Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
När det gäller eldande värkar det finnas lika många sätt som är rätt som det finns pannor.
Själv eldar jag med vad jag kommer över gratis eller nästan gratis så min panna har fått allt ifrån gran till redwood ja tom ett helt timmer hus har jag eldat upp.
Poppelpil är det sämsta jag någonsin eldat för det går åt massor och blir inte mycket till värme av det.
Gummi är ingen höjdare för det luktar apa.
Men det finns en sak som är mycket värre och det är PVC (polyvinylklorid) http://sv.wikipedia.org/wiki/PVC det finns inget som luktar värre än det.
Med risk för att elda upp stämningen
så kan jag berätta att det finns en plastsort som går att elda i pannan utan olägenheter och det är polypropylene som även kallas Polyeten eller PP plast http://sv.wikipedia.org/wiki/Polyeten som finns bla i plast påsar, dunkar och pem slangar
Vid förbränning bildas bara co2 och vatten samt den luktar ungefär som ett stearin ljus.
Jag fick reda på detta när jag tog plast svets licens för geotermi system.
Eftersom det blir lite spill när man sätter slangarna i energi brunnar så var jag bara tvungen att prova och det funkade kanon utan lukt dock sprang rökgas temperaturen i väg om man la i för mycket.
Själv eldar jag med vad jag kommer över gratis eller nästan gratis så min panna har fått allt ifrån gran till redwood ja tom ett helt timmer hus har jag eldat upp.
Poppelpil är det sämsta jag någonsin eldat för det går åt massor och blir inte mycket till värme av det.
Gummi är ingen höjdare för det luktar apa.
Men det finns en sak som är mycket värre och det är PVC (polyvinylklorid) http://sv.wikipedia.org/wiki/PVC det finns inget som luktar värre än det.
Med risk för att elda upp stämningen
Vid förbränning bildas bara co2 och vatten samt den luktar ungefär som ett stearin ljus.
Jag fick reda på detta när jag tog plast svets licens för geotermi system.
Eftersom det blir lite spill när man sätter slangarna i energi brunnar så var jag bara tvungen att prova och det funkade kanon utan lukt dock sprang rökgas temperaturen i väg om man la i för mycket.
Göran.W . Redwood ska ju vara amerikanska namnet på vår fura/tall är det fura du menar ?
Jag eldar som dig jag med . Det som jag kommer över lättast eldar jag . Vi har skog men får med mig färdig ved från jobbet billigt gran och fura så jag eldar det mest .
Har eldat briketter med och det hade jag i påsar och på slutet brukade jag vinda in hela påsen så allt spill bran upp och håller med dig om att elda en påse är inget särskilt alls !
Jag eldar som dig jag med . Det som jag kommer över lättast eldar jag . Vi har skog men får med mig färdig ved från jobbet billigt gran och fura så jag eldar det mest .
Har eldat briketter med och det hade jag i påsar och på slutet brukade jag vinda in hela påsen så allt spill bran upp och håller med dig om att elda en påse är inget särskilt alls !
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Japp det var amerikanskt trä och det var betydligt kompaktare än det svenska.
I min värld går allt trä att elda man får bara ändra luft mängden efter trä slag så man får bra förbränning.
Enbart fura är iof ingen hitt men med lite gran i det blir det betydligt bättre.
I min värld går allt trä att elda man får bara ändra luft mängden efter trä slag så man får bra förbränning.
Enbart fura är iof ingen hitt men med lite gran i det blir det betydligt bättre.
