Hjälp! Ja o lillebror skulle slå bort en spackel klump, o träffa självklart el slingan. Slingan är av märket heatcom, går de att laga eller skarva?

Oj. Jag TROR inte att man kan skarva värme kablar. Dessa som jag monterade gick inte att förkorta/ skarva.
Visst kan man prova. Det kräver att man frigör en del. Sen löder ihop och gjuter tillbaka.
Sen testar om det funkar. Så skulla jag göra i.af.

Glömde. Är det våtrum eller 230v kabel, blir det svårare.

Riv upp och lägg ny. Ett försök att laga den ser jag som en dödsfälla.

Men jag är bara en golvläggare så möjligen har en elektriker ett bättre svar än mig.

Fliken

Hör med tillverkaren/leverantören om det finns skarv kit till din modell.
Gör det så följer instruktionerna garanterat med den.

Är du säker på att slingan är skadad?
En isolationsmätning och ohm mätning ger svar!

Vet inte hur det är med ditt fabrikat men åtminstone till T2 Blå finns det skarv / rep kit. Löda ihop kablarna och lite olika krympslangar med lim i omgångar ovanpå för att få det tätt. Är i princip samma skarv som sitter mellan matarkabeln och värmeslingan samt i avslutningen på värmekabeln.

Jo den ä helt av! De roliga är att golvet (köket) ä ny fogat o klart! Ja störde mej på en platta som inte låg helt hundra. Så ja knacka o lyfte plattan o de va en flytspackel våg som va lite stor, o fick plattan att luta. Ja sa åt brorsan att knacka bort bulan med mejsel. O de gick ju som de gick! Så slingorna är nerfrästa i spån med ca 1 cm flytspackel över. Därför fick han prova, men just där ligger murstocks grunden, o slingan ligger högt i spacklet! Ja har säkert lagt 60 timmar på fräsning, slingning, flytning, klinkring o fogning. De ä bara så jobbigt att ja inte kunde nöja mej med en skillnad på 1 mm i klinkret, för då hade ja inte behövt råd här! Ps ja stallde in alla vitvaror tidigare på dan, allt som egentligen va kvar va sissta tvättningen!! Man är ju född loser

Man kan ju undra varför dom som inte vet hur man lagar värmekabel ska svara ?? Det finns speciella skarvsatser till värmekablar dom dom består i princip av, krympslangar och presshylsor. Presshylsorna är små pga dom tunna trådarna så man bör ha en presstång som passar, utan den blir det lite lotteri. Det brukar följa med instruktioner i skarvsatserna, det är bara att göra som det står, inte så svårt om man är noggrann och har verktygen. Vissa fabrikat har tom experter som åker runt och hjälper till om man så vill.

Ja det går att skarva, men är väldigt pilligt! Det är väldigt tunn ledare!

Nu har jag dock ingen aning om hur just din kabel ser ut. Ta kontakt med tillverkaren!

O elmont de är såna här svar ja vill ha! Ja har varit helt inställd på att riva upp precis all o börja om! Men klarar en vanlig murar Svensson av dom där skarv satserna? Ja bor i Örebro trakten o pröjsar gärna en kunnig elektriker! Hursomhelst va de skitskönt att få ett positivt svar! Skriv gärna vart man kan få tag i lagnings satserna? För mina el kompisar trodde de va kört! Tack iallafall!!

Jo de lär ju vara lite pillrigt? Annars borde ju nån elektriker kunna fixa de med glatt humör? Men ja ä glad för den här lilla livlinan ja fått av er! Mer tips tas glatt emot!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.