Hej, har en braskamin från Contura och har rivit en innervägg i mitt hus och fått en massa virke över. Detta virke är väl inte impregnerat och således ok att elda med? Se bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elda på! Var dock medveten om att det kommer brinna finare/bättre, så proppa inte kaminen full. Blir sanslös värmeutveckling jämfört med ved.
Ja man får nog vara lite försiktig , en bekant med nyinstallerad stor Jötul matade den full med spånskivebitar, vi fick gå ut och kyla av oss i vinternR Redgeneral skrev:
Eldar man med spånskivor är man inte rädd om sin egen hälsa eller grannarnas.galento skrev:
Vi borde införa sharia-lagar för de som eldar något annat än rent, torrt trä.
Produkter som diskuteras: "trä-rent"
Trä-Rent Jape
Rengöring av trä utomhus
49 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Kamin funkar det väl i. Fördel om man blandar med annan ved. I öppen spis kommer det att skjuta gnistor som tall- och granvirke gör.
Jag fick elda upp mina byggmaxreglar som skruvade sig som korkskruvar när de torkade. Men i en kamin med lucka gick det.
Jag fick elda upp mina byggmaxreglar som skruvade sig som korkskruvar när de torkade. Men i en kamin med lucka gick det.
Det är väl att överdriva, folk har i långeliga tider farit ut efter nyår och hämtat torrgran om man haft minsta tvivel på att den torra veden i vedboden skall räcka vintern ut och med nuvarande energibrist i Europa tror jag att den traditionen kommer återupptas av de som så kan.B Boende45 skrev:
Att värma med el producerad med oljekondens eller för den delen fossil gas är knappast bättre än att bränna ved med ca 20%fukthalt om man bor utanför detaljplanerat område och har en vettig eldstad.
Eldade massor av virke när vi rev gamla köket. Det va både gammalt och torrt, men blanda gärna som flera säger. Det brinner helt enkelt väldigt snabbt. Jag blandar lövträd och barrträd jämt, för så ser det ut i min vedbod.
Eldar också eventuellt spillvirke ihop med annat , här har det blivit mest löv som eldats senaste tiden.Norrtull skrev:
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Har eldat med enbart spillvirke i min braskamin , vad som händer med dessa tunna / många träbitar är att brasan blir intensiv (mycket hög värme) inte bra för varken kamin / rökrör .F fribygg skrev:Det är väl att överdriva, folk har i långeliga tider farit ut efter nyår och hämtat torrgran om man haft minsta tvivel på att den torra veden i vedboden skall räcka vintern ut och med nuvarande energibrist i Europa tror jag att den traditionen kommer återupptas av de som så kan.
Att värma med el producerad med oljekondens eller för den delen fossil gas är knappast bättre än att bränna ved med ca 20%fukthalt om man bor utanför detaljplanerat område och har en vettig eldstad.
Rivningsvirke funkar perfekt som tändved , om man gör dom lagom stora med en yxa / huggkubbe
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden