Jag tänker så också, men det är inte helt tätt i dagsläget.

• Mörkt målat staket med plankor som inte sluter helt tätt mot varandra, synlig dagljus genom sprickor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
M mojjen skrev:
Den du ahr är redan tät, så kan inte tänka mig att du behöver bygglov. Hade den varit tex 50% öppen, så den klassats om spaljé så hade det varit annorlunda. Så tolkar jag det. Du har redan ett plank, som du "renoverar".

Är du det minsta osäker ring och prata med kommunens bygnadsavdelning.
Men så är det inte. Ändrar du utseende på planket så är det ingen reparation utan en ändring av ett plank. Då krävs bygglov.

Det beror på att det inte är planket som omfattas av bygglovet. Man får alltså inget lov att ha ett plank. Bygglovet gäller istället rätten att inom fem år få utföra en viss åtgärd på planket, t ex ändra det till ett visst utseende.

Byta fönster?

P Pappa1986 skrev:
Byta fönster?
Jag har bytt fönster i sovrummet(det som ses på bilden intill planket). Det förra var ett tre-glas med 33db reduktion, det nya ligger på 45. Det gör skillnad. Tyärr blir då ventilationsspringan ovanför fönstret den svaga länken i kedjan, det är därför jag planerar att byta till marknadens bästa ljuddämpade friskluftsventiler..

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mitt bästa tips är att bara vänta litet och se om ni vänjer er. Har haft hus vid trafikerade vägar och första tiden blir man störd med över tid filtreras ljudet bort och man vänjer sig

Bor själv ut till lagom trafikerad 40-väg. Tar inte mer än ett par veckor att vänja sig, till slut hör man ingenting nästan, speciellt inte trafik.
För att tillägga sitter det enkla 2-glas fönster i alla delar som vätter ut mot vägen.

Jag tror att om du fixar ventilerna som steg 1 så kommer det lösa nog om det inte åker mycket tung (bas) trafik på natten hos er. Vi bor också typ bredvid en genomfartsväg som pga närliggande skola har ”30” nästan allt ljud kommer genom ventilerna men även det har jag vant mig vid sedan länge o störs inte av det. Men vi har bara öppna rör för självdrag ut mot vägen i alla rum :/

• Gilla
Bullerdrabbadkille
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men så är det inte. Ändrar du utseende på planket så är det ingen reparation utan en ändring av ett plank. Då krävs bygglov.

Det beror på att det inte är planket som omfattas av bygglovet. Man får alltså inget lov att ha ett plank. Bygglovet gäller istället rätten att inom fem år få utföra en viss åtgärd på planket, t ex ändra det till ett visst utseende.
Samtidigt ser planket på TS bild ut att vara inom 3,6m och max 1,8m. då är det väl på de flesta platser helt bygglovsbefriat?

Claes Sörmland
M mojjen skrev:
Samtidigt ser planket på TS bild ut att vara inom 3,6m och max 1,8m. då är det väl på de flesta platser helt bygglovsbefriat?
Det är ett undantag som enbart ger bygglovsbefrielse vid en- och tvåbostadshus. Så tyvärr hjälper det inte TS.

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
B Bullerdrabbadkille skrev:
Hej! Jag och min sambo har köpt en lägenhet som tyvärr är utsatt för trafikbuller. Lägenheten ligger i en korsning av två 30-vägar. Lägenhetens alla fönster vetter mot den ena eller den andra gatan. Vi har också en uteplats där trafiken passerar. Det är inte jättetät trafik, men avsevärt värre än förväntat =/

Nu till saken: de båda sovrummens fönstwr samt vardagsrummets fönster vetter mot uteplatsen, som i sin tur ligger intill vägen. Jag har bytt fönster i sovrummet och tänker byta ventilation till marknadens bästa friskluftsventiler när det kommer till buller dämpning:
[länk]

Utöver fönster och ventilbyte överväger jag att bygga ett bullerplank eller täta det befintliga planket som omger uteplatsen. Man skulle kunna trycka in något isolernade material och täta med plank. Vilket material skulle man kunna använda då, det måste ju tåla väta?

