S
dj__a skrev:
kan man använda en valig 2-polig brytare, (karet klarar sig med en fas) den bryter ju både fas och nolla. (De är mycket snyggare än en tvättmaskingsbrytare).
Jo, det får du om du hittar en som är godkänd som frånskiljare.

sawsaw skrev:
Jo, det får du om du hittar en som är godkänd som frånskiljare.
Är: Strömställare Trend
Artikel nummer: 1830107 - Trend strömställare 2-pol 0/1märkt godkänd som frånskiljare? Hur vet man det?

mvh
/Henrik

dj__a skrev:
Ringde runt till några elektriker och frågade vad det skulle kosta att byta ut centralen (liten med 9 säkringar) och det är inte helt billigt 6000 + moms... det "roliga" att jag i en helrenoverings offert (på 125 000! utan porslin och möbler) fick priset 3800 inkl moms... Väntar nu på en ny offert på att lägga golvvärme och central får se vad det blir för pris...
Köp en färdigkopplad normcentral på Biltema. (Biltema Sverige)

Det är bra jordfelbrytare och automatsäkringar i dem. Ring elektrikern och betala honom för 1 h arbete (det går förmodligen snabbare att installera den) och du kommer undan under 2000 kr för samma arbete.

Delar givetvis gärna med mig av bra erfarenheter på detta formidabla forum :D

Var bara uppmärksam på att deras "el matr" håller en "måttlig" kvalitet

elmont skrev:
Var bara uppmärksam på att deras "el matr" håller en "måttlig" kvalitet
Nu får du nog förklara dig. Min elektriker sa samma sak innan han kom på plats, men blev överraskad av vad som satt i.

Har bara tittat i deras katalog och sett vilka fabrikat som dom saluför, svårare är det inte

elmont skrev:
Har bara tittat i deras katalog och sett vilka fabrikat som dom saluför, svårare är det inte
Okey vad sitter det i deras normcentraler?

Lekkamraten skrev:
Okey vad sitter det i deras normcentraler?
Ja, du länkade ju till deras sida och hade handlat där själv. Så det vet du väl bäst själv.

Om jag inte ser fel så är det det mindre kända fabrikatet GEWISS som är tillverkat i Italien och med tanke på vilken kvalitet det brukar innebära så ställer jag mig för egen del fortfarande tveksam.

elmont skrev:
Om jag inte ser fel så är det det mindre kända fabrikatet GEWISS som är tillverkat i Italien och med tanke på vilken kvalitet det brukar innebära så ställer jag mig för egen del fortfarande tveksam.
Ensto och Gewiss och vad skulle vara fel med det?

För mig låter det som struntprat, men förklara gärna. Jag har inga som helst problem med dessa.

Lekkamraten skrev:
Ensto och Gewiss och vad skulle vara fel med det?

För mig låter det som struntprat, men förklara gärna. Jag har inga som helst problem med dessa.
Att dessa fabrikat skulle vara så bra grundar du på vad?

Faktum är att Ensto gör många bra prylar inom automationsdelen typ plint etc. Därför säljer många elgrossister dessa. Men de är inte vidare bra på säkringar och installationsmaterial, därför har inte grossisterna dem i sitt sortiment. Jag tycker det säger sig självt att om en automatsäkring på biltema kostar 29:- medans en på storel av ett annat fabrikat kostar 59:-, så är det mer än design du betalar för. Annars skulle ju varje elfirma handla sitt material på lågprisvaruhusen.

Vad är det då som är sämre? jo, När man gör ett utlösningsprov på dessa billiga säkringar och jordfelsbrytare med en eurotester eller motsvarande så ligger dessa precis på gränsen eller över. Upprepar man sedan dessa försök så får man definitivt inte ett tillfredställande resultat. Sedan vad gäller uthålligheten i materialet på dessa så är det också av en sämre kvalitet.

gnistjagare skrev:
Att dessa fabrikat skulle vara så bra grundar du på vad?

