937 läst ·
16 svar
937 läst
16 svar
Elberedare drar 15 kWh/dygn – hur lösa varmvatten mellan stall/hus
Sida 1 av 2
Hej!
Jag skulle behöva lite kloka råd kring varmvattenlösning mellan stall och hus.
Förutsättningar:
Nybyggt stall med inkommande vatten från egen brunn.
Jordvärmepump med inbyggd varmvattenberedare i stallet.
Kulvert till huset, ca 40 m (40 mm rör).
I stallet sitter även en elektrisk varmvattenberedare som idag matar VVC-systemet.
Problemet:
Den elektriska beredaren drar ca 15 kWh per dygn (!), vilket blir en betydande elkostnad. Syftet enligt VVS:aren var att den skulle ”ta smällen” för VVC:n så att värmepumpen inte belastades, men det gör att jag i praktiken eldar för kråkorna.
Mål:
Jag vill ha en effektiv lösning med varmvatten i huset (helst utan att behöva vänta på kallvatten i kranen), men samtidigt minska elförbrukningen jämfört med nuläget.
Mina funderingar:
Kan jag helt enkelt koppla bort elberedaren och låta värmepumpen göra allt?
Är det bättre att sätta en mindre beredare i huset (50–100 l) som buffert för kulvertens “slurk” och stänga av/tidsstyra VVC:n?
Finns det andra smarta lösningar för att få både komfort och rimlig driftkostnad?
Tar tacksamt emot idéer, erfarenheter och tips från er som har byggt liknande system! 🙏🏼
Förutsättningar:
I stallet sitter även en elektrisk varmvattenberedare som idag matar VVC-systemet.
Problemet:
Den elektriska beredaren drar ca 15 kWh per dygn (!), vilket blir en betydande elkostnad. Syftet enligt VVS:aren var att den skulle ”ta smällen” för VVC:n så att värmepumpen inte belastades, men det gör att jag i praktiken eldar för kråkorna.
Mål:
Jag vill ha en effektiv lösning med varmvatten i huset (helst utan att behöva vänta på kallvatten i kranen), men samtidigt minska elförbrukningen jämfört med nuläget.
Mina funderingar:
Är det bättre att sätta en mindre beredare i huset (50–100 l) som buffert för kulvertens “slurk” och stänga av/tidsstyra VVC:n?
Finns det andra smarta lösningar för att få både komfort och rimlig driftkostnad?
Tar tacksamt emot idéer, erfarenheter och tips från er som har byggt liknande system! 🙏🏼
Självbyggare
· Stockholm
· 8 221 inlägg
Dett är ju 600w kontinuerligt, så väldigt mycket.P Peak81 skrev:Hej!
Förutsättningar:
Problemet:
Mål:
Mina funderingar:
Men grundproblemet torde väl vara var värmen tar vägen ?
Är varmvattenledningen från stallet till huset väl isolerad ?
Och drar den så mycket även om du inte använder varmvatten ? Varför ? Är det ngn slags returledning som går i kulverten så att du i praktiken värmen marken bara ?
För ànnars, om du inte använder varmvatten, så borde varmvattnet bara ligga i beredaren, och även om denna står i ett ouppvärmt utrymme så borde den inte dra så mkt...
Men för bekvämlighet borde du kanske snarare ha en liten VVB i huset, som omdelebart kan ge lite varmvatten tills du får matning utifrån VVC'n i stallet ?
Medlem
· västra götaland
· 1 003 inlägg
Är ju ca 15W/m i kulvertförlust och det är ju inget konstigt.
När det är såpass lång kulvert skulle jag kika på en ackumulatortank i huset med satsladdning.
Eventuellt en spetsberedare så man kunde köra lägre temperatur i kulverten också.
När det är såpass lång kulvert skulle jag kika på en ackumulatortank i huset med satsladdning.
Eventuellt en spetsberedare så man kunde köra lägre temperatur i kulverten också.