Fönstret på vilden är vårt sovrumsfönster. Ta ksam för tips.
Det var den dyraste ventilen jag nånsin sett. Fråga är om de sista db är värt priset. Jag har själv köpt Fresh DBr ventiler kosatr ju ca 10% av NonSonus. Har inte byggt klart, så insidan är inte monterad. Det är ändå imponerande hur bra de dämapr, Vi har 100m till järnväg. Jag har nog ca 40db fönster (Vridfönster med bullerdämpning och soldämpningslaminat). Mycket tyst.
fresh DBr dämpar 56DB vid 400mm vägg, Mot NonSonus 65DB. Troligen kommer du inte märka någon större skillnad mellan dom, med en ruta på 45dB, Om ni inte har en väldigt modern vägg så håller den kanske inte heller 65db dämpning.

Det är ju inget fel på att välja nonSonus, emn jag ahde nog dragit mig för att ge 8200: för en ventil....

Ps på bilden sitter ytterligare ett ventgaller längre ner under fönstret . Friskluft bakom element?? Den bör du i så fall också se över ljudmässigt..

• Gilla
DiscoDuck
  • Laddar…
Som diskuterades lite om utformningen så är det framförallt avskärmning som gör störst skillnad i detta fallet. Helt tätt plank så högt och brett som går att få till. När det gäller trafikbuller är det svårt att sätta planket vid källan som egentligen är bäst men istället skärma av närmare där man sitter. Skärmens uppgift är då att reflektera bort ljudvågorna.

Många trafikbullerväggar är både täta och absorberande vilket även minskar ljudet på trafiksidan.
Ljudabsorption kan du då med fördel eventuellt sätta på hussidan av planket för att ta hand om ljudreflexer från husväggen etc.

Börja med att helt täta planket, kan gott bara spika igen springorna och täta mot marken. Man kan även bygga på uppåt med en glasskärm som då inte blockerar ljus/insyn.

Och en häck är i princip verkningslös.

• Gilla
Bullerdrabbadkille
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Det var den dyraste ventilen jag nånsin sett. Fråga är om de sista db är värt priset. Jag har själv köpt Fresh DBr ventiler kosatr ju ca 10% av NonSonus. Har inte byggt klart, så insidan är inte monterad. Det är ändå imponerande hur bra de dämapr, Vi har 100m till järnväg. Jag har nog ca 40db fönster (Vridfönster med bullerdämpning och soldämpningslaminat). Mycket tyst.
fresh DBr dämpar 56DB vid 400mm vägg, Mot NonSonus 65DB. Troligen kommer du inte märka någon större skillnad mellan dom, med en ruta på 45dB, Om ni inte har en väldigt modern vägg så håller den kanske inte heller 65db dämpning.

Det är ju inget fel på att välja nonSonus, emn jag ahde nog dragit mig för att ge 8200: för en ventil....

Ps på bilden sitter ytterligare ett ventgaller längre ner under fönstret . Friskluft bakom element?? Den bör du i så fall också se över ljudmässigt..
Det är en bra poäng du gör. Men då jag redan betalat 12000 för en glasruta i sovrummet så vill jag så att säga få valuta för pengarna

Dessutom har jag prövat att täcka för ventilen i alla rum, även de med vanliga sämre 3glas, och det gör jätteskillnad. Ventilen är en stor ljudkälla i mitt fall.

Ventilerna du ser på fasaden är inte i bruk(huset har byggts om 2011) så ingen ventil vid elementen

Ang spaltventiler i fönster och buller: sätt igen dom och gör normala hål i väggen.

Har du ett fönster som ligger om ca R'w 35 dB eller dylikt, finns det ingen vits att ha en ventil som klarar mer än D'new 43 dB. Dvs 8 dB marginal mellan fönster och ventil är generellt nog, med en ventil. Med flera ventiler behöver du lägga på några dB till på varje ventil. Men, är väggen på ex bara R'w 30 är det skit samma vad du köper för fina fönster o ventiler. Dvs, det handlar om en balans om vad vägg, fönster och ventil har för ljudreduktion.

Ang planket behöver det vara tätt nedtill och generellt, inga spalter. Sätt gärna isolering på insidan för att undvika reflexer inom egen uteplats (vilket kan uppstå i vissa lägen) och spaljea den ex. Sen har jag för mig att man bör ligga på en ytvikt om >15 kg/m2 för att det ska ge effekt på vägbuller. Lite beroende på hastigheter osv, men sikta på 20 kg/m2 och helt tätt är mitt tips.

M mojjen skrev:

Ja just det! Jag tror att den ventilen du nämner vinklas uppåt, och det fungerar inte med min fönsterkonstruktion. Själva prefonden/kassetten eller vad det kallas alltså pekar inte rätt ut. Sen är väl inte överflödet lika bra? Denna har 7.4l/s

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.