931 läst ·
4 svar
931 läst
4 svar
Droppande "kran" (kulventil?) utomhus - går att fixa eller bör bytas?
Hej!
Nu har sommarvattnet slagits på och "kranen" börjat droppa.
Jag har noll koll vad gäller sånt här, och vet därför inte om den kan renoveras (nya packningar) eller liknande. Eller om det bara är att köpa en ny.
Tacksam för hjälp!
Nu har sommarvattnet slagits på och "kranen" börjat droppa.
Jag har noll koll vad gäller sånt här, och vet därför inte om den kan renoveras (nya packningar) eller liknande. Eller om det bara är att köpa en ny.
Tacksam för hjälp!
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 835 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 835 inlägg
Skruva isär och undersök. Ser ju ut som om det skulle gå att göra.K Kardan79 skrev:
Jag hade köpt en ny r10 ventil och gängat tillbaka alla kopplingar kostar ca 100kr ( eftersom det kan vara svårt att få tag i delar till ventilen, och det kan bli värre när man försöker fixa)
Men självklart kan man alltid försöka men med ventiler så känns det smidigast att bara byta så vet man att det blir bra och slipper bli utan vatten👍
Bifogade rekommenderad ventil, biltema funkar nog också .
Mvh röris
Men självklart kan man alltid försöka men med ventiler så känns det smidigast att bara byta så vet man att det blir bra och slipper bli utan vatten👍
Mvh röris
Tusen tack!!!C carl95 skrev:Jag hade köpt en ny r10 ventil och gängat tillbaka alla kopplingar kostar ca 100kr ( eftersom det kan vara svårt att få tag i delar till ventilen, och det kan bli värre när man försöker fixa)
Mvh röris
Det får bli så.
Du får ursäkta, men nu blir jag fräck och frågar en helt annan sak när jag har en röris uppmärksamhet. 😅
Utkastaren på baksidan av huset vi köpt läcker galet mycket. Jag tror att den är bytt 2018 i samband med badrumsrenovering.
Är rätt säker på att det är en sån här -
https://www.bauhaus.se/vattenutkastare-fm-mattsson-4293-0400
Uppfattar det som att det är ur "dräneringshålet" på undersidan som det läcker. Några tips om vad jag kan göra för att åtgärda problemet?
Tack på förhand!
Edit - läcker ej när avstängd.
Det är ingen fara! Bara att fråga på 😁K Kardan79 skrev:Tusen tack!!!
Det får bli så.
Du får ursäkta, men nu blir jag fräck och frågar en helt annan sak när jag har en röris uppmärksamhet. 😅
Utkastaren på baksidan av huset vi köpt läcker galet mycket. Jag tror att den är bytt 2018 i samband med badrumsrenovering.
Är rätt säker på att det är en sån här -
[länk]
Uppfattar det som att det är ur "dräneringshålet" på undersidan som det läcker. Några tips om vad jag kan göra för att åtgärda problemet?
Tack på förhand!
Edit - läcker ej när avstängd.
Jag är inte helt hundra men det känns som att krankäglan verkar ju funka när du stänger och öppnar då borde det inte var själva 'spindeln'.
Och eftersom den läcker när du har den igång så borde det vara kranöverdelen som läcker(förmodligen en oring som är kass)
Bifogar bild på reservdel och instruktion
( Tror inte att du nödvändigtvis behöver köpa ny kranöverdel, du kan stänga vattnet lossa hela kranöverdelen och ta med till någon grossist för att få rätta oringar och sedan smörja in med lite armaturfett)
Så hoppas vi på att det blir bra!
Mvh Röris 👍
Klicka här för att svara