Bara fint att säga om Elbutik.se - Bra priser och snabba leveranser. Beställde igår och det kom idag för att nämna något. Nån gång har det blivet fel och märkt att dom inte är snabba på mail - Ringt ett par gånger och det har alltid löst sig på bästa sätt. Vid ett tillfälle ville dom inte ens ha tillbaka de felaktiga varorna (Vita spotlight istället för borstade)Tycker dom sköter sig bra och inte hittat någon butik med samma utbud och priser.Mao - Jag köper det mesta från dem och är mycket nöjd kund.
Lite svinigt kanske men inget ovanligt. Är väl fraktfritt över 2000:-!? Inte helt ovanligt att man kommer över och förbi den summan.jkarlberg skrev:
Jag har också tänkt i de banorna tidigare i livet.jkarlberg skrev:
Men nuförtiden brukar jag tänka såhär:
OK, jag åker till en lokal butik 2x5 km = 20kr - 80:- beroende på hur ny och dyrkörd bil man har. (Min går för ungefär 20:-/mil iom att all värdeminskning är avklarad.)
Jag lägger ca 20 minuter i tid på ren frakt av mig själv = 40:- *
Jag köper något onödigt = 10kr - 2000kr.
Jag flanerar runt lite onödigt och spanar runt i butiken = hobbykontot - ca 100:- *
(* baserat på att jag värderar min fritidsarbetstid till ca 100:-/timme)
Så egentligen är väl några tior i frakt billigt?
Senast jag beställde så var det ett par artiklar som det stod 2-5 dagars leveranstid på. När ordern inte skickats på en vecka eller mer så mailade jag och frågade om det var så att de väntade på en av dem. Efter några timmar ringde de upp och bekräftade att så var fallet. Jag bad dem skicka resten och avbeställa det som dröjde, men de sa att de istället kunde resta det och skicka senare, utan extra frakt. Tog sedan säkert en månad innan den sista grejen kom. Tycker dock att de borde ha hört av sig när det visade sig att den utlovade leveranstiden inte gick att hålla.
Så tycker jag inte man kan tänka..Mikael_L skrev:Jag har också tänkt i de banorna tidigare i livet.
Men nuförtiden brukar jag tänka såhär:
OK, jag åker till en lokal butik 2x5 km = 20kr - 80:- beroende på hur ny och dyrkörd bil man har. (Min går för ungefär 20:-/mil iom att all värdeminskning är avklarad.)
Jag lägger ca 20 minuter i tid på ren frakt av mig själv = 40:- *
Jag köper något onödigt = 10kr - 2000kr.
Jag flanerar runt lite onödigt och spanar runt i butiken = hobbykontot - ca 100:- *
(* baserat på att jag värderar min fritidsarbetstid till ca 100:-/timme)
Så egentligen är väl några tior i frakt billigt?
Det finns väl ett nöje med att åka och handla prylar, och att man gör fler saker samtidigt.
I så stor utsträckning som möjligt ska lägsta frakt användas för att främja ehandeln..
77kr är väl inget att bråka om, det handlar ju inte om Tradera.jkarlberg skrev:
I dom 77kr ligger paketering och emballage. Dom flesta andra brukar väl ta 150kr i schablonfrakt.
Vilka de flesta andra?Nimajneb skrev:
Ja ja vet precis vad frakten ska täcka, men om jag ska köpa ett uttag så är jag inte intresserad av att betala 77 kr i frakt, eftersom de troligtvis har riktigt bra avtal med posten/dhl så kanske de betalar 30 kr för frakten 1-3 kg.
Våra avtal med dhl ligger på 39 + moms, men då skickar vi bra mycket mindre än elbutik,
Sen kanske man inte ska köpa styckvis men ändå..
Dom 77kr är ju en del i priset, passar det inte så handla någon annanstans.
Med alla andra så menar jag internetbutiker generellt, kolla på prisjakt så får du se att 77kr inte är oskäligt.
Ofta är det ju så om man ska bara ha några få grejer så blir det billigare att handla över disk.
Med alla andra så menar jag internetbutiker generellt, kolla på prisjakt så får du se att 77kr inte är oskäligt.
Ofta är det ju så om man ska bara ha några få grejer så blir det billigare att handla över disk.
Jag upptäckte precis att elbutik.se glädjande nog har satt in EXK i sitt sortiment. - Det var på tiden ... 
https://www.elbutik.se/product.html/exk-light-3g15-50m?category_id=2104
https://www.elbutik.se/product.html/draka-exk-light-300v/500v?category_id=2104
Dom har några olika fabrikat, förutom dessa länkar, och dessutom finns det nu EQQ, EQLQ, EXQ osv
En riktig uppryckning. Plötsligt har dom blivit moderna ...
https://www.elbutik.se/product.html/exk-light-3g15-50m?category_id=2104
https://www.elbutik.se/product.html/draka-exk-light-300v/500v?category_id=2104
Dom har några olika fabrikat, förutom dessa länkar, och dessutom finns det nu EQQ, EQLQ, EXQ osv
En riktig uppryckning. Plötsligt har dom blivit moderna ...
Vad är skillnaden mellan EXK och EKK?Mikael_L skrev:
EXK är har isolering av PEX (tvärbunden polyeten), EKK av PVC.
I praktiken betyder det att EXK tål 20°C högre temp, men det viktigaste för oss husägare att EXK är en styvare och lite tunnare kabel som ligger mycket snyggare uppklamrad än EKK.
Så bra så det är nästan OK för de allra mest kritiska kabelspikarna.
I praktiken betyder det att EXK tål 20°C högre temp, men det viktigaste för oss husägare att EXK är en styvare och lite tunnare kabel som ligger mycket snyggare uppklamrad än EKK.
Så bra så det är nästan OK för de allra mest kritiska kabelspikarna.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 746 inlägg
Köp lite mer på en gång så blir frakten (procentuellt) inte så mycket. Kommer du undan billigare genom att (cykla?) till närmaste byggfirma så gör det.jkarlberg skrev:
Jag tror inte någon e-handlare/postorderföretag tjänar speciellt mycket på småbeställningar eftersom hanteringskostnaden (ordersärkostnaden) är ungefär densamma oavsett storlek på beställningen.
Var istället glad att det går att köpa bara tre uttag (bruten förpackning etc.). Handlare som vänder sig till företag har ofta en minimiordersumma för att inte gå back.
Redigerat:
Jag fick betala 88:- i frakt för en Elko plus brytare jag beställde där en gång.
Så 77:- för tre brytare tycke jag inte var så farligt
Så 77:- för tre brytare tycke jag inte var så farligt