Tjenixen.
Jag har kommit till insikten att när vi pga av tidsbrist inte lade in golvvärme i badrummet (ca 1,5 * 1,5 m med våtrumsmatta) så blir det inte riktigt skönt att gå på golvet.
Jag vill ju inte riva upp mattan och flytspackel men har däremot möjligheten att komma å golvet underifrån via källaren där jag ändå öppnat upp pga vvs-arbeten..

Frågan som följer:
Kan man lägga värme i bjälklaget och få det att funka eller är risken att man får problem med ångtransport av fukt alt att träet i bjälklaget börjar röra sig?:cool:

tänker du dig el eller vattenburet? Låter ju jäkligt pyssligt vilket som..

Du kommer inte att lyckas. Det finns några gamla trådar om just detta. Sök!

Bl a skulle du behöva riva allt till spacklet. Risken är stor att det rasar. Att värma golvspånt och flytspackel? Hur skulle du överföra värmen? Via värmeplåtar? Gjuta i taket?
För stora forluster.
Satsa på en blåsande mot golvet radiator.

Jag har sökt men inte hittat något som helt förkastar idén, har du någon specifik tråd är det tacksamt om du refererar till just den.
Har du någon egen erfarenhet eftersom du är så tvärsäker på att det inte kommer att lyckas?
Förluster baseras ju på att energi inte hamnar där den ska, i mitt hus kommer "energiförlusterna" att komma tillgodo i övriga utrymmena..
En bekant till mig har iaf gott resultat med eftermonterad värme underifrån.
Har du egen erfarenhet eller är det bara en åsikt?

Hej igen. Ingen egen erfarenhet. Ska försöka leta upp den gamla tråden.

Läs #5.

Det var en annan tråd jag tänkte på men denna visar risker...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.