51 690 läst ·
674 svar
52k läst
674 svar
Elda trädgårdsavfall
Om jag skall grilla korv i trädgården, så bränner jag väl grenar och inte avfall?
Jag tycker inte mina grenar är insamlat avfall.
Dessutom, finns det någon lag om hur stor en glödbädd får maximalt vara för att grilla en prinskorv?
Jag tycker inte mina grenar är insamlat avfall.
Dessutom, finns det någon lag om hur stor en glödbädd får maximalt vara för att grilla en prinskorv?
Klart en svensk förordning utfärdad av svenska regeringen gäller för svenska förhållanden. Vilka andra förhållanden skulle den gälla för?P paralun skrev:
Naturvårdsverket har ingen rätt att överpröva lagen eller förordning som regeringen har getts rätt av lagstiftaren att utfärda.
(Håller med om att detta är en tramsfråga och av det skälet kunde Naturvårdsverket struntat i att gå ut i P1 om detta så hade ingen känt till det. Eller så kunde regeringen ha beslutat om en förordning där de förstår vad de beslutar om. Verkar som att de har kompetensproblem om de inte vet vad de inför i svensk författning på sina möten. Dags att byta ut lite tjänstemän?)
Redigerat:
Ja ska du grilla så är det något annat. Men det är ju utanför vad tråden handlar om, den gäller ju avfall och inte t ex vedinsamling.R Rolle314 skrev:
Jo Naturvårdsverket har all rätt att tolka en lagtext och i det här fallet med ett komplicerat dokument som EU's avfallsdirektiv som är grund till den här röran.Claes Sörmland skrev:
Klart en svensk förordning utfärdad av svenska regeringen gäller för svenska förhållanden. Vilka andra förhållanden skulle den gälla för?
Naturvårdsverket har ingen rätt att överpröva lagen eller förordning som regeringen har getts rätt av lagstiftaren att utförda.
(Håller med om att detta är en tramsfråga och av det skälet kunde Naturvårdsverket struntat i att gå ut i P1 om detta så hade ingen känt till det. Eller så kunde regeringen ha beslutat om en förordning där de förstår vad de beslutar om. Verkar som att de har kompetensproblem om de inte vet vad de inför i svensk författning på sina möten. Dags att byta ut lite tjänstemän?)
Alternativt så kommer säkert någon att hävda att eldandet skedde utifrån den svenska allemansrätten och det primära var behov av värme samt sedan matlagning på glödbädden.
Härnösand vill utreda och låta gamla föreskrifter gälla under tiden.
https://harnosand.se/bygga-bo-trafi...ning/nya-eu-regler-for-eldning-av-avfall.html
https://harnosand.se/bygga-bo-trafi...ning/nya-eu-regler-for-eldning-av-avfall.html
- Samhällsförvaltningen får i uppdrag att utreda och föreslå en mer pragmatisk hållning i kommunens lokala förskrifter.
- Medan utredningen pågår fortsätter kommunens tidigare föreskrifter att gälla. Enligt dem är det tillåtet att elda torrt trädgårdsavfall som inte går att kompostera, till exempel ris, kvistar och grenar. OBS att det är förbjudet att elda i detaljplanelagt område under tiden 1 maj-30 september.
- Att det precis som tidigare är tillåtet att anordna majbrasor.
Och du har ju gjort en egen ännu större eldkorg än den på bilden, de grova speedwaykorvarna kräver rejäl brasa.R Rolle314 skrev:
Bifogar "källa" så att man inte tror jag hittar på.
https://www.stensakra.se/korv/speedwaykorv
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej du rör du till det. Det är lagstiftaren regeringen som tolkar EUs avfallsdirektiv och inför hur man uppfattar det som en del i svensk lag (författning) genom riksdagsbeslut om lagändring eller förordningsbeslut. Detta har man gjort genom att ändra på lydelsen av avfallsförordningen. Nu följer Naturvårdsverket förordningen. En del av deras uppdrag som myndighet är att hjälpa kommunerna med att tolka förordningen. Det innebär inte att de kan ändra på förordningen för att de tycker det är lämpligt. Sån makt har inte en myndighet. Landet styrs av lag.P paralun skrev:
Jag skämtade ju om det tidigare men inte så seriöst som juridiskt argument. Om man grillar mat med bränsle så är det något annat än att förbränna sitt trädgårdsavfall. Så det kan vi släppa.P paralun skrev:
Jo kort så har då regeringen sina statliga verk just för att tolka snårigheter och i det här fallet då vad som egentligen menas med lagtexten.Claes Sörmland skrev:
Nej du rör du till det. Det är lagstiftaren regeringen som tolkar EUs avfallsdirektiv och inför hur man uppfattar det som en del i svensk lag (författning) genom riksdagsbeslut om lagändring eller förordningsbeslut. Detta har man gjort genom att ändra på lydelsen av avfallsförordningen. Nu följer Naturvårdsverket förordningen. En del av deras uppdrag som myndighet är att hjälpa kommunerna med att tolka förordningen. Det innebär inte att de kan ändra på förordningen för att de tycker det är lämpligt. Sån makt har inte en myndighet. Landet styrs av lag.
Jag skämtade ju om det tidigare men inte så seriöst som juridiskt argument. Om man grillar mat med bränsle så är det något annat än att förbränna sitt trädgårdsavfall. Så det kan vi släppa.
Sen att elda är fullt tillåtet med den svenska allemansrätten som inte andra länder har och det kommer nog snabbt rättsfall där någon hävdar att eldningens primära behov var värme samt matlagning (inte att bli av med bioavfallet)
Regeringen har mängder av anställda medarbetare på departementen för att förstå vad de lagstiftar om. De har också remissrundor och utredningar som skrivs ute i myndigheterna till sin hjälp. Men myndigheternas uppgift är inte att driva politik som inte har stöd i författning. De ska enbart genomföra besluten som regeringen tar och följa författningen.P paralun skrev:
Som sagt, inte del av tråden. Denna tråd handlar om man får förbränna sitt trädgårdsavfall. Ingen har hävdat att det finns ett grillningsförbud i trädgårdar.P paralun skrev: