Tja , har ju bara hållt på med dräneringar i 20 år så vad vet jag

Bästa svaret

Säkert mycket, men nu var ju inte problemet att grundvattnet tränger in utan att det vid ett skyfall tydligen fyllt upp hela grundläggningen med dagvatten.
Då hjälper onekligen inte varesig makad eller djupare förlagd ledning.
Och det var bara en bit av gamla tegelrören som byttes mot plaströr.
Men visst hade allt dränerats om, med fokus på att dränera bort inträngande grundvatten så skulle ju naturligtvis rören lagt 1dm under underkant sula på högsta punkten.
Det var i alla fall vad vi rekommenderade för omläggning av dränering när jag höll på skadeåtgärder på fuktskadade hus på tidigt 80-tal.

• Gilla
Halil Yilmaz
  • Laddar…
L larsson r skrev:
Tja , har ju bara hållt på med dräneringar i 20 år så vad vet jag
Denna dränerings firman har också hållit på med med dränering sedan 1999 så de borde också veta en hel del och dessutom var de hemma hos mig och mätte en massa saker och kollade lutningen på området och tomten.

Lånar tråden lite och hoppa några av er kunniga kan svara.

Är det livsviktigt att gjuta hålkälet med lutning? Firman jag anlitade har lagt byggplast och pordrän (dräneringsrören ligger sedan ca 30-4 cm under klacken). Grejen är den att den tränger in fukt (ibland även vatten) mellan golv och list i källaren. Så min fråga är hur viktigt det är med lutande hålkäl.

• Byggarbetsplats vid husets grund med synlig dränering och byggplast, visar grävd jord längs husväggen under en solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
M Meko11 skrev:
Lånar tråden lite och hoppa några av er kunniga kan svara.

Är det livsviktigt att gjuta hålkälet med lutning? Firman jag anlitade har lagt byggplast och pordrän (dräneringsrören ligger sedan ca 30-4 cm under klacken). Grejen är den att den tränger in fukt (ibland även vatten) mellan golv och list i källaren. Så min fråga är hur viktigt det är med lutande hålkäl.
Ja det är viktigt med lutning på sulan för att inte det ska bli en fuktbelastning..

Såhär skriver podrän: Text som beskriver hur man gjuter en utstickande sula på grundmur och täcker med EP-membran för fuktskydd, inklusive tekniska detaljer och instruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://pordran.se/wp-content/uploads/2023/11/Pordran_arbetsinstruktion_web.pdf

Redigerat av moderator:
Rejäl skrev:
Ja det är viktigt med lutning på sulan för att inte det ska bli en fuktbelastning..

Såhär skriver podrän:
Tränger fukten igenom den gröna duken, pordrän och byggplastfolie?

A
M Meko11 skrev:
Läs ovanstående inlägg det är helt fel produkter och utförande!

Redigerat av moderator:
C
M Meko11 skrev:
Genom den gröna duken ja, sen är pordränen ett kapillärbrytande material som gör att vattnet rinner nedåt istället för att transporteras vidare mot väggen. Om sulan sticker ut skall vattnet rinna förbi denna ner i dräneringen, därav lutningen och tätskiktet som skall sättas där.

Plasten är väl i botten mellan 1a och 2a lagret pordrän och hindrar inte helt vatten från att rinna in bakom(?) Annars är ju plasten vattentät.

Por-/Isodrän-metoden är alltså inget tätskikt. Snarare tvärtom.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.