Sista trappstegen fick sin plats mot gräsmattan :)
Nybyggd trappa med betongsteg som leder upp till en träaltan med anpassat räcke mot gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen beställdes ett räcke som egentligen är för raka altaner och inte trappor, men efter lite kapande och skruvande så tycker jag att det blev riktigt bra :)
Nybyggda stentrappsteg mot gräsmatta med anpassat räcke för altan.
Skapa konto

Nyinstallerade betongtrappsteg vid gräsmatta med anpassat svart räcke.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 6 till
  • Laddar…
Jordleverans :D
Lastbil med kran som lossar jord på en tomt för gräsmatteanläggning.
Skapa konto

Så hade man att göra den dagen också. Jag krattade ut allt jord och sådde gräsfrön :)
Nykrattat jordområde redo för grässådd med bevattning i solsken utanför ett hus.
Skapa konto

Nykrattad jord i en trädgård framför ett vitt hus, gräsmattan förberedd för grässådd.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 5 till
  • Laddar…
När vi bytte fönstrena som jag skrev om fick vi inbrott i förrådet. Eftersom det bara var en tunn förrådsdörr misstänker jag att dom bara knäckte dörren med händerna. Dörren skruvades igen och så har det varit sen dess. Fick tag på en gammal dörr gratis så efter lite anpassning av dörr och karm (kapad ca 20cm) och uppregling så sitter den nu på plats :)

före:
Vitmålad förrådsbyggnad med en nyinstallerad dörr och ett fönster, beläget i en trädgård.
Skapa konto

under:
Ett barn står framför en öppen förrådsdörr som leder in till ett rörigt förråd, i dagsljus.
Skapa konto

Och efter:
Renoverat vitmålat förråd med ny dörr och svart kantat fönster, veranda framför.
Skapa konto

Skönt att kunna använda nyckel igen istället för att behöva hämta skruvdragaren för att ta sig in i förrådet.

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Igår började jag med att sätta en stenkant för att slippa köra trimmer varje vecka :)

Pågående arbete med att lägga en stenkant längs en gräsmatta, stenar uppdragna och trädgårdsverktyg syns.
Skapa konto

Nylagd stenkant längs med en gräsmatta, stenarna vänds för att passa en robotklippares klippbredd.
Skapa konto

Men som man säger, det man inte har i huvudet... Jag gjorde bara som alla bilder jag sett, men grannen påpekade klippbred kontra skal på robotklipparen så jag letade fram manualen. Klipparen lämnar 15 cm oklippt i kanterna och stenarna är 14cm bred. Nåja, gör om gör rätt :p

idag rev jag upp stenarna igen och började vända på dom. Kom dessvärre inte längre än så här, sen drog regnet in :rolleyes:
Halvlagd stenkant längs en gräsplätt med en vagn och halvvägs omkullvälta stenar.
Skapa konto

Rad av rektangulära stenar lagda som kant längs med en gräsmatta, nära en uppfart och en släpvagn i bakgrunden.
Skapa konto

Ouppbyggd stenkant längs en gräsmatta med en vagn och blommande växter i förgrunden, under pågående arbete.
Skapa konto

• Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
Imponerande! Och vilken radda av fina, bildsatta inlägg. Tror jag läste nåt skämt om fotoalbum i helfranskt band i början – vad skulle du med det till när du har det här? (y)

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Imponerande! Och vilken radda av fina, bildsatta inlägg. Tror jag läste nåt skämt om fotoalbum i helfranskt band i början – vad skulle du med det till när du har det här? (y)
Tanken är att när vi är gamla och grå och någon köper huset, att kunna lämna över en läderinklädd pärm med allt som någonsin har rörts i huset, med full dokumentation, men jag kan ju även lämna över länken till den här tråden :P

• Gilla
  • Älska
Genaugenau och 13 till
  • Laddar…
Alebaleportocale
Andjul Andjul skrev:
Jordleverans :D
[bild]

Så hade man att göra den dagen också. Jag krattade ut allt jord och sådde gräsfrön :)
[bild]
[bild]
väntar tills du börjar skriva i Parkslide tråden :rofl:
(Hoppas verkligen inte!)

• Wow
Appendix
  • Laddar…
Jag höll på att glömma en relativt stor grej som hände i samband med besiktningen av dräneringen. Gästrummet i källaren som hade ”ventilerade” väggar var inte så ventilerade som man kan tro. Träreglar och isolering direkt mot ytterväggar som var dyngblött och halvruttet på sina ställen. Gömde sig även en del el bakom dessa väggar när jag rev dom.

Skadad vägg i källare där isolering och träreglar mot en blöt yttervägg syns efter rivning.
Skapa konto

Fukt och skada på isolering mot betongvägg med dold elinstallation i gästrumskällare.
Skapa konto

Blöt och skadad väggyta med mögel och röta synlig bakom borttagna träreglar i källargästrum.
Skapa konto

En blöt och halvrutten träregel med synliga skador och spån omkring, liggandes på ett smutsigt golv.
Skapa konto

Vägg i källare med synlig skada och fukt, exponerade elledningar och ventilationsrör, samt nerskrivna noteringar.
Skapa konto

Kort konstaterat: Vissa ska bo i hyresrätt och ingenting annat.

• Fuktskador och mögel på träreglar mot en källarvägg med isoleringsrester och elektrisk ledning.
    Skapa konto
  • Wow
  • Gilla
Svampe och 4 till
  • Laddar…
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
väntar tills du börjar skriva i Parkslide tråden :rofl:
(Hoppas verkligen inte!)
Ääh, kommer det så ordnar det sig :crysmile: har ju övervunnit allt annat skit som hänt här så inget lär ju vara värre än det som redan hänt ;)

• Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
tommib
Heja! Vilken grym tråd. Kul att följa förvandlingen av ert hus.

Jag har för övrigt liknande planer på fotobok på alla renoveringar i huset. Doklumentation om vem som gjort vad däremot.... det skippar jag nog :) Räcker med bilder på hur det är gjort och kopplat.

• Gilla
  • Haha
Utter6300 och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Heja! Vilken grym tråd. Kul att följa förvandlingen av ert hus.

Jag har för övrigt liknande planer på fotobok på alla renoveringar i huset. Doklumentation om vem som gjort vad däremot.... det skippar jag nog :) Räcker med bilder på hur det är gjort och kopplat.
ja, alltså, jag kommer ju göra om allt längs med åren, så blir ingen lista med vem som gjort vad utan pärmen blir dokumentation på HUR det är gjort steg för steg :) om man går tillbaka kan man se hur jag byggt upp väggar osv, hur eldragningarna är gjorda (om man ex ska fiska nytt). Så pärmen kommer inte innehålla skadorna utan enbart hur det är uppbyggt på nytt :)

Forumet får lite mer info om vad som är nödvändigt, men det är nog för att det är mer terapeutiskt för mig att få skriva ut mina aggressioner :rofl:

• Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Sen är ju TS elektriker också, så han får göra det andra inte vill skriva vem som gjort. ;)

• Haha
  • Gilla
Svampe och 7 till
  • Laddar…
tommib
Njae...... Om TS inte har en auktorisation A eller AL så får han inte göra mer än någon annan forummedlem om det inte är inom ramen för TS anställning (dvs TS gör jobb på sitt eget hus via sin arbetsgivare). Legalt alltså....

Imponerande. Man önskar att man hade samma ork.

• Älska
Andjul
  • Laddar…
Hatten av!

• Älska
Andjul
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.