84 776 läst ·
787 svar
85k läst
787 svar
Ebba Busch köper hus
EvaMLin
Renoveringsnovis
· Gävleborg
· 156 inlägg
EvaMLin
Renoveringsnovis
- Gävleborg
- 156 inlägg
Det kanske tog några dagar för honom att inse hur det gått till...?harry73 skrev:
Nu gör jag eg inte någon bedömning i affären som sådan, vet för lite om den.
Det tidningarna skriver vet man ju hur sant och ovinklat det är...
Nja, fakta vet jag inte mest citat från tidning, eller? Ska det ses som faktaL larka742 skrev:Håller helt med. Det går inte säga säkert nånting.
Men vissa saker är iaf kända som är ganska faktamässiga.
1. Gubben är 81 år.
2. Det var Corona isolering som gäller för äldre, ändå så var Ebba så j-a sugen på huset att hon inte kunde vänta....
3. Det var en snabb process. Fem dagar? För en 81-åring att fundera genom alla paragrafer och vinklar.....
4. Ebba valde att inte ta med en mäklare för att till 100% få allt rätt och riktigt. Skitsamma vad gubben sagt hon hade kunnat sagt "vi tar en mäklare så allt blir rätt, jag betalar för det".
5. Mäklaren som var med pappersledes, var en kompis - och som också friskrev sig från ansvar.
6. Priset sattes 300 000 under värdering. Som skall ha diskuterats. 300' för att städa? Vad... bilarna hämtar skrothandlare GRATIS! OM det var gubbens förslag borde Ebba nog funderat på om gubben har alla hästar hemma.... drar av 300 000 för att hon ska städa av ....
7. Slår till med advokater och stämning. Direkt. Ingen feeling där direkt.
Om hon nu kände att allt var så bra mellan dem, varför ringde hon inte frågade "vad har hänt".
Sen kan vi säga, javisst gubben är helt klar i huvudet, han gick med på det.
Det legala kan då vara självklart.
Men.. liksom.... jag skulle aldrig, verkligen aldrig, sitta och bolla med miljoner mot en gubbe
och känna "det här husköpet känna så jävla roligt". Men det gjorde tydligen Ebba
Det är en sak om man förhandlar med en bilhandlare som gör detta dagligen, eller en säljare som väldigt tydligt sagt att han vill sälja. Men detta.... att liksom "tjatat" (iaf fått prata och övertyga) en åldring om att sälja sitt hus. Är det verkligen kul? "wow, jag fick 300 000 i avdrag" Småpengar för henne.
Aldrig. Ni som säger detta verkar vettigt, hoppas ni får ta hand om era föräldrar när de skriver på bredbandsavtal och tv-abonnemang för flera tusen, säljer bilen till halva värdet, eller varför inte familjens fina sommarställe billigt.
Ni kommer förstås säga det är bara deras eget fel att de inte lärt sig den nya tekniken och gå vidare... antar jag? Ingen här kommer ringa och gnälla på företaget över hur deras arma föräldrar blivit lurade av säljarsnack. Ni tar det. Ok?
Som jag läste ansökte hon fem dagar innan ”avslöjandet”. Det tar bara tid för papperen att trilla genom systemet.Handyman 1 skrev:
Men ja, hon ansökte ju även efter att gubben ville ångra sig.
A AndersS skrev:
Så vad gubben är egentligen 65... vilket scoop du har!!A AndersS skrev:
Det enda du kan ifrågasätta är tiden, om det tog 5 dagar eller en vecka eller två... eller..
Ingen har dock pratat om att det handlade om en lång process, eller att hon sagt
"ta dig tid att fundera genom dessa villkor så hörs vi"
Allt är inte citat utan även bekräftat av henne, inspelat. Även hur hon låtasa att hon inte alls ställt gubben mot väggen med skadeståndskrav.
OM tidsaspekten stämmer skickade hon ett eget brev, ganska snällt "hör av dig".
För att bara TVÅ dagar senare via advokat skicka ett rekommenderat brev med juridiska hot.
