Planerar att bygga hus eller köpa färdigt och läser runt här på forumet att egen VA är riktigt dåligt. Vattnet har sämre kvalitet och mycket konstiga substanser som bla är cancer- och allergiframkallande. Det är dyrt och opålitligt osv.

Varför ger ni er själva denna huvudvärk och bygger eller köper hus med egen VA?

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
Hur många av de som har bra eget dricksvatten startar trådar här på forumet?

Hur många av de som har bra internetanslutning utan problem startar trådar här på forumet?

Hur många av de som har bra ... ... ... startar trådar här på forumet?

• Gilla
  • Älska
Bombus pratorum och 8 till
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
Planerar att bygga hus eller köpa färdigt och läser runt här på forumet att egen VA är riktigt dåligt. Vattnet har sämre kvalitet och mycket konstiga substanser som bla är cancer- och allergiframkallande. Det är dyrt och opålitligt osv.

Tack för att du informerar oss! (y)

Säg något positivt eller några fördelar med eget VA då?

G Gipsvägg skrev:
Har du precis döpt om dig? Vem döpte dig, Trollkungen?

G Gipsvägg skrev:
Nu är det väl mer eller mindre i princip inte ett val man har, bor du inom område för kommunalt VA så blir du ofta i princip tvingad till att ansluta men bor du utan kommunalt VA så är det ju inte så att man bara kan ringa och beställa. Ska man generalisera handlar det om att bor du utanför tätbebyggt område är det någon form av egen anläggning som gäller. Tror inte VA lösningen kommer vara dealbreakern för att bo på landet eller ej.

Jag är uppväxt med egen brunn och måste säga att det vattnet höll riktigt bra klass helt utan rening, kommunalt är ju ofta ok men inte mer. Men bör också beakta att vid en krissituation så ska man inte räkna med att bara kunna öppna kranen om man har kommunalt.

• Gilla
Heij83 och 5 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du precis döpt om dig? Vem döpte dig, Trollkungen?
Tror du misstar mig för någon annan

G Gipsvägg skrev:
Alla får vi huvudvärk av något. I mitt fall är det inte enskilt VA. Men det är klart att det kan ställa till problem för husägare. Det kan dåliga värmesystem, felbyggda badrum, slitna elinstallationer, läckande tak, fula tapeter och mjäll också göra om man har otur.

• Gilla
larsson r
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
Tror du misstar mig för någon annan
Nej, du hade ett annat nick tidigare i dag bestående av två bokstäver med mellanrum och två bokstäver till.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, du hade ett annat nick tidigare i dag bestående av två bokstäver med mellanrum och två bokstäver till.
Antar att du har egen VA med tanke på att du är så otrevlig!

• Haha
HeyJon
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
Antar att du har egen VA med tanke på att du är så otrevlig!
Nej, tyvärr måste jag göra dig besviken! Carry on, ta en öl och fjöl av nu!

Mitt egna vatten smakar inte röv som det kommunala i mitt närområde gör. Kan bero på att mitt är naturligt filtrerat grundvatten och det kommunala är renat sjövatten.

Har gynnsamma förhållanden med väldigt dålig genomsläpplighet i marken så det tar evigheter innan ytvatten letar sig ner till grundvattnet och då har all skit hunnit filtreras bort på vägen.

• Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
Blodsoppen
G Gipsvägg skrev:

Vill väl säga tvärtom. Eget vatten håller oftast mycket bättre kvalité. Smakar bättre och inga konstigheter med tillsatser och läkemedelrester och kemikalier. Visst det kan finnas mycket järn och kalk, inget skadligt och går att åtgärda med diverse filter. Jah har haft egen brunn och avlopp i 20 år och det enda problemet var kalk.

• Gilla
Heij83 och 3 till
  • Laddar…
G Gipsvägg skrev:
Här är en tidningsartikel angående kommunalt dricksvattnen som under många år i vissa delar av det kommunala ledningsnätet smakar och luktar dåligt,
Bild på tidningsartikel med rubrik om vattenproblem som skapar frustration, texten är delvis överstruken med svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blodsoppen
Kommunalt vatten blir även dyrare. Egen brunn inga avgifter.

• Gilla
pacman42 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.