3 832 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Effekt i motor på köksassistent.
Är förvisso osäker på om detta ämne platsar i "EL" delen men provar.
Vi tittar efter en köks/hushållsassistent. Ni vet en sån där man blandar deg och vispar maräng med osv. Det finns hur många som helst på marknaden och det är ju inget man flyger till månen med så det mesta är greppbart men en sak som förbryllar är det här med effekt i motorn som driver maskinen. Vissa maskiner, även dyra, har motorer på endast 500-700 watt men anses som ok och andra har effekt på 1500w osv.
Nu hittade vi en maskin som verkade passa inredningsarkitekten i hushållet men när jag läste specen så blev jag förvånad, det står att motorn är på 2400watt. Jag är ingen elektriker men tänkte att det kan bli problem att ta ut så mycket ur ett vanligt 230volt uttag som man har i köket. Jag ringer återförsäljaren vi tänkt oss handla hos och frågar men de vet inte och har inget datablad att skicka heller. Dock bedyrar de att det "aldrig varit några problem" ("de har sålt många") men killen jag pratade med drog sig till minnes att det som menades troligen är den effekten som kan mätas i kraft EFTER motorn, dvs efter utväxlingen (dvs där det vispar och blandar)? Det underliga är ju isf även att de faktiskt inte har en spec på hur mycket maskinen faktiskt drar, de menade på att den inte "drog så mycket", underligt i dessa dagar när kylskåp ska ha AAA och besvärjelse från Yoda för rumsrena att köpa. Mycket märkligt.
Nån som förstår det här som kan förklara så en el analfabet förstår sammanhanget?
Vi tittar efter en köks/hushållsassistent. Ni vet en sån där man blandar deg och vispar maräng med osv. Det finns hur många som helst på marknaden och det är ju inget man flyger till månen med så det mesta är greppbart men en sak som förbryllar är det här med effekt i motorn som driver maskinen. Vissa maskiner, även dyra, har motorer på endast 500-700 watt men anses som ok och andra har effekt på 1500w osv.
Nu hittade vi en maskin som verkade passa inredningsarkitekten i hushållet men när jag läste specen så blev jag förvånad, det står att motorn är på 2400watt. Jag är ingen elektriker men tänkte att det kan bli problem att ta ut så mycket ur ett vanligt 230volt uttag som man har i köket. Jag ringer återförsäljaren vi tänkt oss handla hos och frågar men de vet inte och har inget datablad att skicka heller. Dock bedyrar de att det "aldrig varit några problem" ("de har sålt många") men killen jag pratade med drog sig till minnes att det som menades troligen är den effekten som kan mätas i kraft EFTER motorn, dvs efter utväxlingen (dvs där det vispar och blandar)? Det underliga är ju isf även att de faktiskt inte har en spec på hur mycket maskinen faktiskt drar, de menade på att den inte "drog så mycket", underligt i dessa dagar när kylskåp ska ha AAA och besvärjelse från Yoda för rumsrena att köpa. Mycket märkligt.
Nån som förstår det här som kan förklara så en el analfabet förstår sammanhanget?
Det som är intressant är märkskylten på maskinen. Där framgår elektrisk effekt. Allt dravel om effekt ut på axeln osv är säljsnack. Visst kan man öka vridmomentet med utväxling men då sänks hastigheten. Ingen maskin utvinner någon energi ur tomma luften så det som går in elektriskt måste komma ut, minus mekaniska förluster i maskinen. Det kan säkert finnas lite skillnader mellan olika maskiner hur välkonstruerade de är men några dramatiska sådana lär det inte vara.
Vilken maskin är det?
Vilken maskin är det?
Det är ju precis vad du kan ta ut med en 10A säkring. Det gäller att maskinen är helt ensam på säkringen. Någon liten sak till så går säkringen.H hilife skrev:Är förvisso osäker på om detta ämne platsar i "EL" delen men provar.
Vi tittar efter en köks/hushållsassistent. Ni vet en sån där man blandar deg och vispar maräng med osv. Det finns hur många som helst på marknaden och det är ju inget man flyger till månen med så det mesta är greppbart men en sak som förbryllar är det här med effekt i motorn som driver maskinen. Vissa maskiner, även dyra, har motorer på endast 500-700 watt men anses som ok och andra har effekt på 1500w osv.
