Eftersom effekttariffer numera är en verklighet att svälja så köpte jag mig en Pulse för att följa elanvändningen lite närmare.
Finns det något bra sätt att jämna ut topparna som min frånluftsvärmepump skapar i.o.m varmvatten?

Skulle jag tjäna på att strypa/schemalägga varmvatten till kväll och natt?
Optimalt vore kanske att schemalägga varannan timme t.ex 7.30-8.30 i intervaller men min pump tillåter bara två scheman.
Nibe f370.
Tar gärna tips från er som kan.
Diagram som visar energiförbrukning under 24 timmar med toppnoteringar på 8274 W och aktuell förbrukning på 2321 W från en Pulse-app.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

emilygrey emilygrey skrev:
Eftersom effekttariffer numera är en verklighet att svälja så köpte jag mig en Pulse för att följa elanvändningen lite närmare.
Finns det något bra sätt att jämna ut topparna som min frånluftsvärmepump skapar i.o.m varmvatten?

Skulle jag tjäna på att strypa/schemalägga varmvatten till kväll och natt?
Optimalt vore kanske att schemalägga varannan timme t.ex 7.30-8.30 i intervaller men min pump tillåter bara två scheman.
Nibe f370.
Tar gärna tips från er som kan.
[bild]
Hur ser modellen på effektavgiften ut hos dig? Det verkar som medeleffekt per timme är det som används av många bolag och då spelar inte effektspikarna så stor roll.

Jag har rörlig effektavgift baserad på medelvärdet av mina fem högsta effekttoppar under månaden. Därför vore det ju trevligt att kapa toppen på dessa. 😊

Jag har rörlig effektavgift baserad på medelvärdet av mina fem högsta effekttoppar under månaden. Därför vore det ju trevligt att kapa toppen på dessa. 😊
Men inte beräknat på spikarna utan på timförbrukning?

K Kane skrev:
Men inte beräknat på spikarna utan på timförbrukning?
Precis, de fem högsta timmarna per månad. Önskvärt vore då att plana ut till jämnare förbrukning och allra helst flytta merparten till natten.
Skulle det vara klokt att strypa varmvattenprod. Under dagtid eller blir det för mycket att "jobba igen"?

Precis, de fem högsta timmarna per månad. Önskvärt vore då att plana ut till jämnare förbrukning och allra helst flytta merparten till natten.
Skulle det vara klokt att strypa varmvattenprod. Under dagtid eller blir det för mycket att "jobba igen"?
Om jag tittar på historiken på min F470 för ett dygn förra veckan när det var kallt så går den mesta energin åt till att värma huset och inte till varmvattnet. Det var ganska kallt den natten.
Graf över effektanvändning och utomhustemperatur för en F470-enhet, visar energi använd för uppvärmning och varmvattnet under en kall natt.

• Gilla
emilygrey
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.