Byggahus.se
Hej,
Har sedan vi flyttade in i vårt hus för 1,5 år sedan stört mig på ett märkligt utrymme på övervåningen invid trappen. Det är ett nästan kvadratiskt utrymme som inte tjänar något egentligt syfte. Har hittills ställt en trött blomma där, men vill utnyttja utrymmet till bättre och något som faktiskt skulle kunna användas.

Funderade på att bygga någon form av platsbyggd bokhylla. Kruxet är att ”väggarna” inte är raka. Längst fram, vid öppningen är utrymmet 53 cm brett, medan det längst in är 54,2 cm. Djupet på utrymmet är 58 cm. Höjd ca 110 cm.

Funderingar:
- Om jag skulle bygga en bokhylla, hur får jag till hyllplanen så att de passar in i utrymmet?
- Hur fäster jag hyllplanen, kan vågräta typ reglar funka? ”Väggarna” är enkelgips.

Eller, är det en helt dum idé med bokhylla/hylla i detta utrymme, någon annan idé som är bättre?
 
  • Vit hörndel av ett rum, trägolv, tom vägg, några märken och skruvhål syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta bort och sätt galler så får du mer ljus i trappen? Har du barn bör du undvika en hylla som går att klättra på.
 
  • Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Ta bort och sätt galler så får du mer ljus i trappen? Har du barn bör du undvika en hylla som går att klättra på.
Borde skrivit att golvet i utrymmet fungerar som tak för ett förråd under trappen, kan ej ta bort det tyvärr..
 
M mrsmrs skrev:
Borde skrivit att golvet i utrymmet fungerar som tak för ett förråd under trappen, kan ej ta bort det tyvärr..
Menade inte golvet utan själva väggen, rummet skulle uppfattas som större om det var öppet mot trappen var min tanke.
 
T TypRätt skrev:
Menade inte golvet utan själva väggen, rummet skulle uppfattas som större om det var öppet mot trappen var min tanke.
Aha. Men då skulle det ju se väldigt märkligt ut om ”räcket”/väggen helt plötsligt bröts av med ett galler, samt att det var en bit golv kvar på andra sidan om gallret..?
 
Då får du ställa din blomma på ”plattformen” på utsidan gallret. Ja alltså sa inte att det var ett bra förslag 😇 Även om jag tror att ett räcke skulle kunna vara snyggt hade jag inte tyckt det var värt insatsen för att få till det då ledstång fortfarande ska ha infäste och antagligen skulle jag bytt det för att match så det var samma stil som räcket. Jag hade dock nog valt den lösningen om man byggt från början.
 
BirgitS
Vad är det till höger?
Alltihop ser ju ut att ha tillkommit efter att huset byggdes. En möjlig anledning kan vara för att få plats för ett litet datorbord.

Men allt kan väl inte bestå av enkelgips?
Det måste ju finnas reglar som du skulle kunna använda.
 
T TypRätt skrev:
Då får du ställa din blomma på ”plattformen” på utsidan gallret. Ja alltså sa inte att det var ett bra förslag 😇 Även om jag tror att ett räcke skulle kunna vara snyggt hade jag inte tyckt det var värt insatsen för att få till det då ledstång fortfarande ska ha infäste och antagligen skulle jag bytt det för att match så det var samma stil som räcket. Jag hade dock nog valt den lösningen om man byggt från början.
Haha jo, hade jag byggt huset från början hade jag inte valt den där märkliga
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det till höger?
Alltihop ser ju ut att ha tillkommit efter att huset byggdes. En möjlig anledning kan vara för att få plats för ett litet datorbord.

Men allt kan väl inte bestå av enkelgips?
Det måste ju finnas reglar som du skulle kunna använda.
till höger är det ett sovrum. Dörren till det sovrummet slår emot ”räcket” eller väggen man ser, dörren når nästan ända fram till utrymmet.

Nej det har ej tillkommit i efterhand, ser byggdes så. Huset är från 2018.

Nej såklart reglar inuti gissningsvis :)
 
Jag hade tagit bort hela den vita räcket som går runt och satt ett snyggt metallräcket eller stolpar istället. Sedan hade jag precis som du ställt något i facket som typ stor kruka med ormhassel eller liknande.
Du kan också göra som du tänkt med nåt platsbyggd men då hade jag nog haft glas högst upp med belysning i så det lyser runtom ifall du förstår vad jag menar 😊
 
B
Jag hade byggt in det till ett mindre skåp. Toppen i samma yta/färg som det vita räcket, med en växt eller någon annan prydnad. Bakom skåpsluckan ... en tvättkorg eller något
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.