3 832 läst ·
10 svar
4k läst
10 svar
Effekt i motor på köksassistent.
Är förvisso osäker på om detta ämne platsar i "EL" delen men provar.
Vi tittar efter en köks/hushållsassistent. Ni vet en sån där man blandar deg och vispar maräng med osv. Det finns hur många som helst på marknaden och det är ju inget man flyger till månen med så det mesta är greppbart men en sak som förbryllar är det här med effekt i motorn som driver maskinen. Vissa maskiner, även dyra, har motorer på endast 500-700 watt men anses som ok och andra har effekt på 1500w osv.
Nu hittade vi en maskin som verkade passa inredningsarkitekten i hushållet men när jag läste specen så blev jag förvånad, det står att motorn är på 2400watt. Jag är ingen elektriker men tänkte att det kan bli problem att ta ut så mycket ur ett vanligt 230volt uttag som man har i köket. Jag ringer återförsäljaren vi tänkt oss handla hos och frågar men de vet inte och har inget datablad att skicka heller. Dock bedyrar de att det "aldrig varit några problem" ("de har sålt många") men killen jag pratade med drog sig till minnes att det som menades troligen är den effekten som kan mätas i kraft EFTER motorn, dvs efter utväxlingen (dvs där det vispar och blandar)? Det underliga är ju isf även att de faktiskt inte har en spec på hur mycket maskinen faktiskt drar, de menade på att den inte "drog så mycket", underligt i dessa dagar när kylskåp ska ha AAA och besvärjelse från Yoda för rumsrena att köpa. Mycket märkligt.
Nån som förstår det här som kan förklara så en el analfabet förstår sammanhanget?
Vi tittar efter en köks/hushållsassistent. Ni vet en sån där man blandar deg och vispar maräng med osv. Det finns hur många som helst på marknaden och det är ju inget man flyger till månen med så det mesta är greppbart men en sak som förbryllar är det här med effekt i motorn som driver maskinen. Vissa maskiner, även dyra, har motorer på endast 500-700 watt men anses som ok och andra har effekt på 1500w osv.