Har hört att det är bra att elda gummi i vedpanna då och då, ex. gummistövlar. Det ska kunna bränna ur slagg och skit som finns i panna, skorsten. Är det någon som har erfarenhet av det?

• Gilla
jkdsfsuoh
  • Laddar…
Bra om man vill bo säkert och tryggt de närmaste åren och få maten serverad. Mindre bra om du vill ha kvar ditt hus.

Diskussioner ikring kriminell verksamhet i alla former har sin plats i Flashback forum. https://www.flashback.org/f155

Undrar förresten var han som skulle värma villan med strimlade bildäck tog vägen.
Och han som eldade polsk brunkol i en Viadrus panna och sjöng eldarvalsen?

Inte för att jag någonsin skulle få för mig att elda skumma saker i varesig panna eller kamin, men för att stilla min nyfikenhet och minska min okunskap i ämnet, vad händer om man eldar så som TS skriver?

Det som händer är att stora mängder extremt giftiga gaser produceras. Tekniskt lär det inte vare någon fördel för pannan snarare tvärtom. Sen kan man undra vad sotaren kommer att göra när han upptäcker gummirester i soten. De har nog anmälningsplikt för dessa miljöbrott.

• Haha
jkdsfsuoh
  • Laddar…
Nu är det iofs klart olämpligt att bränna gummi på det vis som TS frågar om. Och att det skulle vara bra för skorsten osv. låter som en dålig skröna.

Men inläggen om straffansvaret verkar kraftigt överdrivna. Det skall vara en eldning av viss storlek osv, innan straff kan utdömmas mot en privatperson. Rent teoretiskt kan man dock åka på krav om sanering av pannan och skorstenen. Och det kan så fall bli väldigt dyrt. Och det är nog inte så bra för grannsämjan om det tränger in gummirök hos grannen.

• Gilla
jkdsfsuoh
  • Laddar…
Helt klart grannsämjan är nog den största aspekten till att folk blir osams....(läs finns alltid nån granne som är avundsjuk).Har själv eldat med prima stenkol i min Viadrus panna en säsong,dock slutat nu,funderar på att gå över på att elda prima spillolja från mina o grannens lantbruks maskiner..

Vi har en diverseeldare i trakten och han är hatad av exakt alla som bor här. Jag vet detta med säkerhet. Knappast någon som är avundsjuk på detta pucko. Han har dessutom blivit anmäld flera gånger men om han fått böter så har han i alla fall inte haft pengar att betala dessa.

Oki, men då vet jag. Hörde om en bonde med en jättepanna som eldade söndrrivna bildäck, gummistövlar etc. och det skulle bränna bort slagg. Han gjorde det på kvällen plus att han bodde lite avsides. Jag har varit lite tveksamt om det och aldrig provat. Det var därför jag ställde frågan här.

Okej! -storkap- Tråkigt att ni har grannosämja i dina hemtrakter.. Här hemma norr om Roxen kan vi hjälps åt som grannar.:)

• Gilla
jkdsfsuoh
  • Laddar…
De sista åren granngubben levde var han rätt så senildement
och brukade klättra upp på sitt hustak och spionera på oss
grannar med en kikare , stjäla våra barns lådbilar för att
sedan slå sönder och elda upp i villapannan .mm mm

Jag ,som hade sovrumsfönstret mot hans sida blev med tiden
rätt less på hans gloende och då vinden låg åt rätt håll
"råkade" ett par gamla gummistövlar och några gympaskor
hamna i pannan , fy vad det rök och luktade .

Han tvingades klättra ned rätt så fort ....

Hade en granne som eldade diverse skräp i pannan som spydde rök över hela kvarteret..
Och för att göra ren pannan och skorstenen så hivade han in ett bilbatteri(!) i pannan, det gjorde både skorsten och panna helt kliniskt ren påstod han..

Att hänga tvätt på tork medan han var hemma och eldade i pannan var bara att glömma..
Han var lagom poppis!

Aska och slag kan man ta bort med en askraka i dom flesta fall, går det inte är det fel på din förbränning..

Gummi är något som absolut inte får förbrännas..

Göran.W
Om man eldar gummi riskerar man få antändning av rökgaser i skortstenen med skorstens brand till följd så nog stämmer det att det kan rensa skorstenen men då med risken att huset med blir rensat på brännbart material.

Vad som kommer ur skorstenen är allt annat än trevlig.

ichgary skrev:
Gummi är något som absolut inte får förbrännas..
Med rätt förbränningtemperatur är det inga problem .

Vad tror du man gör av alla gamla gummiprodukter ?

Man river dom till strimlor och eldar i värmeverken !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.