Ta beredaren i stallet å sätt den i huset så den går i serie från värmepumps vv. Bara slöseri med pengar å driva vvc. Då får du varmvatten ganska snabbt från beredaren innan varmvattnet från vp har kommit fram.Fattar inte att röris inte gav det som förslag när det monterades
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 665 inlägg
Alltså fylla den elektriska varmvattenberedaren med vatten från värmepumpen, genom kulverten?V Vector skrev:
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 665 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 11 695 inlägg
Frågan är hur ni använder varmvatten. Är det många korta spoltider (tvätta händerna) då kan en lokal VVB vara energisparande. Är det få men långa spoltider (exvis 2 duschar/dag) så kan VVC stängas av och man accepterar att det tar en minut tills varmvatten kommer till duschen. Har man inte tid med det så seriekoppla VVB i stallet med en loka VVB i huset som föreslagits. Slopa VVC.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
40m 40mm PEM håller 33l vatten om jag inte räknar fel.
Ja om nu varmvattnet är 40mm så blir det ju lite kallvatten om det stått stilla ett tag. Men förmodligen så ligger ju där en vvc ledning som kanske har en dimension som är lite mindre. Men du kanske har en annan ide?S stugan_i_skogen skrev:
Sedan skall själva röret värmas upp också så det kan nog bli lätt över 40 liter innan upptappade vattnet når ljummen temperatur i tappstället...
Enda tillfället man få nytta med värmepumpsberedare är när ni tappar upp väsentligt mycket mer vatten är 40 liter per tapptillfälle.
Så i ert fall skulle jag föreslå kallvattenansluten el-värmeberedare på typ 200 liter i bostaden och strunta i VVC-varmvattnet helt
Nu vet jag inte hur returvattnet går för VVC:n, men om det är i separat 40 mm-ledning tillbaka så är det plötsligt uppe i 80 liter kallvatten som trycks tillbaka till beredaren och värmepumpsberedaren i stallet så fort man slår på VVC:n
Att värma från 10 grader till 65 grader är 55 grader temperaturhöjning och motsvar 63,8 Watt värme per liter vatten - så att värma 80 liter vatten från 10 -> 65 grader C handlar om 5,1 kWh i energi som man inte får någon nytta av alls mer än att värma kulverten när man slår på VVC:n - är det koaxial ledning så är det runt 35-40 liter och ~2 - 2,5 kWh som går åt till att värma snön lite snabbare över kulverten.
Enda tillfället man få nytta med värmepumpsberedare är när ni tappar upp väsentligt mycket mer vatten är 40 liter per tapptillfälle.
Så i ert fall skulle jag föreslå kallvattenansluten el-värmeberedare på typ 200 liter i bostaden och strunta i VVC-varmvattnet helt
Nu vet jag inte hur returvattnet går för VVC:n, men om det är i separat 40 mm-ledning tillbaka så är det plötsligt uppe i 80 liter kallvatten som trycks tillbaka till beredaren och värmepumpsberedaren i stallet så fort man slår på VVC:n
Att värma från 10 grader till 65 grader är 55 grader temperaturhöjning och motsvar 63,8 Watt värme per liter vatten - så att värma 80 liter vatten från 10 -> 65 grader C handlar om 5,1 kWh i energi som man inte får någon nytta av alls mer än att värma kulverten när man slår på VVC:n - är det koaxial ledning så är det runt 35-40 liter och ~2 - 2,5 kWh som går åt till att värma snön lite snabbare över kulverten.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
med normalt varmvattenbehov i huset har jag lite svårt att se varför man ens kom på den här lösningen?
Det är en helt ny och isolerad kulvert, men uppenbarligen blir det stora värmeförluster ändå.klaskarlsson skrev:
Dett är ju 600w kontinuerligt, så väldigt mycket.
Men grundproblemet torde väl vara var värmen tar vägen ?
Är varmvattenledningen från stallet till huset väl isolerad ?
Och drar den så mycket även om du inte använder varmvatten ? Varför ? Är det ngn slags returledning som går i kulverten så att du i praktiken värmen marken bara ?
För ànnars, om du inte använder varmvatten, så borde varmvattnet bara ligga i beredaren, och även om denna står i ett ouppvärmt utrymme så borde den inte dra så mkt...
Men för bekvämlighet borde du kanske snarare ha en liten VVB i huset, som omdelebart kan ge lite varmvatten tills du får matning utifrån VVC'n i stallet ?
Vvcn drar ju runt varmvattnet i el separat ledning som ser till att det hela tiden finns varmvatten direkt framme i huset.
Jag lutar åt att koppla på värmepumpen direkt på vvc kretsen och se vad det leder till i energiförbrukningen och för värmepumpen som sådan.
Skulle det visa sig att det blir mycket start stopp så blir det kanske till att köpa en 50 liters varmvattenberedare och sätta i huset.