Byggahus.se
E elmont skrev:
Regla ner taket med en 45x45mm och skruva takskivor så att dom blir demonteringsbara där du har elledningar.
Den tanken har slagit mig men som någon skrev ovan så är det inte lagligt? Men skruvar man upp några skivor med lite luft emellan så är det ju lika snabbt gjort att skruva ned skivorna igen om det skulle behövas.
 
M maxald skrev:
Det här är det första man ser när man går ned i källaren.
Ta på dig en keps med skärm så slipper du se det.
Eller dölj det med en väv/duk on du inte tål att se en fullt normal installation.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M maxald skrev:
Den tanken har slagit mig men som någon skrev ovan så är det inte lagligt? Men skruvar man upp några skivor med lite luft emellan så är det ju lika snabbt gjort att skruva ned skivorna igen om det skulle behövas.
Så länge skivorna är demonteringsbara är det helt ok.
Ps
Det är då lämpligt att man sätter ett litet upplysande meddelande om att det finns elledningar under det demonterbara skivorna.
 
Redigerat:
  • Gilla
maxald och 1 till
  • Laddar…
Det är ju bara bra att kunna se vart kablarna går. Vi har ännu fler kablar i källartaket och ett omärkt proppskåp från mitten av förra seklet med många tillägg och ändringar. Tack vare tydligheten gick det att göra en förteckning på allt. Någon kabel försvinner upp i bjälklaget som jag inte listat ut vart den går. Den lösa kabeln på bilden är den nya 5G2,5 till den nya spishällen och som ersätter fyraledaren med "fulnolla" som matade spishäll och ugn tidigare. Den nya kabeln går förstås också i källartaket.
Öppet äldre proppskåp med synliga säkringar, kablar och oetiketterade anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Det är inte tillåtet att spika/dölja ledningar, dom ska skönjbara i sin hela längd och kunna bytas utan riva halva huset. Det gäller gamla hus, nu med nya EU-regler får man hänga en kabel fritt i en vägg.
Vaddå? Det finns ju kablar som är lämpliga för inmurning och läggas under puts. Vem säger att kablar måste vara skönjbara?
 
M maxald skrev:
Den tanken har slagit mig men som någon skrev ovan så är det inte lagligt? Men skruvar man upp några skivor med lite luft emellan så är det ju lika snabbt gjort att skruva ned skivorna igen om det skulle behövas.
Du får inte täcka dosor. Vad gäller kablar beror det på vilken sort det är.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Du får inte täcka dosor. Vad gäller kablar beror det på vilken sort det är.
Även dosor får täckas bara "täckningen" är demonteringsbar.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
S
Vårat källartak såg ut som TS tak förrut.
Nu ser det ut såhär istället.

Jag gillar som sagt montagerännor betydligt mer än lister :)

VP-röret är på väg bort, går datakablar i det men de ska inte användas längre :)
 
  • Renoverat källartak med montagerännor och kablar istället för lister, VP-rör till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DjAlbert och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vårat källartak såg ut som TS tak förrut.
Nu ser det ut såhär istället.

Jag gillar som sagt montagerännor betydligt mer än lister :)

VP-röret är på väg bort, går datakablar i det men de ska inte användas längre :)
Snyggt! Det är något sådant jag tänker mig också. Är inte rädd för synliga kablar i taket men när de går kors och tvärs och över varandra så blir det för rörigt för min skalle. 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.