Hej alla! Häromdagen när det ösregnade och blåste såg jag till min förskräckelse att det droppar in vatten i ovankant på ena fönstret i burspåket, jag ringde direkt till en expert på fukt och mögel, han fick inte fram att det var någon fukt i tak, omkringliggande väggar etc, men däremot på själva fönsterbrädan visade hans mätinstrument att det är blött och nedanför fönstret längs med hela burspråket finns det små fuktrosor, torkade sådana och fönsterbrädan är svullen precis där det droppat in.
Enligt honom så har det runnit vatten mest troligt till följd av en trasig takplatta, han säger att det är ingen fara med taket och att takplattan bara behöver bytas ut så är det fixat. Jag upptäckte även att det var decimetertjockt med klägg i hängrännorna som jag rensat bort(tidigare ägare har nog aldrig gjort det)
Är det någon som haft detta problem och kan berätta hur mkt jobb det är att åtgärda ungefär? Kommer det att bli jättedyrt tro?
Jag ska ringa en snickare som hade tid imorgon, men känner mig lite orolig.
Enligt honom så har det runnit vatten mest troligt till följd av en trasig takplatta, han säger att det är ingen fara med taket och att takplattan bara behöver bytas ut så är det fixat. Jag upptäckte även att det var decimetertjockt med klägg i hängrännorna som jag rensat bort(tidigare ägare har nog aldrig gjort det)
Är det någon som haft detta problem och kan berätta hur mkt jobb det är att åtgärda ungefär? Kommer det att bli jättedyrt tro?
Jag ska ringa en snickare som hade tid imorgon, men känner mig lite orolig.
Trasig takpanna ? då rinner det vatten in på underlagspappen ber mellan någonstans , låter lite lurigt men kan vara sant ,
Hur ser det ut vid hängränna/tak ska var en takfotsplåt som går ut över hängränna så inte vatten går i mellan , samt att det verkar vara otät i överkant på fönstret inte bra
Mycket skit i hängrännan gör att det spolar över och går baklänges och blåser in på fasaden , du får se vad som händer vid nästa kraftiga regn
Hur ser det ut vid hängränna/tak ska var en takfotsplåt som går ut över hängränna så inte vatten går i mellan , samt att det verkar vara otät i överkant på fönstret inte bra
Mycket skit i hängrännan gör att det spolar över och går baklänges och blåser in på fasaden , du får se vad som händer vid nästa kraftiga regn
Ja låter skumt att det skulle komma från en trasig takplatta!? Det är ju sånt skydd under den, byggplast!?R rävlyan skrev:Trasig takpanna ? då rinner det vatten in på underlagspappen ber mellan någonstans , låter lite lurigt men kan vara sant ,
Det där med takfotsplåt är jag osäker på, snickarna har varit här och kollat idag, fotat och ska skicka offert, de nämnde att det inte verkar så farligt, men blött inne under fönsterbrädan och lite svartmögel på ytan när brädan lyftes bort. Jag lyfte själv bort isolering och kände inget blött längre ner.
Hängrännorna är rensade runt hela huset nu, var helt igensatt på vissa ställen.
De säger 20.000 ca med sämsta tänkbara scenario, trodde han alltså, de måste öppna upp mer.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vattendroppar på innetaket i kallvind. Hur stort problem är detta?
Tak & Vind -
Hej min vatten bredare parca norrahammare m300 som droppar varten i
Hemma hos -
Köksblandare började rinna bara hett vatten och nu det kommer lite droppar bara.
Kök -
Vatten droppar (1 dl/min) från min Nibe bergvärmepump
Värmepumpar -
Avstängt vatten in - varför droppar kranen?
Vatten & Avlopp