Nu är båda brunnarna borta :)

Grop i golvet där gamla brunnar har avlägsnats, omgiven av grus och jord. En sko syns i hörnet av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte konstigt att duschen i badrummet har svalt dåligt… i stort sett helt igensatt bakom vattenlåset trots att jag flertalet gånger genom året spolat denna med högtryck.
Igensatt avloppsrör med smuts och avlagringar, borttaget från badrumsprojekt för att förbättra vattenflödet i duschen.
Skapa konto

Fy fan vad gött det ska bli med nya grejer som går enkelt att hålla rent!

• Gilla
Karin Svensson5 och 5 till
  • Laddar…
Som nästa steg i det hela har jag börjat planera lite för att dra om ett värmerör som i dagsläget går i taket. Så jag öppnade upp golvet i gillestuga för att kolla rörvägar och som vanligt är det skitbyggt 😂 detta är ju dock gjort i slutet på 60-talet så jag antar att man inte visste bättre.

Räknat uppifrån är det parkett, foam, vinylmatta, board, undergolv, reglar och till sist isolering liggandes direkt på betongen. I och med dräneringsfusket så har det ju varit rätt blött här under verkar det som, men nuvarande dränering funkar super så det är snustorrt.
Uppbrutet golv med synliga lager av trä och isolering, samt en kofot placerad på golvet.
Skapa konto

Oavsett så ska skiten upp och göras ordentligt. Trots att det är tydligt torrt idag så kommer jag ändå bygga ett undergolv med mekanisk ventilation under.

Eftersom elementrören som går i golvet är gamla järnrör kommer dessa också bytas ut eftersom dom rostat en del.

Som sagt, det ska byggas ordentligt med hängslen och livrem, vad det än är.
Uppbrutet golv i gillestuga, synligt trägolv och äldre byggmaterial. Kofot och kniv syns vid arbetsområdet.
Skapa konto

Öppet golv i gillestuga visar exponerade reglar och skadat material vid renovering från 60-talet, intill en eluttag på väggen.
Skapa konto

Öppet golv i gillestuga med blottade rör och verktyg. Uppbrutet golv visar trä, isolering och betong, bredvid vägg med element.
Skapa konto

Under golvet hade man lämnat en tidning daterad den 25 september 1968, vilket var kul. Det tråkiga är att jag inte visste att den fanns där och lyckades kapa den i bitar när jag rev upp golvet.
Del av gammal tidning från 25 september 1968, hittad under golvet vid renovering. Tidningen är klippt och ligger på en strukturerad yta.
Skapa konto

Gammal tidning från 25 september 1968 synlig under ett uppbrutet golv med verktyg runtom, avslöjad vid renovering i en gillestuga.
Skapa konto

• Gilla
Dortmunder DAB och 6 till
  • Laddar…
Nu är det nästintill färdigt med plats för nya elementrör. Känns som att det kommer blir lite rörigt närmaste tiden nu med tanke på att jag för stunden inte har någonstans att ställa möblerna från gillestugan, men det får bli ett problem att lösa under julledigheten :)

Brädgolv under renovering med framtagen plats för elementrör, framför en vit kamin dekorerad med prydnadssaker, och en katt i bakgrunden.
Skapa konto

Ett rum under renovering med borttaget golv nära ett element, förberedelser för att installera nya elementrör syns. Olika golvmaterial avslöjas.
Skapa konto

• Gilla
kingen101 och 5 till
  • Laddar…
Nog hittar man alltid lite mumsmums i 60 år gamla riskkonstruktioner :)

Konstruktionsgolv från ett renoveringsprojekt med fukt och skadad isolering synlig under träbjälkar.
Skapa konto

Isoleringsmaterial under golvplankor i gammal byggkonstruktion, delvis täckt av damm och skräp.
Skapa konto

Bilden visar ett rum under renovering där gamla träbjälkar är synliga efter att golvet rivits upp. Verktyg och skräp finns runt omkring.
Skapa konto

Blir jäkligt gött att få göra detta ordentligt :)

• Gilla
kingen101 och 4 till
  • Laddar…
God jul! Idag kör vi vilodag 🎅🌲 Julgran dekorerad med röda kulor och ljus, bredvid braskamin med brinnande eld, presenter under granen, snötäckt utsikt genom fönster.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Byggaren Bengt och 10 till
  • Laddar…
Så mycket vila blev det… diskmaskinen pajade på självaste julafton 😅nu löste det sig med lite rengöring av en sensor så vi var up and running igen på juldagen.

Juldagsmorgonen spenderades i soffan och eftermiddagen i källaren för att bila ner klacken efter gamla oljetanken och fortsättning på det idag. Nu är hela klacken borta och det ska jämnas ut för att sedan montera platonmatta. :)

• Bortbilad betongsektion i källare efter borttagning av gammal oljetank, med jämnad yta för platonmatta.
    Skapa konto
  • Gilla
4774 och 6 till
  • Laddar…
Haha, för varje del jag river hittas nya grejer som får mig att höja på ögonbrynet 🤨😂

Alltså, det har ju funkat sen 1964, men ändå…
Känner att jag kommer installera stabilare grund för trappan än en råspontsbräda…

Förstörd råspontsbräda under en trappa, med brudna bitar och slitage i träet, avslöjar dålig byggkonstruktion från 1964.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Appendix och 11 till
  • Laddar…
P
Det räcker väl med att palla under med nåt? 😉

P pmd skrev:
Det räcker väl med att palla under med nåt? 😉
tadaaaa 🥳
Justerningsbar möbelstöd under en vit träbas i en byggmiljö.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Då avslutar vi året med totalt byggkaos i källaren 😀så tar vi nya tag imorgon och fortsätter 🥳

Gott nytt år! 🎉

En villa upplyst av fasadbelysning och dekorativa ljusslingor på natten, omgiven av snötäckt mark och parkerade bilar.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Appendix och 7 till
  • Laddar…
Andjul Andjul skrev:
så tar vi nya tag nästa år
Fixed it for you.

Gott nytt!

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Läst igenom hela denna tråd nu. Tur att du köpte ett dränerat hus som var besiktat av en bra firma, så att du inte har behövt ta tag i några problem under drygt 10 år. 🙄

• Gilla
Andjul
  • Laddar…
J Jernhand skrev:
Läst igenom hela denna tråd nu. Tur att du köpte ett dränerat hus som var besiktat av en bra firma, så att du inte har behövt ta tag i några problem under drygt 10 år. 🙄
Tur att man är envis som en åsna i alla fall 😅och arbetsvillig…

• Älska
Appendix
  • Laddar…
Jag har googlat och googlat och googlat gällande innerväggar i källaren. Har hela tiden haft i skallen att jag ska köra stålreglar och skivmaterial. ”Det är ingen fara med gips så länge det inte står mot golvet” säger internet. Utöver detta så rekommenderas inte gips ändå pga mögelrisk om man har tillskjutande fukt. Jag bestämde mig för att köpa hem en fuktmätare för att kunna få ett hum om hur det ligger till. Så efter en vecka av regn och snösmältning knallade jag runt i hela källaren och kollade alla väggarna och golv.

Både väggar och golv är väldigt torra och fina vilket känns väldigt bra. Fick förhöjda värden på 2 ställen: där jag gjöt nyligen (inte så konstigt) samt runt golvbrunnen i garaget där snöslungan står och smälter av sig, vilket också är helt normalt. När jag säger förhöjda värden så var det som högst vid golvbrunnen i garaget och det var 55%. En meter bredvid brunnen mot ytterväggens håll var det 32%.

Jag känner mig relativt säker på att stålreglar och gips hade funkat, men har ändå våndats gällande frågan. Tillskjutande fukt verkar vi inte ha i alla fall.

Då gäller ju bara en sak och det är att göra det ordentligt, så nu murar jag väggen istället så behöver vi inte fundera på det något mer :)

Ganska roligt jobb faktiskt, slitigt, men vilket byggjobb är inte det. Har aldrig murat något förut så det är en upplevelse. Så ni får har lite överseende med mängden bruk osv, men stabilt och rakt verkar det bli i alla fall :)

Valde att göra den med 120mm breda block då jag var orolig att det skulle bli instabilt med 90. Kanske lite overkill då grejerna verkligen sitter som berget när bruket brunnit.

Putsa kommer frugan ge sig på sen. Hon putsade runt garageporten i somras och det blev hur bra som helst :)

Byggande av innervägg i källare med murblock; en halvfärdig vägg syns tillsammans med byggverktyg och material på golvet.
Skapa konto

Fick leverans av en pall med flytspackel häromdagen också så när väggen är helt klar så är det dags att fixa rakt golv i det rummet :)

Saltade och hackade is på uppfarten i omgångar under några dagar så det blev en asfaltsren landningsbana för DHL så pallen rullades in i garaget utan bekymmer :)

Pall med säckar av Probau flytspackel inslagna i plast, ståendes på ett betonggolv i ett garage med diverse föremål runt omkring.
Skapa konto

• Gilla
rarne och 9 till
  • Laddar…
tommib
Visst är det kul att mura och putsa! Som att bygga sandslott när man är barn men det står kvar.

• Älska
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.