Hej!
Har googlat mycket men verkar inte kunna hitta skivor i massiv ek eller valnöt. Tänkte göra ett sidobord så letar efter en skiva som är lite bredare. Någon som vet vad man kan köpa det antingen online eller i Stockholmsområdet?

D
Hör av dig till ett snickeri, de limmar ihop stavar åt dig. Hyvlar i den tjockleken du vill ha osv.

D Derbyboy skrev:
Hör av dig till ett snickeri, de limmar ihop stavar åt dig. Hyvlar i den tjockleken du vill ha osv.
Tack! Får nog göra så då det inte verkar att gå och få tag på annars. Tack för svar :)

Vilka mått är du ute efter ungefär?

Hep Hep skrev:
Vilka mått är du ute efter ungefär?
30 cm i diamanter till skivan. Samt 50x20 till benen.

Valnöt kan vara värre men ek ska inte vara något större problem hos någon liten gårds såg.
Sök på ek plank på blocket.
Köpte själv några stycken i Skåne förra veckan.
Ekplank med synlig ådring och kvist, upplagd på sågbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stort ekplank i ett snickeri med andra träbitar och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A Argastesnickaren skrev:
Valnöt kan vara värre men ek ska inte vara något större problem hos någon liten gårds såg.
Sök på ek plank på blocket.
Köpte själv några stycken i Skåne förra veckan.
[bild] [bild]
Blocket har jag inte ens tänkt på. Ska ge det ett försök! Stort tack!

Kolla också så att det är torkat.
Tar tid och sprickor kommer som ett brev på posten om det är nysågat;)

• Gilla
prunila
  • Laddar…
Har köpt får Näfvekvarn Slab and Wood Shop, blandat utbud till väldigt rimliga priser. Värt en dagsutflykt :)

Valnöt är lurigare med den bredden, men ek borde inte vara några problem. 30 cm är helt rimlig bredd på ek. För att den inte ska slå sig borde du klyva den och limma ihop i snittet åtminstone i mitten av biten för att undvika att den rör på sig senare. En sån limning syns knappt och du får ändå känslan av en hel skiva.

Om du inte behöver för tjockt virke kanske jag kan hjälpa dig för självkostnadspris, då jag har en massa ek som ligger och väntar på idéer. Hör av dig i PM så ser vi om det funkar.

Hep Hep skrev:
Valnöt är lurigare med den bredden, men ek borde inte vara några problem. 30 cm är helt rimlig bredd på ek. För att den inte ska slå sig borde du klyva den och limma ihop i snittet åtminstone i mitten av biten för att undvika att den rör på sig senare. En sån limning syns knappt och du får ändå känslan av en hel skiva.

Om du inte behöver för tjockt virke kanske jag kan hjälpa dig för självkostnadspris, då jag har en massa ek som ligger och väntar på idéer. Hör av dig i PM så ser vi om det funkar.
Tack för tipset! Det hade jag inte koll på.

Jag skickar PM till dig :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.