Wow - ja hon verkade ju verkligen vilja lösa detta fredligt.
Ebba Busch skriver på Facebook 9 okt 20:48
"Det här är en text jag hoppas jag inte hade behövt skriva, för det jag ska berätta rör min privata sfär. Detta med anledning en artikel i Expressen som handlar om ett husköp.
Jag har köpt ett hus som jag inte tillträtt. Det har stått övergivet under många år. Det är obebott, står igenvuxet och är idag obeboeligt. Det saknar bland annat fungerande avlopp och behöver omfattande renovering. Men jag har önskat köpa det, för att det är i närheten av det hus där mina barn bor deltid, och för att kunna ge dem en trygg uppväxtplats nära båda sina föräldrar.
Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till. Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten. Jag har låtit göra två värderingar. Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll. Vi har kommit överens om ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare. Vi har upprättat ett formellt, standardiserat köpekontrakt med hjälp av ytterligare en mäklare, och jag har betalat handpenning.
Men i samband med att tillträdet skulle ske, framkom det en rad oklarheter hos säljaren. Helt plötsligt fick jag reda på att det finns två andra personer i Esbjörns närhet som har starka synpunkter på försäljningen. Två personer som menar sig ha anspråk på fastigheten och som har egna ekonomiska intressen i saken. Jag har nu via Esbjörns ombud fått höra att den ena påstår sig ha fått fastigheten som en gåva.
Dessa två hävdar att säljaren inte är kapabel att fatta beslut och att de för hans talan. Detta har jag inte sett några tecken på. Tvärtom har han till exempel under våra samtal lyft möjligheten att stycka tomten för att få ett högre pris. Samt kontaktat andra som uttryckt intresse för fastigheten för att se om de önskar buda över mig. Jag har känt mig trygg och övertygad om att Esbjörn varit både klar och fullt kapabel att ta egna beslut.
Givet den uppkomna situationen har jag därför i detta läge sagt till Esbjörn att han behöver skaffa sig juridisk rådgivning för att reda ut sin egen situation. Någon som kan ta tillvara hans intressen, och räta ut frågetecknen. Jag är mån om att oklarheterna reds ut, både för min egen och för Esbjörns skull.
Precis som att jag varit noggrann med att göra allt korrekt fram till att vi kom överens om försäljningen, är jag nu lika angelägen om att det här ska avslutas korrekt, oavsett hur det nu kommer att gå.
Eftersom vi har skrivit ett köpekontrakt och jag har betalat en handpenning så behöver också den situationen redas ut på ett på ett formellt korrekt sätt.
Ett kontrakt, som det vi har undertecknat, finns ju inte bara där för köparens skull, utan också för säljarens. Kan man som privatpersoner inte lösa ut en juridisk fråga så behöver man ibland anlita jurist. Så dialogen sköts nu med hjälp av juridiska ombud, från båda håll, så att allt även i fortsättningen ska gå riktigt till.
Jag hoppas att frågan löses snabbt, för allas skull. Jag har agerat i god tro. Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill. Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom. Jag hoppas nu att detta kan lösa sig på bästa sätt."
"Det här är en text jag hoppas jag inte hade behövt skriva, för det jag ska berätta rör min privata sfär. Detta med anledning en artikel i Expressen som handlar om ett husköp.
Jag har köpt ett hus som jag inte tillträtt. Det har stått övergivet under många år. Det är obebott, står igenvuxet och är idag obeboeligt. Det saknar bland annat fungerande avlopp och behöver omfattande renovering. Men jag har önskat köpa det, för att det är i närheten av det hus där mina barn bor deltid, och för att kunna ge dem en trygg uppväxtplats nära båda sina föräldrar.
