johanpelle skrev:
Ja Rundvikarn. Du slår nog nytt byggahusrekord i enfaldighet.
Det är minst 20 år sedan värmeverken slutade med svavelhaltig tjockolja och du ger till förslag att någon i en värmepanna ska elda rent svavel.
Jo värme verk eldar med rivna däck,har själv varit med o transporterat från hamnen.Tror dock det inte är nån höjdare att försöka elda hemma i en vanlig villa panna.

Uppnår man katalytisk förbränning tror jag att det inte är några problem, men jag betvivlar att man kan uppnå det med bildäck i en villapanna.

Om vi avbryter pajkastningen ett litet tag:
Gummi innehåller en massa saker som man inte skall släppa ut hur som helst. Huvuddelen av däckgummit i sommardäck utgörs av SBR (styren-butadien rubber), kimrök (sot), mjukgörare i form av olika oljor, ibland så kallade högaromatiska, Svavel och lite ZnO plus lite annat som polyesterfibrer och stålfibrer i själva däckstommen.

Med rätt förbränningsanläggning kan allt detta omhändertas och man får ut ganska mycket energi av däcken. Att tvätta rökgaserna från Svavel är inte speciellt svårt. Man tvättar med kalk och får ut gips. Det finns en massa olika tekniker för rökgasrening. Det är inget stort tekniskt problem, utan snarare ett ekonomiskt problem/ställningstagande för värmeverken.

Tror verkligen johanpelle att alla gummisopor skickas på slutförvaring i något urberg? I så fall tror jag verkligen att vi har ett nytt byggahusrekord...

Vad som händer i en panna är att det kommer att sota enormt, pga att det saknas tillräckligt med syre för att förbränna allt kol. Vidare skapas som vanligt vatten vid förbränningen och svavlet kommer att bilda svaveloxider. Dessa oxider kommer att rekombinera med vattnet och skapa svavelsyra och svavelsyrlighet. Det kan mycket väl fräta bort en massa oönskade saker, men även önskade saker, som t.ex skorstenen.

Ja vad tror du sitter för utrustning i ett värmeverk där man förbränner avfall.
Rökgaskondensering. Tillvaratagande och neutralisering av de stora mängder svavelsyrlighet som bildas om man bränner gummi.
Gummi är till en tredjedel rent svavel.
Gå in och titta på Völunds pannor så förstår ni vad som behövs.

Om fattigdomen på den yttersta bonnvischan är så enorm att man måste elda sådan här miljöskadlig skit som spannmål, brunkol, svavelhaltig spillolja och till och med gummi så ta upp det med EU kommissionen eller något FN organ.
Det är inte meningen att folk ska svälta. Internationell hjälp kan vara en lösning.

Vi lönearbetande betalar ju hundratals miljoner i skatt till statliga åtgärder som ska minska de miljöskadliga utsläppen. Borde bli mycket billigare att sätta er på bidrag så ni kunde sluta elda.

cust3000 skrev:
Uppnår man katalytisk förbränning tror jag att det inte är några problem, men jag betvivlar att man kan uppnå det med bildäck i en villapanna.
Det gäller att veta, räcker inte med att tro.
Katalytisk förbränning???
Oorganiska syror som svavelsyra och svavelsyrlighet, salpetersyra och salpetersyrlighet
kan man inte elda upp.

En sak är om gaggiga vedgubbar i 80 årsåldern suger på pipan och fantiserar om sådant de inte fick i sig under den sexåriga folkskolan men dagens människor har ju gått i grundskola med åtskilliga timmar kemiundervisning.

Varför dagens människor vill syssla med pajkastning förstår jag inte.
Att blankt förneka allt vetande och all kunskap är ju mer än pajkastning.

En tredjedel svavel? Det är ju rent nys! Det handlar om ca 1 phr (per hundred rubber), dvs ca 1 procent räknat på gummiråvaran. Den totala viktsandelen blir därmed lite lägre, beroende på vad man vickar i sitt gummrirecept.

