Byggahus.se
I rummet i källaren där vi har vår elcentral är det elkablar i taket i en enda röra. Det fungerar men ser inte roligt ut. Jag skulle vilja få bort alla dessa kablar och även byta ut den gamla elcentralen och lägga ett nytt innertak. Det behöver absolut inte vara estetiskt perfekt men allt är bättre än hur det ser ut nu.

Takhöjden är redan låg och det är spån bakom taket så jag vill inte gärna riva bort det.

Kan man fräsa in elen och sen smacka på ett innertak dikt an mot det nuvarande?

Eller är det bättre med utanpåliggande el i ett gammalt hus?

Vad uppskattar ni att det skulle kosta att göra om elen och sätta ny elcentral?

Rörigt kablage på taket i källare med gammal elcentral och vitmålat innertak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
#el
Det blir att starta om på ruta 1 med all el. Det är säker något som går upp till våningen ovanpå. är säkert bara den centralen som finns och därifrån upp till köket med. Är det då äldre ledningar i rör som det brukar, kan dom vara en typ bommulsisolering på dom med och ska bytas, då dom är torra och går inte att böja. Isoleringen ramlar av. Så ingen lätt uppgift för en elektriker att fixa.
Kostnad svårt att säga, men kan dra iväg mot 60 kkr och kanske mer.
Det med att fräsa ur taket är inget du ska räkna med, då ska det läggas rör/slang för allt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Jag har sett mycket värre.
Fråga 1: varför vill du byta elcentralen? Det har diskuterats många gånger här på forumet att en välgjord proppcentral kan vara minst lika bra som en automatcentral, dessutom med längre livslängd.
Jag ser inga ledningar i rör.
Vill du byta ledningar så kan du montera kabelkanal och lägga alla kablar i dessa, bli snyggare.
Du kan knappt fräsa in elen i nuvarande tak.
Utanpåliggande el kan göras betydligt snyggare med rätt sorts kabel och klamring. Finns mycket snygga exempel här på forum. Men det kräver en elektriker med känsla och kunskap.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
För mig låter det som att du känner dig sysslolös och letar efter arbete. Om du inte hittar något viktigare att åtgärda på huset (vilket är sannolikt om du tittar runt) finns det mycket andra behov i samhället idag som är eftersatta och behöver engagerade människor med överskottsenergi.

Annars håller jag med båda föregående talare.
 
  • Gilla
Kurtivan och 6 till
  • Laddar…
Haha, jodå, det finns mer att ta tag i som antagligen är viktigare. En gjutjärnsbrunn i tvättstugan exempelvis. 😬

Får man ha dubbla innertak då, låta ledningarna ligga kvar men sätta skivor/brädor över (ej spontat så man kan ta bort en bräda utan att riva allt)? Eller det inte är lagligt?
 
Precis sådär ser elen ut i källaren hos morsan. Huset är från 1912 och nuvarande el är nog från 50-talet.
Det blir ju så när det utökas och kompletteras efter hand.
Det funkar bra, och i källaren spelar det väl ingen större roll hur det ser ut?
Gängcentralen finns ingen anledning att byta, tycker jag iaf.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maxald skrev:
Haha, jodå, det finns mer att ta tag i som antagligen är viktigare. En gjutjärnsbrunn i tvättstugan exempelvis. 😬

Får man ha dubbla innertak då, låta ledningarna ligga kvar men sätta skivor/brädor över (ej spontat så man kan ta bort en bräda utan att riva allt)? Eller det inte är lagligt?
Det är inte tillåtet att spika/dölja ledningar, dom ska skönjbara i sin hela längd och kunna bytas utan riva halva huset. Det gäller gamla hus, nu med nya EU-regler får man hänga en kabel fritt i en vägg.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag hade gjort om allt på bilden. Det såg inte bra ut. Förstår att du vill fixa det. Hade även bytt diazedcentralen till en modern, stor och rymlig med några jordfelsbrytare. Är det en till kapsling med dvärgbrytare till vänster i bild?

Jag hade också valt att göra det utanpåliggande.
 
  • Arg
Violina
  • Laddar…
Allt beror på vad du vill ha utrymmet till, om du ser att dessa dragningar är i vägen. Är det inget problem på den fronten hade jag skitit i det. Är det ett problem så ta dit en elektriker som får dra det litet snyggare.
 
I mitt förra hus satte jag ett köksskåp med avsågad baksida över proppskåpet. Det blev ett lite snyggara yttre samt plats för reservproppar och en kvarting.
 
  • Gilla
  • Haha
Kurtivan och 2 till
  • Laddar…
S
Är allergisk mot kabelkanaler, det blir bara ett oändligt kaos i dom.

Montageränna och snyggt buntade kablar är det enda rätta när det ser ut sådär :)
 
  • Gilla
elmontören
  • Laddar…
Inga fel på det där, lägg krutet nån annanstans!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M maxald skrev:
I rummet i källaren där vi har vår elcentral är det elkablar i taket i en enda röra. Det fungerar men ser inte roligt ut. Jag skulle vilja få bort alla dessa kablar och även byta ut den gamla elcentralen och lägga ett nytt innertak. Det behöver absolut inte vara estetiskt perfekt men allt är bättre än hur det ser ut nu.

Takhöjden är redan låg och det är spån bakom taket så jag vill inte gärna riva bort det.

Kan man fräsa in elen och sen smacka på ett innertak dikt an mot det nuvarande?

Eller är det bättre med utanpåliggande el i ett gammalt hus?

Vad uppskattar ni att det skulle kosta att göra om elen och sätta ny elcentral?

[bild]
dra om kablarna dvs planera hur vem som ska upp först och låt de övriga följa den.

Planera är svårt, och ibland blir det som så att det bara är en kabel som ska upp - därav den där som går på tvären...
Varför riva diazed-centralen ?
 
Regla ner taket med en 45x45mm och skruva takskivor så att dom blir demonteringsbara där du har elledningar.
 
S skaraborgsfakir skrev:
dra om kablarna dvs planera hur vem som ska upp först och låt de övriga följa den.

Planera är svårt, och ibland blir det som så att det bara är en kabel som ska upp - därav den där som går på tvären...
Varför riva diazed-centralen ?
Av rent estetiska skäl. Jag blir trött av alla kablar och centralen är hemsk. Skulle vilja samla ihop allt och snygga till. Det här är det första man ser när man går ned i källaren.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.