dilato skrev:
Och varför ska man överhuvudtaget bry sig om alla vansinnigheter som konstant ramlar ut från byråkratins högborg i Bryssel?
Själv bryr jag mig mindre och mindre ju fler stolligheter som kommer. Swexit?
Själv bryr jag mig mindre och mindre ju fler stolligheter som kommer. Swexit?
Att skylla på EU är billigt. Det här är svensk förordning, tagen av svenska regeringen. Det här gled igenom under förra S-regeringens vakt.mikethebik skrev:
Majbrasa kan ges tillstånd till... https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nytt-eu-direktiv-du-far-inte-elda-upp-ditt-tradgardsavfall
Alltså, vilket jävla skämt. Är det inte störande i tätbebyggda områden så är ju detta direkt kontraproduktivt, att köra kärra effer kärra med ris när man tagit ner några träd flera mil ifrån närmaste ÅVC!
Alltså, vilket jävla skämt. Är det inte störande i tätbebyggda områden så är ju detta direkt kontraproduktivt, att köra kärra effer kärra med ris när man tagit ner några träd flera mil ifrån närmaste ÅVC!
Låter du materialet multna och bli jord binder du kolet, om du sedan rör om i jorden så att större mängder syre kommer in så får du koldioxid. Så att binda kol är fullt möjligt och just nu släpper vi (mänskligheten) ut kol som bands för många miljoner år samtidigt som vi frigör kol från jorden. Då ökar mängderna väldigt snabbt. Att vi dessutom minskar växtligheten globalt gör att mer koldioxid lämnar lagren närmast jordytan. Vid orenad förbränning blir det också mycket annat än koldioxid som släpps ut.C cZuLLLL skrev:Ännu ett vansinnigt beslut i hetsen att begränsa det för växtlivet så livsviktiga koldioxiden. Detta är ännu ett av raden beslut att genomföra en lagstiftning som går emot klassisk enkel fysik och biologi. Oavsett om du bränner, komposterar eller kör ditt trädgårdsavfall till återbruk för att bli biogas så kommer samma mängd koldioxid att skapas av massan i ditt trädgårdsavfall.
Så det är inte så konstigt att du inte vet detta då det strider mot det sunda förnuftet. Varför ska du ens behöva tänka på detta? Askan av det du bränner blir dessutom en helt förträfflig gödning att använda i trädgården.
Så att begränsa förbränning där energin släpps rakt ut utan rökrening och prioritera förbränning där man tar tillvara energin och renar gaserna är inget påhitt som bryter mot några naturlagar.
Vill man påverka utsläppen vid transport så beställer man hem en kontainer som man delar med grannarna och/eller har en (gemensam) kvarn. Har man en kvarn och en bra kompost blir det iofs inte mycket att köra iväg.
Sen är det självklart kul att elda men då kan man använda torr ved.
Det blir så "drastiskt" i trådarna när man letar ytterligheter bara för att påvisa något. lite av Emil i Lönneberga och Krösamaja.🤣
Påverkar i tätort inte mera än någon procent av fastigheterna, där övriga redan idag komposterar ellet kör iväg det till ÅVC.
Där jag sitter nu på landsbygd löser vi det utan problem även fortsättningsvis i Krösamajabygd.
Påverkar i tätort inte mera än någon procent av fastigheterna, där övriga redan idag komposterar ellet kör iväg det till ÅVC.
Där jag sitter nu på landsbygd löser vi det utan problem även fortsättningsvis i Krösamajabygd.
Att det är tillåtet, men inte elda ett par pinnar.Sommartorparn skrev:
Har inget emot att gräva ner djur alls. Inte heller att det eldas ris.
Däremot ska man gärna sätta dit dom som eldar annat i sina tunnor. Men det är en annan diskussion.
Undrar hur många som kommer ringa in och berätta att deras grannar eldar trots förbudet. Telefonerna hos kommunen lär nog gå varma, frågan är om dom hinner fram innan det bara är glöd eller aska kvar.