Byggahus.se
Hejsan!

Jag har gått elprogrammet och pluggat två år el på högskolan. Dock aldrig jobbat på riktigt som elektriker :)

Jag har renoverat i mitt kök där det nu finns tre säkringar till köket. (Då lägenheten är från 1944 finns det endast en fas i lägenheten)

Behöver jag dra nya kablar från centralen?

Nuvarande:
20a säkring - Spis och ugn kombo (1-fas) (1,5mm tror jag)
10a säkring - kyl/frys + bänkbelysning + Fläkt
10a säkring - vardagsrum + kök + hall

Kommande:
Induktionshäll (, ska vara enfas)
Ugn
Diskmaskin
Fläkt
Kyl/frys
Vägguttag
Belysning i tak.

Se bilder som stöd
Röda fyrkanter är vägguttag (ett vägguttag för fläkt tillkommer), stort tack på förhand!

MVH Johan
 
  • Elcentral med öppen dörr och synliga säkringar och svart kablage, oklar bildkvalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elcentral med säkringar och kablar synliga, troligt i en bostad under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Säkringsskåp med etiketter för kökets eluttag och apparater, inklusive en 20A säkring för spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av köksrenovering med markerade vägguttag och apparater som spis och diskmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1,5kvadrat låter lite för 20A. Det säkrar man normalt inte till mer än 10A.

Första frågan blir nog, hur stor huvudsäkring har du? Är den på 25A hjälper det ju inte mycket att lägga till mer lokalt.
 
Hej, det stämmer.
25 a står det
Men man bör kunna koppla in alla produkter då alla i föreningen har ett nytt kök?
 
Koppla in går ju, men man får tänka lite på vilka prylar man använder samtidigt. Det går inte att att göra storkok på spisen köra diskmaskin och mikro samtidigt. Men det går ju att anpassa sig till.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
Okej, hur skulle du du dela upp det?

ex nedan?
20 a spis och ugn
10a micro och diskmaskin
10a vägguttag + bel + Kyl/frys

MVH Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.