Hej,

Vi har en grind till vårt hus med porttelefon och möjlighet att öppna grinden, samt två "telefoner" inomhus. I alla fall i teorin. I praktiken är det bara en av dem som ringer när det är någon som ringer på, och i inget av fallen funkar öppningsfunktionen (även om det buzzande ljudet hörs i telefonen när man trycker). Dessutom är de inte speciellt vackra, som synes.

På amazon finns det ju en uppsjö av olika enheter, med video som kopplas till mobiltelefonen och så vidare. Jag känner mig dock rätt lost här. Finns det enheter som går helt på wifi, så vi inte behöver bry oss om de här gamla kablarna? Eller finns det någon fördel med att försöka felsöka vad det är med ring- och öppningsfunktionerna som inte funkar? Att dra nya kablar eller byta ut de befintliga är inte ett alternativ, då de är dragna i väggar utan rör.

Funktionerna som vi vill ha är att det ringer på två ställen i huset och kunna öppna grinden. Kan man göra det med mobilen och/eller med video skulle det ju vara en bra bonus, men inget nödvändigt.

• Gammal interntelefonenhet med synlig kretskort och trassliga sladdar på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal beige porttelefon med telefonlur och öppningsknapp synlig i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G
Det kan ju vara så att spolen(?) som sitter vid låset har pajjat, och därför inte låser upp när ni "buzzar". Mät om ni t.ex. får någon ström på kabeln till låset.

Visst är det möjligt att felsöka det befintliga men då du tycker dom är fula så kanske det kan vara läge för något nytt.
Ett 2-tråds system brukar ofta fungera med befintligt kablage men för att vara säker kan man mäta att dom.
Det som du däremot bör kontrollera är varför öppningen inte fungerar.
Vad är det för låsning som sitter i grinden?
Kommer det fram ström till låset i grinden?
Är kablarna hela om inte är det möjligt att byta kabel?
Öppnar grinden om du matar rätt i andra änden?

Det finns system som använder wifi men de kräver fortfarande någon strömmatning för att fungera, något batteribaserad rekommenderar jag inte.

Vad sitter porttelefonen i för miljö? Krävs det fuktskydd eller högre ip-klassning?
Om du köper nytt så kanske du även vill ha kamera i portenheten.

Tack för alla svar och ursäkta att mitt svar har dröjt. Jag känner att det här är lite över min kunskapsnivå att försöka reda ut, så elektrikern får ta och titta på det nästa gång han kommer förbi.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.