Pumphuset ligger ca 30 meter från vårt mätarskåp. Har avsäkrat 16A trefasuttag i skåpet. Vad ska jag sätta för utrustning i pumphuset? Skåp med 3+1 faser ut. Kan jag fortsätta med 16A eller måste jag säkra ner? Ska det vara en jordfelsbrytare i pumphuset eller funkar den i elskpået trots avståndet? Jag verkar lite snurrig, och ja, jag ska leja bort kopplandet. Ska bara förbereda lite...

3-faspump ca 1 kW, frostvakt, cirkpump, lite belysning, några uttag.

Har du ett CEE-uttag i mätarskåpet? Har du tänkt dra en skarvsladd till pumphuset? Ska ska nog vara en markkabel.

I pumphuset behöver du minst en kopplingsdosa som fördelare till pump o annat, samtidigt som du säkrar ned till 10A i mätarskåpet. Annars behövs en liten central med 10A-säkringar i pumphuset. Det kanske går att mata 1-fasuttag o lyse med 16A men inte rekommendabelt.

JFBn i mätarskåpet funkar.

Du bör dessutom ha ett motorskydd och en all-polig frånskiljare.

Tackar!

CEE har jag (fick googla fram vad det är för något). Hade dock tänkt en mer permanent installation på sikt. Det finns utrymme i skåpet för att ta ut 3x16 som jag sedan kan dra upp till pumphuset med en markkabel.

Motorskydd hade jag glömt, så det var bra input!

nån som vill hjälpa med typ och area på markkabeln?

Redigerat:
Som vanligt beror kabelvalet på förimpedansen, men om det inte är något extremt så är en 5x2,5 mm2 av någon bra sort en bra början.
Ta bort uttaget i mätarskåpet och koppla in kabeln i stället.

En liten central i pumphuset (med ett 16 A CEE uttag) och motorskydd. Tryckströmbrytare, arbetsbrytare, belysning, frostvakten.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.