Byggahus.se
N Nerre skrev:
Det räcker med att en av reläerna "klibbar" för att den inte ska bryta. Eller att det blir kortis en av transistorerna som driver reläerna (det är ett normalt "single fault condition").
Om jag gjort konstruktionen så hade jag gjort den fail-safe. För att försäkra sig mot att relä bränner fast sätter man ytterligare ett relä eller halvledare i serie. Det vet jag inte om de gjort iofs. I övrigt är det väldigt enkelt att skapa redundans som säkerställer att spänning på reläspolen verkligen går ner eller tom att den tvingas till noll om vissa villkor inte är uppfyllda.
Jag är inte konstruktör, men sådana enkla grejer fick man lära sig i skolan.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Om jag gjort konstruktionen så hade jag gjort den fail-safe. För att försäkra sig mot att relä bränner fast sätter man ytterligare ett relä eller halvledare i serie. Det vet jag inte om de gjort iofs. I övrigt är det väldigt enkelt att skapa redundans som säkerställer att spänning på reläspolen verkligen går ner eller tom att den tvingas till noll om vissa villkor inte är uppfyllda.
Jag är inte konstruktör, men sådana enkla grejer fick man lära sig i skolan.
Tyvärr är det ett företag med bra ideer med dålig koll på regelverk som har gjort konstruktionen. Deras genvägar har lett till denna situation.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Frågan är, jag har en Easee som inte ligger efter NÅGON JFB. Undrar om jag borde flytta den bakom undercentralens JFB? Eller blir det fel, ska de vara en helt egen för att vara korrekt? Jag har flera JFB (både i huset, 2st) och specifikt undercentrtalen i uthuset där laddaren sitter har separat JFB.

Om inte Easee kommer byta eller bekosta något av detta är det väl lika bra att ta tjuren vid hornen och själv bekosta att anläggningen är så säker som det bara går. Jag har noterat att om man tex tar bort "chargeberryn" är inte kontakterna speciellt "petskyddade". Inte nåt normalläge, men med JFB känns det mer tryggt...
 
Om inte sladden sitter i så är inte kontakten spänningssatt. Boxen har en jordskydds funktion.
 
D Daniel 109 skrev:
Om inte sladden sitter i så är inte kontakten spänningssatt. Boxen har en jordskydds funktion.
Om du lyfter av locket, som om jag minns rätt kan göras med ett gem eller lite våld, sen lyfter ut chargeberryn, som sitter i snabbfäste... Så är några tungor exponerade med 3-fas, ingen JFB och säkrade till 25A. Nu tror jag inte någon av mina familjemedlemmar kommer bräcka bort boxen, men säg att nån snavar på kabeln, den fastnar i nåt när man backar ut och man river bort hela skiten. Då är jag inte helt säker på att "alla" kommer börja med att gå in och slå av huvudbrytaren innan de rör nåt...
 
J JohanLun skrev:
Frågan är, jag har en Easee som inte ligger efter NÅGON JFB. Undrar om jag borde flytta den bakom undercentralens JFB? Eller blir det fel, ska de vara en helt egen för att vara korrekt? Jag har flera JFB (både i huset, 2st) och specifikt undercentrtalen i uthuset där laddaren sitter har separat JFB.

Om inte Easee kommer byta eller bekosta något av detta är det väl lika bra att ta tjuren vid hornen och själv bekosta att anläggningen är så säker som det bara går. Jag har noterat att om man tex tar bort "chargeberryn" är inte kontakterna speciellt "petskyddade". Inte nåt normalläge, men med JFB känns det mer tryggt...
Om du inte har något kritiskt i uthuset så sätt boxen under dess JFB.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Enligt ESV testar de inte sig själva, de motionerar endast reläerna. För att testa sig själva måste de använda en felström.

Men du kanske vet bättre än ESV?

Ring dem o dela med dig vetja! Kanske löser du hela problemet!! 😊
Nissens Nissens skrev:
Jag har inga felfall som behöver testas. Men jag är läskunnig. ESV skriver tydligt vad det är som skall testas i en JFB.
ESV saknar ju testknappen och motståndet. De vet vi ju, men är hela självtesten av JFB funktionen fake?

ESV gillar tydligen fortfarande inte Easee JFB funktionalitet, men den är tydligen bra nog att då användes tills vidare i befintligt installerade boxar.

Men de växlar friskt mellan att påstå att laddboxen saknar JFB

Textdokument som uttalar att laddboxarna Easee Home och Charge saknar inbyggd jordfelsbrytare.

Till att ”bara” framhäva att den inte har någon klunkande kopplad brytare och fysisk testknapp.

Textdokument som anger att utrustning saknar jordfelsbrytare enligt standard EN 61008-1.

Ena stunden har den inte JFB och andra stunden har den JFB, i samma dokument.

Klart det blir förvirrande och folk undrar hur det kan vara okay att inte behöva ha någon JFB i de levererade boxarna efter ett års strulande.
 
Redigerat:
  • Gilla
DanneH och 2 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Om du inte har något kritiskt i uthuset så sätt boxen under dess JFB.
Har för mig det var nån diskussion om att det skulle vara en JFB per billaddare, men det kanske var om den inte har nån inbyggd (alls). I detta fall är ju tanken att Easeeen hanterar det normala och JFB hanterar om något i installationen blottas och blir beröringsbart...

Men, jag tror jag ska se om jag kan flytta laddaren. Drar mig inte för att koppla el själv (uttag mm), men centralen har jag hittills hållit mig utanför. Kanske ska höra med en elektriker nästa gång jag behöver en sådan. Tills dess hoppas jag att det är "säkert nog" - annars borde ju ESV inte backat så lätt...
 