Jag har varit noggrann med att säkerställa att allt ska gå korrekt och schysst till. Jag har kontaktat ägaren via bekanta med min initiala förfrågan om att köpa tomten. Jag har låtit göra två värderingar. Jag har tagit in Anticimex för en omfattande besiktning med protokoll. Vi har kommit överens om ett pris, som säljaren Esbjörn har föreslagit utifrån de värderingar som mäklare har gjort och utifrån de kostnader (för sanering av tomten, bortforsling av avställda bilar, urstädning av fulla förråd) samt renovering som beräknats av hantverkare. Vi har upprättat ett formellt, standardiserat köpekontrakt med hjälp av ytterligare en mäklare, och jag har betalat handpenning.
Men i samband med att tillträdet skulle ske, framkom det en rad oklarheter hos säljaren. Helt plötsligt fick jag reda på att det finns två andra personer i Esbjörns närhet som har starka synpunkter på försäljningen. Två personer som menar sig ha anspråk på fastigheten och som har egna ekonomiska intressen i saken. Jag har nu via Esbjörns ombud fått höra att den ena påstår sig ha fått fastigheten som en gåva.
Dessa två hävdar att säljaren inte är kapabel att fatta beslut och att de för hans talan. Detta har jag inte sett några tecken på. Tvärtom har han till exempel under våra samtal lyft möjligheten att stycka tomten för att få ett högre pris. Samt kontaktat andra som uttryckt intresse för fastigheten för att se om de önskar buda över mig. Jag har känt mig trygg och övertygad om att Esbjörn varit både klar och fullt kapabel att ta egna beslut.
Givet den uppkomna situationen har jag därför i detta läge sagt till Esbjörn att han behöver skaffa sig juridisk rådgivning för att reda ut sin egen situation. Någon som kan ta tillvara hans intressen, och räta ut frågetecknen. Jag är mån om att oklarheterna reds ut, både för min egen och för Esbjörns skull.
Precis som att jag varit noggrann med att göra allt korrekt fram till att vi kom överens om försäljningen, är jag nu lika angelägen om att det här ska avslutas korrekt, oavsett hur det nu kommer att gå.
Eftersom vi har skrivit ett köpekontrakt och jag har betalat en handpenning så behöver också den situationen redas ut på ett på ett formellt korrekt sätt.
Ett kontrakt, som det vi har undertecknat, finns ju inte bara där för köparens skull, utan också för säljarens. Kan man som privatpersoner inte lösa ut en juridisk fråga så behöver man ibland anlita jurist. Så dialogen sköts nu med hjälp av juridiska ombud, från båda håll, så att allt även i fortsättningen ska gå riktigt till.
Jag hoppas att frågan löses snabbt, för allas skull. Jag har agerat i god tro. Jag kommer inte att genomföra denna affär om det visar sig att Esbjörn verkligen inte vill. Och självfallet inte om han skulle vara att betrakta som inkapabel att fatta beslut, tvärtemot hur jag och andra uppfattat honom. Jag hoppas nu att detta kan lösa sig på bästa sätt."
Nu vill EB ha lagfart på en fastighet utan att betala den?
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-busch-ansoker-om-lagfart-mitt-i-konflikten/
Hur har hon tänkt sig att det skall gå till, eller har politiker en gräddfil hos Lantmäteriet?
https://www.expressen.se/dinapengar/bostad/ebba-busch-ansoker-om-lagfart-mitt-i-konflikten/
Hur har hon tänkt sig att det skall gå till, eller har politiker en gräddfil hos Lantmäteriet?
Intressant. Normalt är det meningslöst att söka lagfart utan en fångeshandling, vanligtvis köpebrevet.Handyman 1 skrev:
Jag kan bara se tre anledningar till detta;
1. Affären är nu i hamn.
2. Hon anser att det kontrakt som skrivts uppfyller kraven på fångeshandling.
3. Hon vill trigga någon sorts utredning av ägandeförhållandet.
Vilande lagfart, visst, men normalt är väl en vilande lagfart inte något som eftersträvas, utan en konsekvens av att det saknas något i ansökan vilket också innebär att man får betala en extra avgift?Jonatan79 skrev:
Vad var Ebbas förklaring till att hon hade sökt lagfarten? Såg inte att det framkom något om det.