50 669 läst ·
674 svar
51k läst
674 svar
Elda trädgårdsavfall
Vi får väl se? Även ministrar verkar hålla me.kommunen ☺️Claes Sörmland skrev:
https://x.com/x/status/1779949749967147434Claes Sörmland skrev:
Ja vi diskuterade den tweeten ovan. Där finns ingen lagtolkning. Det finns en förklaring att regeringen har klantat sig när den beslutade om förordningen och en avsiktsförklaring att man ämnar ändra på den i framtiden. Och en uppmaning att följa förordningen och försöka med dispenser tills dess den är ändrad.Farstatjej90 skrev:
Du ändrade ditt inlägg så jag missade nästan andra delen.Claes Sörmland skrev:
Nja jag tycker nog det är viktigt även hur ministrar tolkar lagen. Det verkar media också tycka, de frågar ständigt dom om det....
Vad du tycker om ministrars tolkning av lagen spelar ju inte så stor roll.Farstatjej90 skrev:
Media granskar makten så de tycker naturligtvis det är festligt om ministrar går över sina befogenheter och lägger sig i myndighetsutövning. De hoppas alltid på lite ministerstyre så att de kan göra en grej om det. De är ju också intresserade av att redovisa vad regeringen vill politiskt. Det är naturligtvis viktigt eftersom de styr riket och utfärdar förordning.
I det här fallet var det verkligen en tweet där varje ord är vägt på guldvåg för att kommunicera att regeringen klantat sig utan att använda mitt tydliga språkbruk och att regeringen ämnar ändra på den olyckliga formuleringen i avfallsförordningen. Och att man förväntas följa lag även om den i framtiden kommer att ändras.
Som tur är så blir korven allra bäst grillad över en rejäl kolbädd som man får när man gjort vårstädningen på landet och den stora brasan brunnit ut. Så sa i alla fall min farfar. Mao krävs det en dags eldning för en gastronomisk korvgrillning till kvällen.
På naturvårdsverkets sida finns annat intressant att läsa. Exempelvis står det under
"Frågor och svar om bioavfall: "
"Är det tillåtet att transportera trädgårds- eller parkavfall för att möjliggöra central kompostering, exempelvis inom den egna verksamheten eller som en tjänst?
Svar:
Om det rör sig om kommunalt trädgårds- eller parkavfall ansvarar kommunen för insamlingen av avfallet. Hur insamlingen är organiserad kan variera mellan kommunerna och vad som gäller i respektive kommun framgår normalt av de lokala avfallsföreskrifterna.
För att någon annan än kommunen ska få transportera avfallet behövs normalt en dispens enligt 15 kap. 25 § 1 miljöbalken. För att yrkesmässigt transportera eller hantera avfall i Sverige behövs tillstånd eller anmälan till Länsstyrelsen. Detta gäller även för transport av avfallet inom den egna verksamheter."
Med andra ord, kommunerna ska ha monopol på att transportera ris till återvinningen! Det duger inte längre att be en bonde eller annan innehavare av lämpliga fordon, att mot ersättning ta bort den där jättehögen ris som skulle kräva alltför många vändor med personbilssläp! Låt mig gissa att det kommer att bli dyrare att få sitt ris borttransporterat!
https://www.naturvardsverket.se/vag...fall/fragor-och-svar-om-bioavfall/#E530967888
"Frågor och svar om bioavfall: "
"Är det tillåtet att transportera trädgårds- eller parkavfall för att möjliggöra central kompostering, exempelvis inom den egna verksamheten eller som en tjänst?
Svar:
Om det rör sig om kommunalt trädgårds- eller parkavfall ansvarar kommunen för insamlingen av avfallet. Hur insamlingen är organiserad kan variera mellan kommunerna och vad som gäller i respektive kommun framgår normalt av de lokala avfallsföreskrifterna.
För att någon annan än kommunen ska få transportera avfallet behövs normalt en dispens enligt 15 kap. 25 § 1 miljöbalken. För att yrkesmässigt transportera eller hantera avfall i Sverige behövs tillstånd eller anmälan till Länsstyrelsen. Detta gäller även för transport av avfallet inom den egna verksamheter."
Med andra ord, kommunerna ska ha monopol på att transportera ris till återvinningen! Det duger inte längre att be en bonde eller annan innehavare av lämpliga fordon, att mot ersättning ta bort den där jättehögen ris som skulle kräva alltför många vändor med personbilssläp! Låt mig gissa att det kommer att bli dyrare att få sitt ris borttransporterat!
https://www.naturvardsverket.se/vag...fall/fragor-och-svar-om-bioavfall/#E530967888