Jag håller på att installera en brunn för dränering och dagvatten (från hängrännor) men funderar på om jag borde gjort något annorlunda. Jag funderar även på lämplig höjd för inloppet.

* Jag tänker att jag inte behöver ha så lång rak bit mellan böjen som kommer ur brunnen, utan jag kan kapa den raka rörbiten några cm så att den den del av röret vid den blå linjen försvinner?
* Inloppet - är det strax över grön linje man vill ha det för att inte få stående vatten i inloppet? Eller är det över gul linje bara så att utloppsröret är under vattenytan?

Aneldningen att jag håller på att klura på detta är för att jag vill få inloppet så långt ner som möjligt så att jag är säker på bra fall på rören som leder till brunnen.

• Stapelade svarta plaströr, orange avloppsrör mot jordvägg, kablar, grus, utomhusinfrastrukturprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Vad gäller inloppet så ska det ligga över högsta vattenyta i sandfånget så det måste bli ovanför den gröna linjen.

En variant för att komma ner i nivå är att sätta den andra 45-graders öjen direkt i den som sitter in i brunnen - men då kanske den högsta punkten hamnar under brunnens håls överkant (gula strecket).

Det slutade med att jag modifierade utloppet så att det sitter en kortare bit rör mellan böjen i brunnen och nästa så att det inte går upp så högt.

Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.