4 652 läst ·
7 svar
5k läst
7 svar
Elda med kaffesump ?
Har tillgång till obegränsade mängder kaffesump och tycker att det borde gå att elda med på nåt sätt.
Vid googling så blandas det med amält paraffin och och melass och stelnar till energirika bränsleblock.
Detta känns lite overkill, grejen är att det skall vara nästan gratis. Vid pelletspressning är det ligninen i trät som binder samman spånet till pellets och det finns inte i sumpen. Alternativ till andra bindemedel ? Finns vax som övrskott vid nån tillverkning, kanske skulle gammal frityrolja funka ? Blocken skall hålla ihop ,vara torra, eventuellt sveta i tunnt papper.
Ideer någon ?
Vid googling så blandas det med amält paraffin och och melass och stelnar till energirika bränsleblock.
Detta känns lite overkill, grejen är att det skall vara nästan gratis. Vid pelletspressning är det ligninen i trät som binder samman spånet till pellets och det finns inte i sumpen. Alternativ till andra bindemedel ? Finns vax som övrskott vid nån tillverkning, kanske skulle gammal frityrolja funka ? Blocken skall hålla ihop ,vara torra, eventuellt sveta i tunnt papper.
Ideer någon ?
Top gear satte fartrekord för kaffedrivna bilar. Då pelleterade de kaffesumpen rakt av vad jag minns. Men de visar ju inte allt.
Frågan är om det skulle funka med en Biona2000. De eldar ju spån.
Klicka här för att svara