Byggahus.se

Duschvägg ”exploderade”

1. F
    Medlem · 71 inlägg
    Hej,

Sent i går kväll ”exploderade” duschväggen när min sambo tog en dusch. Inget särskilt som hände med duschväggen då, alltså stötar eller så. Verkar alltså ha skett spontant. Hon fick många små skärsår, bl.a. ett som hon fick åka in och sy på akuten i natt.

Jag har nu två funderingar, där jag vore tacksam för er input.

1. Kan ni på bilderna se vad duschväggen är av för märke? Vill gärna kontakta tillverkaren. Har letat något slags företagsnamn på själva konstruktionen men inte hittat något. Badrummet renoverades av de tidigare ägarna (som anlitade en firma för detta, har kvitto och kvalitetsdokument). Det var med några veckors marginal för över tio år sedan. Men de kanske har någon idé annars om vad det är för märke, kan man väl tro?

2. Hur sätter jag dit en ny duschvägg? Verkar som att stålställningen är intakt så jag antar att det inte borde vara så jättesvårt att göra själv? Eller är det bäst att ta in någon? Jag är inte händig och vill aldrig att detta händer igen. Var sjukt obehagligt.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2E7D50C8-A849-4CB5-A837-430E1AA1E6DE.jpeg
    818FF302-98B8-4C3D-823A-4A3D895437E4.jpeg
    D3471234-427F-4ED1-9425-D1D1B4AF62AA.jpeg

• Laddar…
  2. plåtrickard
    Medlem · 201 inlägg
    Om du vill vara säker på att det aldrig händer igen så lär du få hänga upp ett draperi istället.... Härdat glas kan göra så ibland, kan vara att man slagit imot med städ moppen, sedan när man duschar så blir det snabba tempoväxlingar...

• Laddar…
  3. H
    Moderator · 42 540 inlägg
    Sådant händer som sagt, väldigt ovanligt att det sker spontant. Men finns det någon liten skada så kan det räcka med temp. växling när varmt vatten träffar glaset. Du behöver nog inte oroa dig för att råka ut fr det igen, det är som sagt ovanligt.

Kolla om ditt försäkringsbolag kan ställa upp med en del av kostnaden.

4. H
    Moderator · 42 540 inlägg
    Om du inte hittar någon märkning, så tror jag att någon här kan känna igen gångjärnstypen. Lägg upp några närbilder. Du kan ju även själv googla fram bilder från leverantörer, se om du hittar någon med liknande gångjärn.

Jag misstänker att en ny glasdörr som reservdel kan kosta mer än ett helt nytt "kit" med båda dörrarna. Men det kan ju förenkla monteringen om det är samma fabrikat. Kanske går att återanvända skruvhålen.

5. pacman42
    Medlem · 6 977 inlägg
    Det finns inte så många liknande dörrar. Ta några fotografier och gå till Bauhaus samt en välsorterad badrumsfirma så hittar ni rätt och får bra prisuppgifter också. Jag har en aning om vilken dörr det är, men då jag inte med säkerhet vet om det är rätt så är det nog bättre att ni får det utrett på en badrumsfirma.

6. T
    Medlem · 334 inlägg
    Usch då! Detta hände i vår sommarstuga men det var på vintern och det var ouppvärmt och ingen blev skadad. Vi hittar glasbitar fortfarande två år senare.

• Laddar…
  7. J
    Medlem · 155 inlägg
    På de (två) duschdörrar som jag har ägt i mitt liv så har fabrikatet stått inetsat i glaset på båda. Så leta runt om du ser något på den kvarvarande. Ser ut som att där är någon logga uppe till vänster, eller så är det bara en reflektion:
    sketch-1610272298339.png

Om du har tur kanske det går att få tag i en ny dörr av exakt samma modell, men tror det blir svårt efter tio år.
    Att sätta in ett nytt dörrpar är inte så svårt och skulle säga att den normalhändige klarar det utan problem

8. H
    Medlem · 376 inlägg
    Mycket som kan bidra.

Tror du verkligen att de går att reklamera en 10 år gammal glasdörr som skall gå i molekyler om något är fel.

9. Handyman 1
    Medlem · 1 757 inlägg
    TS har väl inte nämnt något om att reklamera dörrarna? :thinking:

10. S
    Medlem · 1 437 inlägg
    Tycks minnas att vår IDO duschvägg såg ut så. Modellen hade två siffror i beteckningen. Typ 6-3 eller något sådant.

11. B
    Medlem · 686 inlägg
    • Laddar…
  12. pacman42
    Medlem · 6 977 inlägg
    Det finns några tillverkare att välja på, så man måste verkligen bli säker, ett exempel från en butik:
    https://www.bauhaus.se/badrum/dusch/duschhornor/duschhornor-90x90
    Och en annan:
    https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/dusch/duschdorrar/?pf_widthmm=857:963

Det är inte fler än att det är hanterbart om man nu inte hittar någon märkning, men det är svårt att vara säker utan hjälp. Särskilt när det gäller produkter som kanske inte finns längre. Infästningen i väggen är viktig att ha koll på oavsett ifall man nu skall hitta något kompatibelt (eventuellt med borrning av nya hål i väggens fäste).

• Laddar…
  13. J
    Medlem · 2 671 inlägg
    Ska han kontakta tillverkaren för något annat alltså? Hej min dörr gick sönder, bara så ni vet.

14. B
    Medlem · 686 inlägg
    TS kände nog inte till att glaset är ett härdat säkerhetsglas vars funktion är att explodera i mindre farliga bitar. Det är nog säkert klarlagt nu så då återstår identifiering för anskaffning av nytt glas.

15. A
    Medlem · 8 770 inlägg
    Min duschhörna var väldigt lik den där, frånsett att min är vitlackerad. Den heter Cosmos och jag köpte den från Skånska Byggvaror för tio år sedan.

Just den modellen finns inte kvar. Men å andra sidan finns det många olika duschdörrar som ser ut ungefär så där, så det behöver inte vara just den.

Mina dörrar är helt neutrala. Det finns inte minsta spår av något varumärke eller logotype på dem.