Timmerfasaden är tilläggsisolerad på utsidan och nu har jag flyttat ut mina gamla fönster så att de är i liv med fasaden. Tidigare var fönstren drevade med hårt packad linull och det var ett dammigt elände att få bort allt. Nu vill jag använda annat drevmaterial. Karmen är 15 cm djup.

Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska dreva. Ska hela glipan på 15 cm fyllas upp eller räcker det med bara några cm? De flesta drevremsor är ju bara 10 cm breda, och viker man dem blir det ju bara 5 cm djupt.

Funderar på att använda lite mer modernt linullsdrev, men det kanske fungerar lika bra med glasull?

A Andreas12345 skrev:
Timmerfasaden är tilläggsisolerad på utsidan och nu har jag flyttat ut mina gamla fönster så att de är i liv med fasaden
Funderar på att använda lite mer modernt linullsdrev, men det kanske fungerar lika bra med glasull?
Fönstren ska sitta innanför luftspalten under fasen.

Det kanske fungerar med glasull, men varför chansa?

A Andreas12345 skrev:
Timmerfasaden är tilläggsisolerad på utsidan och nu har jag flyttat ut mina gamla fönster så att de är i liv med fasaden. Tidigare var fönstren drevade med hårt packad linull och det var ett dammigt elände att få bort allt. Nu vill jag använda annat drevmaterial. Karmen är 15 cm djup.

Jag blir inte riktigt klok på hur jag ska dreva. Ska hela glipan på 15 cm fyllas upp eller räcker det med bara några cm? De flesta drevremsor är ju bara 10 cm breda, och viker man dem blir det ju bara 5 cm djupt.

Jag drevade mina fönster med modern linull 2018 när jag satte de i liv med fasaden.
Har fungerat finfint sedan dess.
De watt jag möjligen förlorar på att flytta ut fönstren saknar jag inte.
För mig är det viktigare att det ser rätt och fint ut.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Men frågan var ju om hela glipan på 15 cm ska drevas eller om det räcker med några cm.

Fönstren skall alltid sitta i väggens varma del alltså måste det bli en liten smyg utvändigt panelens tjocklek + luftspalt. Fönstren skyddas också om dom sitter en bit in. Med fönstren längst ut i väggen tilläggsisolera tjocka väggar breda smyger invändigt och golvvärme kan man få dålig värme cirkulation mot fönstren risk för kallas. Ju mindre du driver ju sämre isolering runt fönstren får du.

Måste och måste.
Det måste de naturligtvis inte alls. Sedan att det vore optimalt ur en byggnadsteknisk synpunkt, är en helt annan femma. Folk bygger hus med invändiga balkonger, golvvärme på dåligt isolerade plattor och spikar upp liggande paneler. Dvs våra hus vimlar av opraktiska lösningar varav TS fönster är en sådan. Fördelen är att det ser snyggt ut samt att de ger en regäl nisch för blommor på insidan.
När jag byggde till gjorde jag likadant.
40cm tjock vägg och fönster som livar med fasaden. Blev hur bra som helst.

I praktiken räcker det med en drevremsa på var sida.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Jo vist men det är ju bra att veta hur det borde vara, sen är det alltid egna beslut som gäller.

N Nissegandhi skrev:
Jo vist men det är ju bra att veta hur det borde vara, sen är det alltid egna beslut som gäller.
Visst. Men det är inte samma sak som att "de måste".

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A Andreas12345 skrev:
Men frågan var ju om hela glipan på 15 cm ska drevas eller om det räcker med några cm.
Det viktiga är ju att du inte får luft rörelser, får du drag är drevningen otillräcklig.

Målet med isolering och drevning är alltså att luften ska stå still.

• Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Återigen, ska hela springan på 15 cm fyllas med drev eller räcker det med några cm?

A Andreas12345 skrev:
Återigen, ska hela springan på 15 cm fyllas med drev eller räcker det med några cm?
Behöver inte fyllas.

Har du luftspalt under fasaden?

F fribygg skrev:
Har du luftspalt under fasaden?
Nej, sådan saknas. Karmarna har dock en utvändig salning på kanske 5 cm.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
J
A Andreas12345 skrev:
Nej, sådan saknas. Karmarna har dock en utvändig salning på kanske 5 cm.
Då fyller du karmdjupet med drev inte salningen..

J Jansson69 skrev:
Då fyller du karmdjupet med drev inte salningen..
Lite olika besked här. Fribyggare säger att det inte behövs, du säger att man ska fylla hela karmdjupet. 🤔

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.