2 041 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
El i golvsockel
Jag håller på med renovering av vårt hus där (nästan) all el går i plastsocklar till utanpåliggande uttag.
Dessa ogillar jag skarpt och kikar efter andra lösningar.
Kabeln som ligger i är 2-ledad EKK eller likande. Först hade jag tänkt att byta ut dessa till 3-ledare för att få skyddsjord och sen använda trälister för att dölja kabeln. Tänkte använda samma hållare som tidigare som möjliggör viss rörlighet för kabeln bakom listen.
Är det ett bättre alternativ att använda VP-rör eller flexslang och dra in FK? Jag borde kunna fräsa bort lite av gipset längst ner mot golvet så ett 16mm rör får plats.
Dessa ogillar jag skarpt och kikar efter andra lösningar.
Kabeln som ligger i är 2-ledad EKK eller likande. Först hade jag tänkt att byta ut dessa till 3-ledare för att få skyddsjord och sen använda trälister för att dölja kabeln. Tänkte använda samma hållare som tidigare som möjliggör viss rörlighet för kabeln bakom listen.
Är det ett bättre alternativ att använda VP-rör eller flexslang och dra in FK? Jag borde kunna fräsa bort lite av gipset längst ner mot golvet så ett 16mm rör får plats.
Såga upp lite rejälare bitar i gipsen, som du senare sätter tillbaka, och dra rör/slang. Det går lättare än att fräsa och blir mycket bättre. När du sätter tillbaka gipsbitarna stoppar du in "brädbitar" som du skruvar i gipskivan som sitter kvar sedan skruvar du gipsbitarna i "brädbitarna". Gipsbitarna sågar du lämpligen ut med en sticksåg.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 014 inlägg
Båda metoderna är Ok. Vilken som är bäst, kabel bakom sockel eller FK i rör kan debatteras länge (och har debatterats). Välj själv utifrån hur du bedömer sannolikheten att du behöver göra kompletteringar med fler ledare i efterhand.
Klicka här för att svara