1 430 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Dubbel våtrumsspärr?
Hej!
Kommer snart att måla över befintlig våtrumstapet med våtrumsgrund och sedan två lager våtrumsfärg. Enstaka skruvhål spacklas först med Husfix.
Nu dock fått till mig att dubbel våtspärr inte är bra? Oklart varför dock - är det att fukt kan stängas inne kanske? Bara att se till att det är riktigt torrt innan man börjar måla tänker jag?
Någon som vet något om detta?
Kommer snart att måla över befintlig våtrumstapet med våtrumsgrund och sedan två lager våtrumsfärg. Enstaka skruvhål spacklas först med Husfix.
Nu dock fått till mig att dubbel våtspärr inte är bra? Oklart varför dock - är det att fukt kan stängas inne kanske? Bara att se till att det är riktigt torrt innan man börjar måla tänker jag?
Någon som vet något om detta?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Det gäller inte bara om det finns någon fukt när du lägger på nästa tätskikt.
Enligt branschreglerna får det inte finnas dubbla tätskikt: https://sakravatrum.gvk.se/branschregler-2016-1/2-tatskikt-i-vatrum/
Men är verkligen våtrumsgrund och -färg ett tätskikt?
Samtliga godkända målade system för våtzon 1 innehåller en väv/tapet och du sätter ju inte upp någon väv.
Enligt branschreglerna får det inte finnas dubbla tätskikt: https://sakravatrum.gvk.se/branschregler-2016-1/2-tatskikt-i-vatrum/
Men är verkligen våtrumsgrund och -färg ett tätskikt?
Samtliga godkända målade system för våtzon 1 innehåller en väv/tapet och du sätter ju inte upp någon väv.
Okej, det är såklart ytterligare ett skäl att isåfall avstå - men vad är anledningen till regelverket? På vilket sätt är det dåligt?
Då låter det som att det är OK enligt branschen så som jag ska göra? Men även om det inte är ett godkänd spärr så vill jag ju inte göra något dåligt för badrummets fuktskydd.
Då låter det som att det är OK enligt branschen så som jag ska göra? Men även om det inte är ett godkänd spärr så vill jag ju inte göra något dåligt för badrummets fuktskydd.
BirgitS skrev:
Det gäller inte bara om det finns någon fukt när du lägger på nästa tätskikt.
Enligt branschreglerna får det inte finnas dubbla tätskikt: [länk]
Men är verkligen våtrumsgrund och -färg ett tätskikt?
Samtliga godkända målade system för våtzon 1 innehåller en väv/tapet och du sätter ju inte upp någon väv.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Jag är ingen expert men har uppfattat det som att om det skulle bli en liten spricka i det yttre skiktet så skulle vattenånga kunna ta sig in genom den och sen kondenserar det till vatten och kan inte längre ta sig ut åt något håll.
Finns ingen anledning att använda våtrumsgrund räcker med täckfärgen det är ju ändå en fusklösning grunden kan bli för hård på tapeten. Har du tur kan det fungera men risken är att färgen mjukas upp av mjukgöraren i tapeten o blir klibbig
Klicka här för att svara