Ni som har en dremel, vad använder ni den till? Såg att amazon har kampanj på Dremel och funderar lite på att slå till, men egentligen kanske inte behovet är så stort, eller... :cool:
 
Jag köpte en begagnad för något år sedan och har aldrig använt den :)
 
  • Gilla
Grossman och 2 till
  • Laddar…
LoweW
Köpte en för några år sedan, blev liggandes och gick sönder när jag väl behövde den :seenoevil:
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Dremeln är ett verktyg som används sällan,men som verkligen kan vara avgörande då den behövs. Min används mest med kaprondeller,slipstift och precisionsborrning. Sista gången den användes var för att borra och slipa ur en plastnippel i frugans mc-tank.
 
  • Gilla
Ulltand och 2 till
  • Laddar…
Precis som någon ovan skrev så har jag inte heller använt den ofta men vid dessa tillfällen har den varit ”ovärderlig”. Tex byggde jag om och satte nya lamphållare i baklyktorna i Land Cruisern en gång efter att ha blivit prejad av en rondell. Sparade 8 kkr på det jmf originalreservdelar. En annan gång slipade jag en logga i koppar till ett brännjärn.
Ett bra-att-ha-verktyg helt enkelt som du säker finner användning för så småningom.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Jag fräste ur gips för eldosor med ett frästillbehör.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Men alltså, det var ju inte så många argument för att jag ska köpa en dremel. Bättre måste ni kunna :D Ingen som sitter i vardagsrummet och dremlar varje kväll?
 
Till gravyr är den ju toppen, vet även att vissa som tillverkar knivar använder den för att forma handtagen.
När jag haft mest nytta av den var när jag skulle få bort en mutter som satt stenhårt. Vinkelslipen var på tok för stor, klumpig och brutal. En kapskiva på dremeln (eller ja, biltemas variant...) gjorde susen.

Men senaste tiden har den mest använts till fotvård, och där visar den stora kvalitéer. Håller på och behandlar nagelsvamp och då ska man fila nageln varje vecka inför att medlet ska strykas på. Det är mycket smidigare och effektivare med dremeln än de små pappersfilarna som följer med när man köper medlet. Kan tänka mig att det fungerar minst lika bra om man ska ge sig på valkar på fötterna, men det är inget man gör i soffan i finrummet, för det dammar en hel del.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
M
Kapskivorna är de som är användbara när man vill ha sönder något litet. Sista användes de för att kapa loss bara det batteripack som var dåligt på ett 36V el-cykelbatteri.

Poler och fräs- sakerna har jag aldrig använt och borren hade man till att borra kretskort med på den tiden man byggde elektronik och tillverkade sina egna kretskort.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Bronken
Använder min mestadels till att slipa motorsågskedjorna (med ett tillbehör - tror inköpt på Classes).
Snabbt och smidigt.
 
  • Gilla
Erik Salhammar och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Jag använder min kopia såpass sällan att det inte stör att den är lite tyngre och osmidig. Med något som ser ut som en tandläkarborr är den kanon för att rensa rent i kvistar och skador i grovt trä innan man fyller i och reparerar med epoxy.

Min ortoped (som även är hemmafixare) säger att det i praktiken är en vanlig dremel fast med hygieniskt skal och en galen prislapp som han använde för att fräsa rent i min artros i axeln.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Jag använder min för att vässa profilhyvelbett och ibland för någon detalj på profilknivar till vertikalfräsen. Framför allt är den bra ibland då man reparerar någonting och inte kommer åt med fil eller vinkelslipmaskin där man har svetsat och det blev någonting som måste putsas.
 
Nyttjade min mycket vid inköp, för 20 år sen eller så, modifierade datorchassien m.m. används inte så flitigt längre men kommer ändå fram nu och då för att kapa någon skruv eller slipa vassa grader eller så. Nyttjades även för att kapa remsor av fanér efter ett behov för ett tag sen. Tycker lilla cirkelsågen är smidig för vissa ändamål, t.ex. för att göra små justeringar av masonit.

Senast var när jag inte hittade rätt mejsel eller bit till denna standardskruv.


Fick bli en såhär som löste ändamålet


Används väl också för att skärpa något skrot-stämjärn eller så.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Så där ja, nu börjar jag få lite idéer som kan stilla samvetet. Det börjar luta åt ett köp ändå :)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.