Hej,

Vi håller på att byta ytterdörr i vårt hus och jag har lite funderingar kring hur drevning och fogning bäst utförs i vårt fall. Mexiteglet är nämligen väldigt ojämnt längs med karmens sidor och tidigare har man använt någon slags mjukfog för att täcka upp ojämnheterna mellan tegel och karm.

Uppbyggnaden ser, lite överdrivet, ut enligt bild med en ganska stor luftspalt mellan teglet och regeln som karmen sitter mot. På ställena där karmskruvarna finns är det utbyggt med extra reglar för att kunna fästa karmen.
På den gamla dörren hade man drevning mellan tegel och karm (d.v.s. utanför luftspalten), och sedan en fog för att fylla ut ojämnheterna i teglet.

Jag har dock läst att man inte ska använda diffusionstät fog i ytterfogen utanför drevningen, så min fråga är egentligen hur man bör göra i detta fallet? Finns det fog som ej är diffusionstät? Kan man använda något kalkbaserat? Är det bra att drevning enbart är mellan tegel och karm? Borde man inte ha något mellan regel och karm för att täta inåt?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning,
Joakim

UPPDATERING: För förtydligande på hur väggen är uppbyggd så står regeln på syllen, och det finns vindskiva utanpå regeln och isolering mellan vindskiva och invändig gipsskiva.

• Sektionsskiss som visar dörrkarmens och väggkonstruktionens olika lager med gips, reglar och Mexitegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrkarm med stor luftspalt mot ojämnt mexitegel och synlig drevning, mätkniv för skala.
    Skapa konto
Redigerat:
Såg drevningen torr och fin ut, luktade de konstigt? Är den okej så kör med samma metod när du byter dörr, dvs en mjukfog mellan teglet och dörren. Kan de tomma utrymmet du ser vara luftspalten som finns bakom teglet?

Jag har en Snickar Per dörr med Assa lås ca 12år gammal. Jag har bått byta kistan en gång redan (Assa var inte intreserade av att hjälpa till) Den nya kistan är kanske 3år gammal. Nu börjar den att strula också. Det går inte att öppna med nyckel utifrån ibland. Ibland kan man inte låsa med vredet inne. Den strular helt enkelt. Har Assa sämta kvalliten eller vad är det som händer ?

J Jhgbgvvvgvvkh skrev:
Jag har en Snickar Per dörr med Assa lås ca 12år gammal. Jag har bått byta kistan en gång redan (Assa var inte intreserade av att hjälpa till) Den nya kistan är kanske 3år gammal. Nu börjar den att strula också. Det går inte att öppna med nyckel utifrån ibland. Ibland kan man inte låsa med vredet inne. Den strular helt enkelt. Har Assa sämta kvalliten eller vad är det som händer ?
Tror du råkade posta i fel tråd.
Vad är det för låshus som strular?
Om det är ett 2002 så ta en bild av låshuset (stolpen) det kan sitta kvar i dörren.

• Gilla
Jhgbgvvvgvvkh
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Tror du råkade posta i fel tråd.
Vad är det för låshus som strular?
Om det är ett 2002 så ta en bild av låshuset (stolpen) det kan sitta kvar i dörren.
Ja det är nog del tråd sorry..
Mwn det är Asså 2002
Mr

• ASSA-dörrlås modell 2002 monterad på en vit dörr, med synlig låscylinder och handtag.
    Skapa konto
Tidigare ASSA 2002 hade mycket kvallitetsproblem men du har det nyare låshuset vad jag kan se och det har inte haft några direkta bekymmer.
Börja med att kontrollera att markeringarna (pil) i cylinderroddaren pekar rätt då det annars kan orsaka funktionsstörningar.
Annars är det bara att byta ut låshuset och då finns det assa eller dorma att välja bland med lika funktion.
Antingen ASSA 2002 lika det du har eller Dorma DL9192 + slutbleck (slutblecket behöver bytas om man vill använda dorma DL9192)

• Gilla
Jhgbgvvvgvvkh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.