Hejsan!

Nybörjarfråga här.

Vi har vattenburen värme i riktigt gamla element. Kopplat till detta har vi Mitsubishi Ecodan luft-vattenpump.

Nu har två element börjat låta förfärligt med droppljud. Vi har såklart luftat dessa men det kommer aldrig ut något vatten.

Jag drog mig då slutsatsen att systemet behöver mer vatten. Trycket så alldeles för lågt enligt mätaren också. Jag har försökt förstå hur jag fyller på detta i mitt relativt nya värmesystem. Men jag lyckas inte riktigt klura ut vilken ratt/spak jag ska använda.

Kan någon hjälpa mig med det? Bifogar bild på hur det ser ut ovanpå pannan.

• Kopparrör och ventiler ovanpå en värmepanna i ett värmesystem med luft-vattenpump, märkta med "Vatette" och en tryckmätare synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-installation ovanpå panna med kopparrör och två ventiler, en med röd ratt och en med svart och grå ratt, i vattenburen värmesystem.
    Skapa konto
  • Tryckmätare och kontrollpanel på Mitsubishi Ecodan luft-vattenpump. Display visar temperatur och olika knappar finns under.
    Skapa konto
Detta är påfyllningsventilen,
Kopparledningar och en påfyllningsventil med svart vridhandtag markerad med grön cirkel.
Skapa konto

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Tack s
Demmpa Demmpa skrev:
Detta är påfyllningsventilen,
[bild]
tack! Vi trodde detta också men den gick inte att rubba, så tänkte att vi hade fel. Men då kanske man vågar ta i lite mer?

Vrid den åt rätt håll, kolla under vredet så är det några stopklackar där.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
C CN Utby skrev:
Tack s

tack! Vi trodde detta också men den gick inte att rubba, så tänkte att vi hade fel. Men då kanske man vågar ta i lite mer?
Det sitter en stoppklack på högersidan under vredet.
Vredet ska vridas motsols för att öppna, alltså långa delen på vredet ska åt höger mot långa delen på ventilhuset.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Och fyll med pyspunka, samt kolla manometern så du inte fyller för fort, ca 0,8 -0,9 bar räcker gott

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tack för hjälpen! jag hade 0.5 bar på min Ecodan och fyllde på till 0.9. nu kommer varmvatten fram till alla element på övervåningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.