Svensk fura beror mycket på vart den har växt är det norrland eller skåne stor skilnad 
energin i fura är aldeles utmärkt ! Särskilt tunga kabbar från kärnan i gammal fura ! Nära nog dryper av tjära ! Rena oljan ! Fast mycket drag gärna blanda med gran ja annars sotar det mycket ! Inget man snåleldar med och så måste det vara tort ! Gör man fel här räkna med tjärad skorsten invändigt = Farligt ! :wow:
Jag kan elda ! Inga grannar störs av min fura
energin i fura är aldeles utmärkt ! Särskilt tunga kabbar från kärnan i gammal fura ! Nära nog dryper av tjära ! Rena oljan ! Fast mycket drag gärna blanda med gran ja annars sotar det mycket ! Inget man snåleldar med och så måste det vara tort ! Gör man fel här räkna med tjärad skorsten invändigt = Farligt ! :wow:
Jag kan elda ! Inga grannar störs av min fura
Jag kan tänka mig att det stora energi/kol-innehållet är det som gör att gummi (och många sorters plaster), eller igentligen snarare den snabba förgasningen av gummit/plasten, gör att förbränningen blir ofullständig och därigenom stinker och producerar giftiga ämnen. I en modern panna där gaserna går genom en glödbädd borde förbränningen bli tämligen fullständig förutsatt att syre finns i tillräcklig omfattning. Detta blir alltså inte fallet om man lastar pannan full med stövlar och däck. Men jag kan tänka mig att en stövel ovan på en brasa i full fyr inte borde lukta så mycket eller släppa ut någon nämnvärd mängd gift eller förstöra skorsten/panna. Observera att mitt resonemang endast gäller kolväteföreningarna. Andra ibland ingående ämnen kan förståss skapa lukt och/eller ohälsosamma föreningan (tex svavel eller klor)
Allt går att elda. Vissa kommuner har infört taxa beroende på hur mycket sopor man lämnar. Vips har folk med vedpanna inte längre några hushållssopor...
Eldade en gång bildäck, bilinredningar och flamsäkra textilier i oljefat utomhus. Det blev vackra gröna lågor och blixtrande huvudvärk av denna cocktail. Till och med vissa metaller som aluminium går att elda om man får upp temperaturen ordentligt.
Miljötänkandet kan vi väl överlåta åt Stockholms innerstad?
Eldade en gång bildäck, bilinredningar och flamsäkra textilier i oljefat utomhus. Det blev vackra gröna lågor och blixtrande huvudvärk av denna cocktail. Till och med vissa metaller som aluminium går att elda om man får upp temperaturen ordentligt.
Miljötänkandet kan vi väl överlåta åt Stockholms innerstad?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
För ugnar är ypperliga att elda sopor i bara man inte lägger i mer än 2 soppåsar åt gången och har sen 2 dm ved innan nästa soppåse.
Typ jätte olagligt men det luktar inte ett dugg om man inte slänger i för mycket skit år gången.
Typ jätte olagligt men det luktar inte ett dugg om man inte slänger i för mycket skit år gången.
på 10 år är de 5000..
men sen finns de sopor som man inte bör elda typ blöjor och sånt men mina sopåsar som innehåller typ mjölk paket lite matrester nön snusdosa osv tycker ja inte att ja är något miljösvin
inte jämfört med att jag kör bilen på spillolja
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Man får ju inte elda hushålls avfall men det är skillnad på avfall och avfall.
Man ska tex inte elda pvc för röken är jätte giftig och det fräter dessutom på skorstenen.
Men det finns massor som går att elda tex pappar ,kartonger alla former av pp plast för den blir bara till koldioxid och vatten.
Nu eldar jag inte mina soper eller ens sorterar dom så jag är nästan värre miljö bov en dom som eldar det som går att elda för alla mina sopor hamnar på deponi istället.
Jag eldar inte ens ris eller annat skräp jag får ihop för det är lättare att köra det till återvinningen.
Man ska tex inte elda pvc för röken är jätte giftig och det fräter dessutom på skorstenen.
Men det finns massor som går att elda tex pappar ,kartonger alla former av pp plast för den blir bara till koldioxid och vatten.
Nu eldar jag inte mina soper eller ens sorterar dom så jag är nästan värre miljö bov en dom som eldar det som går att elda för alla mina sopor hamnar på deponi istället.
Jag eldar inte ens ris eller annat skräp jag får ihop för det är lättare att köra det till återvinningen.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det är inga problem att elda pp plast hemma så länge man inte lägger i för mycket för det brinner väldigt intensivt.
Förutsatt att man har en panna med omvänd förbränning för med över förbränning Får man i princip inget att specielt rent.
Inte ens ved brinner miljö vänligt i en panna med över förbränning.
Förutsatt att man har en panna med omvänd förbränning för med över förbränning Får man i princip inget att specielt rent.
Inte ens ved brinner miljö vänligt i en panna med över förbränning.
Eldar du däck har du 40 grannar som hänger på telefonen till miljökontoret. Du får en saftig bot för tilltaget. ´Man förutsätter att man eldar ved med en minsta minimifukthalt , pellets eller olja. Kol tror jag är förbjudet om man inte har särskilda sk cirkulatorer, som tar bort mindre partiklar,