En tredjedel gäller ebonit men mjukgummi har en lägre halt.
Men du ser alltså inget hinder i att okunniga personer utan någon vilja att lära sätter igång hemma och eldar sådant som är rent förbjudet?
Eldare har en rent fantastisk förmåga till att hitta på konstiga saker.
Ett helt bilbatteri i pannan är rätt typiskt.
Finns nog knappast ett område där vidskeplighet och myter har så stort inflytande.

Redigerat:
Självklart är det ett problem att elda en massa skit i vedpannor. De är till för att elda ved, och det blir inte annorlunda för att man är kunnig. Däremot skall man argumentera sakligt. Nu var det visserligen några år sedan, men under min grundutbildning läste jag alla polymer-och gummikurser som fanns på KTH på den tiden. Så om vi skall diskutera gummirecept; Bring it on!

mattiasp skrev:
Däremot skall man argumentera sakligt.
Håller med! Saklighet är det viktigaste. Är själv trött på allehanda dåligt underbyggd skrämselpropaganda. Ska man lära ut något så ska man förklara sakligt och ej skrämma ut folk med överdrivna katastrofbilder. Miljövetenskap är ju ingen religion. Men som vanligt när det saknas sakliga argument så blir det helvetets avbilder i stället ....
Eldar i vedpanna och lämnar inga ursköljda mjölkpaket eller diskade smörbyttor till återvinning och känner mej inte som miljöbov för det. En gummistövel är dock en för stor bit för min villapanna :)
gaia

B
har man skorsten så ska man ej söka genvägar för att göra rent den. elda på rätt sätt. gör rent med lagom intervaller.
finns egentligen inga självrengörande system. någonstans så samlas det skit(läs aska, slagg andra rester från förbränning)

johanpelle skrev:
Det gäller att veta, räcker inte med att tro.
Katalytisk förbränning???
Oorganiska syror som svavelsyra och svavelsyrlighet, salpetersyra och salpetersyrlighet
kan man inte elda upp.

En sak är om gaggiga vedgubbar i 80 årsåldern suger på pipan och fantiserar om sådant de inte fick i sig under den sexåriga folkskolan men dagens människor har ju gått i grundskola med åtskilliga timmar kemiundervisning.

Varför dagens människor vill syssla med pajkastning förstår jag inte.
Att blankt förneka allt vetande och all kunskap är ju mer än pajkastning.
Många "?" där!
Slå upp katalytisk förbränning på google eller dyl.
Och tagga ner lite...

Det finns något man kan köpa som heter "skorstensrens" ( www.skorstensrens.se )..

Intressant att veta vad en sån "kubb" innehåller....

Göran.W
Att köpa div kemiska medel för att rensa pannan och skortenen är bara att betrakta som att man blundar för orsaken till uppkomsten av skit.

Eldar man rätt så behöver man inte ta till div kemiska medel eller mer eller mindre konstiga huskurer.

Ska man tvunget slänga in en massa konstigt i pannan för att rensa den är det zinkplåt på en bra glödbädd som gäller.

Annars skulle jag vilja sammanfatta det så här.

Tekniker är fantastiska på att finna på lösningar på problem som inte finns.
Om problemet verkligen finns, så åtgärdas ofta symptomen istället för orsaken.

Herre gud vilken tråd och gräl om detta :O .
Hörde på 80 talet om en kille som i bland skar ut nån bit av ett däck för att elda i kakelugnen hemma för att rensa gångarna . ( på landet Glesbygd )
Det är allt jag vet om det ! Själv ska jag inte elda däck ! sotar helldre ;)

Annars kan man elda asp ! Har hört att asp är bra och rensar rökgångar samt att för de som har öppenspis och kamin med glaslucka så brinner asp med ljusare låga och ger ett vackert sken sägs det . Har testat och ser inte sån värst skilnad men ändå ;)
Ska lägga upp mera aspved framöver och se :D och det är då bättre än däck !

Krilleman
johanpelle skrev:
Undrar förresten var han som skulle värma villan med strimlade bildäck tog vägen.
Och han som eldade polsk brunkol i en Viadrus panna och sjöng eldarvalsen?

Jag kunde inte sagt det bättre själv!!! d^_^bd^_^b

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.