Exakt så, delen precis under tratten är ett vattenlås.tommib skrev:
Vi har identiskt, och jag rengjorde det faktiskt förra veckan då det börjat rinna över vatten och ut på golvet. Hör helt enkelt till det vanliga underhållet som man har hundra olika saker att se efter som husägare.
Låset fixades idag, pga allt vattnet flödade över eldosan och ut över golvet.Mikael_L skrev:
Det absolut största felet i bilden är att utloppsslangen inte är i spilltratten, det är ju aldrig rätt.
Om det svämmar över med slangen på rätt ställe börjar man lämpligtvis med att först kontrollera och rengöra vattenlåset under spilltratten. Alla de där delarna är lätt att skruva isär, kolla även röret neråt.
Sen vad gäller elinstallationen så är det mest anmärkningsvärda att kabeln inte är klamrad på något rimligt vis, inte alls ser det ut som på bilden.
Utloppslangen ska inte heller sitta i elkabeln, men det är inte så speciellt allvarligt.
Att uttagen sitter där, nära avloppet, är kanske inte jättesnyggt, men inget alls fel. Där är det en normalt torr miljö. Avloppet ska ju i normalfallet fungera som det ska och då blir det inget vatten där.
Så rensa vattenlåset, sätt in slangen i spilltratten och klamra kabeln med några klammer så är allt frid och fröjd.
edit:
Men visst skulle jag själv satt uttaget några cm ifrån spilltratten, bara för att.
Men det går inte att slå ner på detta med några absoluta regler.
Jag känner att det lutar åt att jag tar hit hjälp igen och fixar elen och avloppslangens oheliga allians
Precis, vatten som forsar över el känns ju sådär. Hade kunnat undvikas genom att sätta uttagen några decimeter bort från första början.T tinavincent skrev:
Moral har ingenting med elinstallationer att göra. Reglerna är vad de är.
Jag skulle personligen bli synnerligen irriterad på en elektriker som vägrar utföra en regelmässigt korrekt installation trots påstötning. Man får absolut ha åsikter om att lösningen är olämplig (vilket jag, för tydlighets skull, tycker att denna är*) men när man har haft sina åsikter och kunden står på sig så är man så god och installerar enligt önskemål så länge det inte faktiskt bryter mot reglerna.
* Jag personligen hade installerat uttagen typ två decimeter längre till vänster så de kom bort från avloppsröret. Jag hade nog inte bemödat mig med den typen av kapslade uttag dock.
Jag skulle personligen bli synnerligen irriterad på en elektriker som vägrar utföra en regelmässigt korrekt installation trots påstötning. Man får absolut ha åsikter om att lösningen är olämplig (vilket jag, för tydlighets skull, tycker att denna är*) men när man har haft sina åsikter och kunden står på sig så är man så god och installerar enligt önskemål så länge det inte faktiskt bryter mot reglerna.
* Jag personligen hade installerat uttagen typ två decimeter längre till vänster så de kom bort från avloppsröret. Jag hade nog inte bemödat mig med den typen av kapslade uttag dock.
Skulle nog vilja påstå att moral har mycket med saken att göra, det handlar ju lite om vilket avtryck man vill lämna. Moral bör appliceras i samtliga yrkesgrupper, läkare som elektriker.tommib skrev:
Moral har ingenting med elinstallationer att göra. Reglerna är vad de är.
Jag skulle personligen bli synnerligen irriterad på en elektriker som vägrar utföra en regelmässigt korrekt installation trots påstötning. Man får absolut ha åsikter om att lösningen är olämplig (vilket jag, för tydlighets skull, tycker att denna är*) men när man har haft sina åsikter och kunden står på sig så är man så god och installerar enligt önskemål så länge det inte faktiskt bryter mot reglerna.
* Jag personligen hade installerat uttagen typ två decimeter längre till vänster så de kom bort från avloppsröret. Jag hade nog inte bemödat mig med den typen av kapslade uttag dock.
Moral i betydelsen av yrkesstolthet?
Ja såsom yrkesman inom området hade inte jag satt uttaget kloss mot spilltratten, det hade min yrkesstolthet förbjudit mig, dock inte moralen (eller etiken).
Nu har vi dock ingen aning om hur detta gått till, elektrikern kanske var där först, och räknade med att rörmokarn skulle sätta avloppet längst till vänster. Men denne klämde istället in spilltratten där istället.
Ja såsom yrkesman inom området hade inte jag satt uttaget kloss mot spilltratten, det hade min yrkesstolthet förbjudit mig, dock inte moralen (eller etiken).
Nu har vi dock ingen aning om hur detta gått till, elektrikern kanske var där först, och räknade med att rörmokarn skulle sätta avloppet längst till vänster. Men denne klämde istället in spilltratten där istället.
tommib är ju läkare ...tommib skrev:
Var går din moraliska gräns tommib ...? När säger du istället upp dig?
Ehh, du behöver inte svara egentligen, det är ju knappt möjligt att besvara.
Men inom vården blir dessa moraliska/etiska dilemman väldigt tydliga och närvarande. Vi elektriker har ju inte ens en tiondel av den bördan.
Om man hävdar att något är moraliskt fel så påstår man i mitt tycke också att man inte är villig att göra den handlingen. Enda sättet att undvika det om du får en direkt order från din arbetsledning är uppsägning. Annars blir du sannolikt själv uppsagd pga arbetsvägran.
Ang min moraliska gräns så är det något jag funderar kring åtminstone varje månad, för att inte säga varje vecka. Som situationen är i SLL, förlåt RS, nu så är det inte ovanligt att det fattas suboptimala beslut rent medicinskt av och till. Jag är inte säker på hur långt jag skulle vara villig att gå för att tillmötesgå arbetsgivarens krav på ett visst agerande om det är till skada för en patient. Svaret får bli ett ickesvar. Det beror helt enkelt på....
Ang min moraliska gräns så är det något jag funderar kring åtminstone varje månad, för att inte säga varje vecka. Som situationen är i SLL, förlåt RS, nu så är det inte ovanligt att det fattas suboptimala beslut rent medicinskt av och till. Jag är inte säker på hur långt jag skulle vara villig att gå för att tillmötesgå arbetsgivarens krav på ett visst agerande om det är till skada för en patient. Svaret får bli ett ickesvar. Det beror helt enkelt på....
Hade aldrig velat jobba för en chef som anser det där vara rimligt utfört. Den elfirman lär knappast ha stor framgång.tommib skrev:
Om man hävdar att något är moraliskt fel så påstår man i mitt tycke också att man inte är villig att göra den handlingen. Enda sättet att undvika det om du får en direkt order från din arbetsledning är uppsägning. Annars blir du sannolikt själv uppsagd pga arbetsvägran.
Ang min moraliska gräns så är det något jag funderar kring åtminstone varje månad, för att inte säga varje vecka. Som situationen är i SLL, förlåt RS, nu så är det inte ovanligt att det fattas suboptimala beslut rent medicinskt av och till. Jag är inte säker på hur långt jag skulle vara villig att gå för att tillmötesgå arbetsgivarens krav på ett visst agerande om det är till skada för en patient. Svaret får bli ett ickesvar. Det beror helt enkelt på....
