Jag känner mig nog lite mer "blå" än "gul". Men pengar växer ju inte på träd som bekant.
Har kommit fram till att jag måste ha en kap/geringsåg ocj jag försökte verkligen tycka om de billiga maskinerna på Jula, men det rasslar och de välter när man för klingan framåt, så det blir inget sånt.
DW707 verkar ju vara en bra maskin som jag hittat för ca 3500(ink moms)
Å andra sidan har jag hittat Boschen för ca 4500. Jag skulle ju bli mkt gladare om jag köpte Boschen men tusen spänn är tusen spänn.
Min fråga är vilket är det bästa köpet här?
Har kommit fram till att jag måste ha en kap/geringsåg ocj jag försökte verkligen tycka om de billiga maskinerna på Jula, men det rasslar och de välter när man för klingan framåt, så det blir inget sånt.
Å andra sidan har jag hittat Boschen för ca 4500. Jag skulle ju bli mkt gladare om jag köpte Boschen men tusen spänn är tusen spänn.
Bosch är bästa köpet, men ta gärna klivet upp till en 10SD. Det tyckte min fru, så det gjorde jagFein skrev:Jag känner mig nog lite mer "blå" än "gul". Men pengar växer ju inte på träd som bekant.
/Magnus
87*305 60*270 mm rakt snitt
87*216 60*190 gersnitt
53*305 48*270 lutande snitt
62°/72° 48° lutande snitt
1800/???1200/800 Watt
21,5 14,5 Vikt
Ser ur som boschen är att föredra dock så köpte jag DW707 + alu bordet i och med att jag fick allt för 5200:- inkl moms.
87*216 60*190 gersnitt
53*305 48*270 lutande snitt
62°/72° 48° lutande snitt
1800/???1200/800 Watt
21,5 14,5 Vikt
Ser ur som boschen är att föredra dock så köpte jag DW707 + alu bordet i och med att jag fick allt för 5200:- inkl moms.
ppalm skrev:
Med tillägget att det går utmärkt att kapa 95x95 stolpvirke också, och lite lite mer därtill med Boschen.
Är det verkligen sant att det i praktiken inte går att kapa en 70-regel på högkant i Dewalten? Eller läser jag tabellen som en faan läser bibeln? Jag tycker man rätt ofta kapar mer än 60mm på höjden. Jag skulle isåfall köpa en såg med större kapacitet.
Jag har en 10S. Även om jag gärna skulle vilja ha en SD så kan jag inte påstå att jag faktiskt saknar några funktioner på 10Sen. Jag är grymt nöjd. För 4-4500sek är det mycket såg för pengarna och den kommer räcka resten av livet. Komplettera med ett billigt stativ för nån tusing (finns överallt).
Att Boschen är bättre har jag ganska klart för mig iochmed att den till att börja med kostar mer.
DW707:an uppfyller mina krav, jag har känt på den och den känns bra.
Det jag undrar är om Boschen är så pass mycket bättre att jag vore dum i huvet om jag inte köpte den när det skiljer en tusenlapp? 10sd är lite för dyr för mig. min fru höll på att svimma när jag nämnde 707:an. kanske skulle utrusta henne med en fogsvans istället ;D
DW707:an uppfyller mina krav, jag har känt på den och den känns bra.
Det jag undrar är om Boschen är så pass mycket bättre att jag vore dum i huvet om jag inte köpte den när det skiljer en tusenlapp? 10sd är lite för dyr för mig. min fru höll på att svimma när jag nämnde 707:an. kanske skulle utrusta henne med en fogsvans istället ;D
Ja, det är dessvärre sant. Det går om man håller på och fipplar med klingskuddet. dvs om man fäller upp skyddet, och sen sätter dit virket. Annars är det tji!MathiasS skrev:
Hmm får nog hem och prova i praktiken. BTW DW707 sågen är en väldigt gammal modell igentligen (en ELU såg från början).author=MathiasS link=1141291883/0#3 date=1141298457
Är det verkligen sant att det i praktiken inte går att kapa en 70-regel på högkant i Dewalten? Eller läser jag tabellen som en faan läser bibeln? Jag tycker man rätt ofta kapar mer än 60mm på höjden. Jag skulle isåfall köpa en såg med större kapacitet.
Tebax gick inte med en 70mm, går ju om man snurrar den.
Som makita fantast var det trevligt att läsa testet... Men jag tycker det var ojuste mot Bosch att inte ha med deras 10SD utan bara 10S.hk61 skrev:
Det visar iallafall att det finns en skillnad på prylarna
I det här fallet är det väl knappast en fråga om tycke och smak, Boschen är bättre på allt (utom vikten). Frågan är väl om den är värd en tusenlapp mer än 707:an.
Jag gjorde samma val för ett halvår sen och kom fram till att för mig var den det. Har inte ångrat mig en sekund. Även jag tyckte att mer än 4000 var i högsta laget, därför var jag inte beredd att lägga ännu mer pengar på en 10SD oavsett hur bra den är.
Zephir
Jag gjorde samma val för ett halvår sen och kom fram till att för mig var den det. Har inte ångrat mig en sekund. Även jag tyckte att mer än 4000 var i högsta laget, därför var jag inte beredd att lägga ännu mer pengar på en 10SD oavsett hur bra den är.
Zephir
Amenvaihelv.. Jag har en gammal DW700. När kan man med gott samvete byta upp sig till nåt häftigare? Jag blir så grymt sugen på en GCM 12 SD eller motsvarande Makita LS 1203(?) Inte för att jag behöver någon egentligen, men jag blir så sugen av ert snack...
Hej,
Kul att responsen är snabb. Har haft mycket nytta av forumet gällande verktyg. ;D
Har lärt mig mycket gällande el-verktyg, vad som är bra och djäv...dåligt.
De som är bra och de som är dåliga är inte värt att nämna, inte sant?
DeWalt
Milwaukee
Festool
Flex
Bosch Blå
Makita
etc.
Jag håller med om att smartsson inte själva har testat sågarna.
Kul att responsen är snabb. Har haft mycket nytta av forumet gällande verktyg. ;D
Har lärt mig mycket gällande el-verktyg, vad som är bra och djäv...dåligt.
De som är bra och de som är dåliga är inte värt att nämna, inte sant?
DeWalt
Milwaukee
Festool
Flex
Bosch Blå
Makita
etc.
Jag håller med om att smartsson inte själva har testat sågarna.
De här ämnena är ju grymt heta! Tack för alla svar. Tror att det blir en Bosch.
Jag skall sätta upp staket i sommar och då vore det surt om det inte gick att kapa stolparna.
Blir till att köpa vin och räkor på hemvägen då och sedan låsa in alla vassa föremål
är 4595 ett bra pris för Boschen? eller skall jag leta vidare?
Jag skall sätta upp staket i sommar och då vore det surt om det inte gick att kapa stolparna.
Blir till att köpa vin och räkor på hemvägen då och sedan låsa in alla vassa föremål
är 4595 ett bra pris för Boschen? eller skall jag leta vidare?