Nu hittade vi en maskin som verkade passa inredningsarkitekten i hushållet men när jag läste specen så blev jag förvånad, det står att motorn är på 2400watt. Jag är ingen elektriker men tänkte att det kan bli problem att ta ut så mycket ur ett vanligt 230volt uttag som man har i köket. Jag ringer återförsäljaren vi tänkt oss handla hos och frågar men de vet inte och har inget datablad att skicka heller. Dock bedyrar de att det "aldrig varit några problem" ("de har sålt många") men killen jag pratade med drog sig till minnes att det som menades troligen är den effekten som kan mätas i kraft EFTER motorn, dvs efter utväxlingen (dvs där det vispar och blandar)? Det underliga är ju isf även att de faktiskt inte har en spec på hur mycket maskinen faktiskt drar, de menade på att den inte "drog så mycket", underligt i dessa dagar när kylskåp ska ha AAA och besvärjelse från Yoda för rumsrena att köpa. Mycket märkligt.
Nån som förstår det här som kan förklara så en el analfabet förstår sammanhanget?
https://www.ariete.net/en/catalog/impastatrici/impastatrice-vintage-celeste-1588#
Svårt att tolka det på annat sätt än att motorn kan dra max 2,4 kW, dvs du kommer ligga precis på gränsen med en vanlig C10 säkring. Det innebär att du inte kan ha något annat på den gruppen.
Sannolikt drar inte maskinen 2,4 kW hela tiden utan bara när den går som tyngst men det är svårt att vara säker apropå "power locked" som är väldigt otydligt.
Svårt att tolka det på annat sätt än att motorn kan dra max 2,4 kW, dvs du kommer ligga precis på gränsen med en vanlig C10 säkring. Det innebär att du inte kan ha något annat på den gruppen.
Sannolikt drar inte maskinen 2,4 kW hela tiden utan bara när den går som tyngst men det är svårt att vara säker apropå "power locked" som är väldigt otydligt.
Stor bunke i all ära men håller inte säkringen lär det inte bli nått vispat eller blandat alls, då spelar inte ev tillbehör så stor roll? Antagligen är det nog så att den inte drar 2400watt hela tiden men hur ska man veta? Sen om man tittar på en märkesmaskin eller en sån där svindyr designmaskin så har ju vissa av dessa som sagt 500w? Då skulle en sådan isf knappt orka blanda ett knäckt ägg?
Logiken i detta fattas för mig.
Logiken i detta fattas för mig.
Har en nästan 50 år gammal electrolux (heter numera ankarsrum, samma koncept).
Min har 400W.
Blandar utan protest deg på 1.5 till 2l vätska.
Kanske att man har effekten till andra tillbehör som köttmalning?
Eller var det inte premium att höra att motorn tar i lite så man överspecar?
Min har 400W.
Blandar utan protest deg på 1.5 till 2l vätska.
Kanske att man har effekten till andra tillbehör som köttmalning?
Eller var det inte premium att höra att motorn tar i lite så man överspecar?
Fram till ungefär tio år sedan var alla hushållsassistenter på ca 500 watt och var så sedan de uppfanns på 40-talet. Helt plötsligt väljer kunder assistent efter wattantal och då sätter tillverkarna in onödigt höga wattantal. Degblandare för proffs ligger fortfarande på runt 500 watt.H hilife skrev:Stor bunke i all ära men håller inte säkringen lär det inte bli nått vispat eller blandat alls, då spelar inte ev tillbehör så stor roll? Antagligen är det nog så att den inte drar 2400watt hela tiden men hur ska man veta? Sen om man tittar på en märkesmaskin eller en sån där svindyr designmaskin så har ju vissa av dessa som sagt 500w? Då skulle en sådan isf knappt orka blanda ett knäckt ägg?
Logiken i detta fattas för mig.
Jag jobbade i ett tråg som bagare en gång i tiden. Då hade jag en degblandare som gick på trefas. 20 kg deg per sats. Så allt är ju relevant på hur man och vad man använder grejerna till. Men när det kommer till hushållsbruk så var de ju ofta remdrivna. Om motorn blev för hårt belastad så slirade remmen. Man behövde inte överkapacitet på motorn. Nu är det nästan åt andra hållet. Motorn är så stark så att knäcker klena planetväxlar ofta i plast. Jag har köpt en hel del degblandare genom åren då jag bakar mitt eget bröd. Jag köpte en semiproffsmodell från Kenwood för ett antal tusentals kronor som planetväxeln gick sönder efter ett par år. Gick inte på garantin då de menade på att mitt användande av maskinen kunde likställas med professionellt nyttjande. Jag hade kanske använt den vid 150 tillfällen. Jag kan bara konstatera att den gamla Electrolux Assistent från 90-talet må vara lite seg men den håller.
Klicka här för att svara
