Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här har ni boden på ca 12kvm jag bygger, precis blivit klar med taket och märkte igår när jag gjorde det sista med takpappen att det gungade lite mer än det tidigare gjort när jag var där.
Gick ner med vattenpasset och inser att dom stående reglarna på långsidan inte längre var i lod
ca 2cm från lod på 3m höjd.
Jag vet att det är dumt att inte ankra bygget i marken innan det var klart. Men efter att panelen kom upp på insidan kändes det extremt stabilt och jag trodde inte dom behövdes längre vilket tydligen var fel...
Panelen på insidan är ändå 28x70.
Vad kan man göra åt detta? Försöka rikta upp och sätta kortlingar innanför dom stående reglarna på långsidan, hjälper det? Hur allvarligt är lutningen i detta fall tror ni? Blir ju inte lätt att försöka "trycka" tillbaka lutningen och sätta kortlingar heller. Tips på hur jag ska rikta tillbaka det i så fall?
Ska jag strunta i det och bara banka dit panel?
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Du måste sätta dit snedsträvor!
Det heter säkert något fint, men diagonalstag behövs för att det inte ska vingla.
Googla lite så vet du vad du behöver göra.
Det heter säkert något fint, men diagonalstag behövs för att det inte ska vingla.
Googla lite så vet du vad du behöver göra.
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
med alla fyra väggarna på plats så borde det rimligen inte behövas nå snedsträvor för att få det där att stå kvar ? Låter mer som att det inte var i lod när du spikade ihop stommen.
Jo, jag vet vad det är. Men räcker det att sätta i yttersta facken mot gavlarna? Hur riktar jag upp innan jag sätter dessa i så fall?Workingclasshero skrev:
Jodå, det var i lod och hade sne strävor från marken. Det var när jag sprang runt på taket som det måste hänt något..S Stefan1972 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
om vi säger att det kalvat iväg när du var på taket och att det är någotsånär ihopspikat så borde ju två väggar diffa lika mycket då?
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Jo det betyder ju antagligen att kortväggarna ej sitter fast så bra i långväggarna.
Även om det kanske är överkurs i en sån liten byggnad så är det ju aldrig fel med hammarband i dylika konstruktioner. Då blir ju sektionerna "stumma" i sig.
Även om det kanske är överkurs i en sån liten byggnad så är det ju aldrig fel med hammarband i dylika konstruktioner. Då blir ju sektionerna "stumma" i sig.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
hur ska jag dra den rak med spännband? Hela taket behöver liksom komma 2cm till vänster enligt första bilden. Förstår inte hur jag skulle spänna den rak? Ska jag dra i några pålar i marken till vänster och dra spännband mot övre vänstra väggen?K Kurtivan skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 490 inlägg
Spänn diagonalt inne i stommen med spännband till rätt mått plus lite lite till,
Spika dit spikband i kors över hela sidorna.
Spika dit spikband i kors över hela sidorna.