Eftersom effekttariffer numera är en verklighet att svälja så köpte jag mig en Pulse för att följa elanvändningen lite närmare.
Finns det något bra sätt att jämna ut topparna som min frånluftsvärmepump skapar i.o.m varmvatten?
Skulle jag tjäna på att strypa/schemalägga varmvatten till kväll och natt?
Optimalt vore kanske att schemalägga varannan timme t.ex 7.30-8.30 i intervaller men min pump tillåter bara två scheman.
Nibe f370.
Tar gärna tips från er som kan.
Finns det något bra sätt att jämna ut topparna som min frånluftsvärmepump skapar i.o.m varmvatten?
Optimalt vore kanske att schemalägga varannan timme t.ex 7.30-8.30 i intervaller men min pump tillåter bara två scheman.
Nibe f370.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser modellen på effektavgiften ut hos dig? Det verkar som medeleffekt per timme är det som används av många bolag och då spelar inte effektspikarna så stor roll.emilygrey skrev:
Eftersom effekttariffer numera är en verklighet att svälja så köpte jag mig en Pulse för att följa elanvändningen lite närmare.
Nibe f370.
[bild]
Precis, de fem högsta timmarna per månad. Önskvärt vore då att plana ut till jämnare förbrukning och allra helst flytta merparten till natten.K Kane skrev:
Skulle det vara klokt att strypa varmvattenprod. Under dagtid eller blir det för mycket att "jobba igen"?
Klicka här för att svara