Faktum är att Ensto gör många bra prylar inom automationsdelen typ plint etc. Därför säljer många elgrossister dessa. Men de är inte vidare bra på säkringar och installationsmaterial, därför har inte grossisterna dem i sitt sortiment. Jag tycker det säger sig självt att om en automatsäkring på biltema kostar 29:- medans en på storel av ett annat fabrikat kostar 59:-, så är det mer än design du betalar för. Annars skulle ju varje elfirma handla sitt material på lågprisvaruhusen.

Vad är det då som är sämre? jo, När man gör ett utlösningsprov på dessa billiga säkringar och jordfelsbrytare med en eurotester eller motsvarande så ligger dessa precis på gränsen eller över. Upprepar man sedan dessa försök så får man definitivt inte ett tillfredställande resultat. Sedan vad gäller uthålligheten i materialet på dessa så är det också av en sämre kvalitet.
Jag har inte påstått att de är bättre än andra utan endast fullt funktionella. Jag kan bara hålla med att det inte är designen man betalar för på storel, för fulare normcentraler de har får man leta efter.

Jag har ofta hört liknande argument, ex ringde till Volvo och frågade om bilbatteri (originalbatteri). Givetvis varnade han för Biltema som hade sämre startström (vilket inte står utmärkt på Volvos batteri). Frågade därför vad de hade för startström på sina batterier. Jämförde sedan mot Biltemas och fann att Biltemas bilbatterier faktiskt hade bättre startström än Volvos egna batterier.

Nu säger jag inte att Biltema alltid har bäst grejor, och bilbatterier är andra saker än jordfelsbrytare.

Nu har jag inte testat dessa med eurotester, vad det nu är och påstår inte heller att det inte kan finnas kvalitetsskillnad, men frågan är om det finns något mer objektivt som säger att det verkligen är så.

När testade du dessa jordfelsbrytare senast? Att de ligger precis på gränsen, skall det uppfattas negativt?

Lekkamraten skrev:
Jag har ofta hört liknande argument, ex ringde till Volvo och frågade om bilbatteri (originalbatteri). Givetvis varnade han för Biltema som hade sämre startström (vilket inte står utmärkt på Volvos batteri). Frågade därför vad de hade för startström på sina batterier. Jämförde sedan mot Biltemas och fann att Biltemas bilbatterier faktiskt hade bättre startström än Volvos egna batterier.
Se länk: http://web2.testfakta.se/downloads/Bilbatteri(061005).pdf

Om jag gör ett jobb måste jag kunna lita på att alla delar i anläggningen fungerar till 100%. Dels av säkerhetsskäl dels av rent ekonomiska, att åka runt och garantibyta inte fungerande delar i en anläggning är mycket dyrt och mitt ryckte ( som till stor del är min inkörsport till nya jobb) som duglig yrkesman naggas snabbt i kanten.
Att sedan dom "dyra" fabrikaten oftast är dubbelt så lättarbetade, ingår också i bilden, om du har arbetat met el vet du säkert att vissa apparater kanske bara tar halva tiden att montera. Det gäller naturligtvis inte för en lekman som har samma problem oavsett vad han ska använda.
Som varnande exempel kan du ju kolla hur det var med en annan lågpris jordfelsbrytare av fabrikat Motron

SDJ skrev:
Se länk: [länk]
Nu köpte jag ett underhållsfritt batteri och det har fungerat helt utan problem även i kallare temp än de testat.

Sen är det lustigt att de testar 55 Ah och talar om Volvo V70 som skall ha 62 Ah batteri, varför testade de inte Biltemas 62 Ah batteri utan valde ett mindre batteri?

En del kanske kräver det bästa bilbatteriet, för mig räcker det med att det fungerar då det enda ett bilbatteri gör är att dra igång startmotorn.

Nåja, ämnet hör inte till denna sida.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.