lilytwig lilytwig skrev:
Om jag gjort konstruktionen så hade jag gjort den fail-safe.
Men då blir det antagligen billigare att sätta in en färdig jordfelsbrytare. Eller använda en flerpolig kontaktor.

Jag är rätt övertygad om att de inte gjort sin lösning som de gjort för att de tycker att den fungerar bättre, utan för att den blir billigare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om du lyfter av locket, som om jag minns rätt kan göras med ett gem eller lite våld, sen lyfter ut chargeberryn, som sitter i snabbfäste... Så är några tungor exponerade med 3-fas, ingen JFB och säkrade till 25A.
Fast jordfelsbrytaren är inte tänkt att skydda boxen, den är till för att skydda den anslutna lasten (d.v.s. bilen).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är lite så jag också tänker, ja just det där med både hängslen och livrem.
Att ett pilotstift ev inte har flera tusen volts isolation ser jag inte riktigt som någon verklig elfara. Om blixten slår ner med direktträff så är det där pilotstiften knappast det största bekymret.
Det handlar inte om nån direktträff. I vanliga elektriska apparater räknar man med en transientnivå på 2500 V i stickproppsanslutna produkter och 4000 V i fast installation.

https://www.cui.com/blog/understanding-iec-overvoltage-categories
 
Och hur mycket var det nu Easee fallerade på?
🤔
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är lite så jag också tänker, ja just det där med både hängslen och livrem.
Att ett pilotstift ev inte har flera tusen volts isolation ser jag inte riktigt som någon verklig elfara. Om blixten slår ner med direktträff så är det där pilotstiften knappast det största bekymret.
Man har ju i praktiken två hängslen via Easee och då för sakens skull en extra livrem i sin ordinarie JFB. Oavsett verkligen synd att så många känner sig osäkra med lösningen som redan i sin nuvarande ofullständiga form är överlägsen de flesta konventionella JFB.

På sikt kommer alla resonemangen i dessa trådar att falla om utbredningen som vi hoppas på i fler elbilar och tillhörande boxar etc fortsätter enligt plan. Med lite momentum anammas då lösningar från diverse andra teknikgrenar där sann och kalkylerbar säkerhet gäller även in i den tröga installationssidan. På samma sätt har där det konventionella tryckts undan på förvånansvärt kort tid och dessutom med ekonomiska faktorerna på rätt håll jämförelsevis.

Lite synd bara att det är först när de tunga elefanterna på leverantörssidan börjar röra sig åt det hållet som vi får se dessa lösningar realiserade.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Nissens
GK100 GK100 skrev:
Man har ju i praktiken två hängslen via Easee och då för sakens skull en extra livrem i sin ordinarie JFB. Oavsett verkligen synd att så många känner sig osäkra med lösningen som redan i sin nuvarande ofullständiga form är överlägsen de flesta konventionella JFB.

På sikt kommer alla resonemangen i dessa trådar att falla om utbredningen som vi hoppas på i fler elbilar och tillhörande boxar etc fortsätter enligt plan. Med lite momentum anammas då lösningar från diverse andra teknikgrenar där sann och kalkylerbar säkerhet gäller även in i den tröga installationssidan. På samma sätt har där det konventionella tryckts undan på förvånansvärt kort tid och dessutom med ekonomiska faktorerna på rätt håll jämförelsevis.

Lite synd bara att det är först när de tunga elefanterna på leverantörssidan börjar röra sig åt det hållet som vi får se dessa lösningar realiserade.
Tja, hade deras lösning varit tillräckligt bra så hade de förstås låtit ett testhus testa den mot standarden de själva uppgett och så hade saken varit ur världen.

Det finns en anledning till att detta inte inträffat.

Det är förvånande att så många i tråden inte läst beslutsdokumentet. Jag tycker att de vesäntliga delarna är välskrivna och lätta att förstå.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Åter igen, de har inte följt standarden och påstår inte att den följer standarden. Standarder är en hjälp, inte ett krav.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Man har ju i praktiken två hängslen via Easee och då för sakens skull en extra livrem i sin ordinarie JFB. Oavsett verkligen synd att så många känner sig osäkra med lösningen som redan i sin nuvarande ofullständiga form är överlägsen de flesta konventionella JFB.
Jag känner mig framförallt orolig, som jag skrivit, att jag inte har JFB om boxen lossnar eller ska tas bort av serviceskäl. Konstruktionen ser ut som att "tungorna" är lätta att komma åt på bakplattan... Om jag minns rätt efter när jag köpte laddaren, vilket iofs bör vara ca 4 år sen... Jag räknar med att sådana här produkter håller minst 10 år, så jag är snart halvvägs. Installationen som sådan (dvs undercentral, jordkabel etc) hoppas jag håller mitt liv ut...
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag känner mig framförallt orolig, som jag skrivit, att jag inte har JFB om boxen lossnar eller ska tas bort av serviceskäl. Konstruktionen ser ut som att "tungorna" är lätta att komma åt på bakplattan... Om jag minns rätt efter när jag köpte laddaren, vilket iofs bör vara ca 4 år sen... Jag räknar med att sådana här produkter håller minst 10 år, så jag är snart halvvägs. Installationen som sådan (dvs undercentral, jordkabel etc) hoppas jag håller mitt liv ut...
Och så finns Easee Light. Samma produkt men annan dokumentation. Den anses inte som bristfällig på något sätt. Inte ännu i alla fall.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Och så finns Easee Light. Samma produkt men annan dokumentation. Den anses inte som bristfällig på något sätt. Inte ännu i alla fall.
Har ESV testat den?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Och så finns Easee Light. Samma produkt men annan dokumentation. Den anses inte som bristfällig på något sätt. Inte ännu i alla fall.
Fast där kräver de väl en vanlig JFB också?
 
Nissens
lilytwig lilytwig skrev:
Och så finns Easee Light. Samma produkt men annan dokumentation. Den anses inte som bristfällig på något sätt. Inte ännu i alla fall.
Det är helt andra krav på installationen också. Som en extern jordfelsbrytare, eftersom den interna är undermålig… det var detta de skulle gjort från början med de andra som har säljförbud…
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Fast där kräver de väl en vanlig JFB också?
Manualen för Easee home:
Built-in RCD for ground fault protection (30 mA AC/ 6 mA DC) as required by EN IEC 61851-1:2019, satisfying the safety requirements of EN 61008-1 and IEC 62955

Manualen för Easee charge:
Built-in ground fault protection (30 mA AC/6 mA DC) External approved Type-A RCD (1 phase: 2P; 3 phase 3P+N; max 40 A) is required
 
N Nerre skrev:
Men då blir det antagligen billigare att sätta in en färdig jordfelsbrytare. Eller använda en flerpolig kontaktor.

Jag är rätt övertygad om att de inte gjort sin lösning som de gjort för att de tycker att den fungerar bättre, utan för att den blir billigare.
Håller med om att det är kasst konstruerat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.