J JohanLun skrev:
Har för mig det var nån diskussion om att det skulle vara en JFB per billaddare, men det kanske var om den inte har nån inbyggd (alls). I detta fall är ju tanken att Easeeen hanterar det normala och JFB hanterar om något i installationen blottas och blir beröringsbart...

Men, jag tror jag ska se om jag kan flytta laddaren. Drar mig inte för att koppla el själv (uttag mm), men centralen har jag hittills hållit mig utanför. Kanske ska höra med en elektriker nästa gång jag behöver en sådan. Tills dess hoppas jag att det är "säkert nog" - annars borde ju ESV inte backat så lätt...
Det har debatteras hur det ska se ut. Hos mig delar laddboxen JFB med källargrupperna inklusive tvätt och tork. Jag kan tänka mig att man bör eller måste ha en JFB per laddbox om man har flera.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
J JohanLun skrev:
Frågan är, jag har en Easee som inte ligger efter NÅGON JFB. Undrar om jag borde flytta den bakom undercentralens JFB? Eller blir det fel, ska de vara en helt egen för att vara korrekt? Jag har flera JFB (både i huset, 2st) och specifikt undercentrtalen i uthuset där laddaren sitter har separat JFB.

Om inte Easee kommer byta eller bekosta något av detta är det väl lika bra att ta tjuren vid hornen och själv bekosta att anläggningen är så säker som det bara går. Jag har noterat att om man tex tar bort "chargeberryn" är inte kontakterna speciellt "petskyddade". Inte nåt normalläge, men med JFB känns det mer tryggt...
Sätt den under valfri befintlig, om det funkar bra för dig.
Nu med sista beskedet från ESV så tror jag att jag kommer erbjuda den kunden jag har satt upp en box åt men helt utan JFB (dvs litat på den i easeen) att jag byter ut den 3-poliga säkringen mot en personskyddsbrytare.
Om han är nöjd med detta så tänker jag att vi kan lägga det här bakom oss.

De andra två kunderna jag satt upp en easee laddbox åt har redan en JFB före matningen.
 
  • Gilla
  • Älska
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Har för mig det var nån diskussion om att det skulle vara en JFB per billaddare, men det kanske var om den inte har nån inbyggd (alls). I detta fall är ju tanken att Easeeen hanterar det normala och JFB hanterar om något i installationen blottas och blir beröringsbart...

Men, jag tror jag ska se om jag kan flytta laddaren. Drar mig inte för att koppla el själv (uttag mm), men centralen har jag hittills hållit mig utanför. Kanske ska höra med en elektriker nästa gång jag behöver en sådan. Tills dess hoppas jag att det är "säkert nog" - annars borde ju ESV inte backat så lätt...
Som Logad skriver ska du regelrätt ha separat JFB per laddpunkt. Men det behöver inte hindra att du blandar din box med andra normala förbrukare under din JFB. Det förutsätter att det finns skydd mot DC i boxen om JFB är vanlig typ A.

Det är synd att du och så många andra känner sig oroade pga Easee boxarna. Sätt den via din JFB så är det hängslen och livrem.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Logad Logad skrev:
Det har debatteras hur det ska se ut. Hos mig delar laddboxen JFB med källargrupperna inklusive tvätt och tork. Jag kan tänka mig att man bör eller måste ha en JFB per laddbox om man har flera.
Jag har också tolkat det som att en extra JFB när det blir fler laddboxar, men inte nödvändigtvis endast laddbox på JFB.
 
Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Det är synd att du och så många andra känner sig oroade pga Easee boxarna. Sätt den via din JFB så är det hängslen och livrem.
Det är lite så jag också tänker, ja just det där med både hängslen och livrem.
Att ett pilotstift ev inte har flera tusen volts isolation ser jag inte riktigt som någon verklig elfara. Om blixten slår ner med direktträff så är det där pilotstiften knappast det största bekymret.
 
Nissens
blackarrow blackarrow skrev:
ESV saknar ju testknappen och motståndet. De vet vi ju, men är hela självtesten av JFB funktionen fake?

ESV gillar tydligen fortfarande inte Easee JFB funktionalitet, men den är tydligen bra nog att då användes tills vidare i befintligt installerade boxar.

Men de växlar friskt mellan att påstå att laddboxen saknar JFB

[bild]

Till att ”bara” framhäva att den inte har någon klunkande kopplad brytare och fysisk testknapp.

[bild]

Ena stunden har den inte JFB och andra stunden har den JFB, i samma dokument.

Klart det blir förvirrande och folk undrar hur det kan vara okay att inte behöva ha någon JFB i de levererade boxarna efter ett års strulande.
Det står tydligt i beslutsdokumentet som precis kom ut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
ESV saknar ju testknappen och motståndet. De vet vi ju, men är hela självtesten av JFB funktionen fake?

ESV gillar tydligen fortfarande inte Easee JFB funktionalitet, men den är tydligen bra nog att då användes tills vidare i befintligt installerade boxar.

Men de växlar friskt mellan att påstå att laddboxen saknar JFB

[bild]

Till att ”bara” framhäva att den inte har någon klunkande kopplad brytare och fysisk testknapp.

[bild]

Ena stunden har den inte JFB och andra stunden har den JFB, i samma dokument.

Klart det blir förvirrande och folk undrar hur det kan vara okay att inte behöva ha någon JFB i de levererade boxarna efter ett års strulande.
Jo här har du beslutet
https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/pdf/produkt/beslut/22ev1261-73_beslut.pdf

Sen ser jag en mycket viktig fråga i hur ofta en användare testar sin analoga jordfelsbrytare med testknappen? (inkl då ev trassel pga testet). Jag känner nog ingen som minst 1 gång/år testar sin jfb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.