Var kommer fukten in? Över eller nederkant vägg? Är det hela väggen eller endast ett begränsat område?

På skarven golv/vägg och inte hela vägen. Det är på två ställen.

Gjöts något hålkärl? Samt påfördes något membran?

Är läckorna under utbyggnaden eller bredvid?

Monterades täcklisten i ovankant pordrän med fog och utan uppenbara glipor?

Det enda hål som göts var de håll som håller pordrän på plats men membran minns inte. Det är under utbyggnade och inget fukt eller vatten på ovan sidan av väggen bara skarven. Täcklist och tätning masa använts på ovan sidan. Vägg och golv möts i byggprojekt, inga synliga tecken på fukt vid skarven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg och golv möts i byggprojekt, inga synliga tecken på fukt vid skarven.
Skapa konto
Vägg och golvskarv med synligt hål och tätning i ett utbyggnadsprojekt.
Skapa konto
Vit vägg och röd golvskarv med synlig täcklist och tätning, utan fukt eller vatten.
Skapa konto
Skapa konto
Vägg och golv möts i byggprojekt, inga synliga tecken på fukt vid skarven.
Skapa konto
Skapa konto
Vit vägg och röd golvskarv med synlig täcklist och tätning, utan fukt eller vatten.
Skapa konto

Är det rent vatten eller bara den lilla cm med fukt nere på väggen ?

Det kom rent vatten Vattenpölar på ett rött golv med en vit vägg och en kartong i hörnet.
Skapa konto
Vattenpöl på ett rött golv med en fot i förgrunden.
Skapa konto

• Ledsen
Darling McFluff
  • Laddar…
Kommer du åt brunnen ?
Hur såg det isåfall ut i brunnen när det blir fuktigt inne

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Jag kommer åt brunnen men jag vet inte riktigt hur det ska vara i brunnen före och efter vattnet som kom in. Vatten komm när det var ett riktigt skyfall och efter det ledde jag vattnet direkt från stupröret till backen.

Jag tror att brunnens utlopp inte klarat att leda bort allt vatten utan det har gått ”bakvägen” ut i dräneringen. Tidigare hindrade tegelrören och gruset runt dom vattnet att rinna ut runt sockeln. Nu så rinner det rakt ut via plastdräneringen. Pordränskivorna ger ju heller inget skydd för vattenträngning då allt tidigare tätskikt/kallasfalt brukar tas bort bakom den.

Någon åtgärd som du kommer på? Jag kanske skulle INTE ha gjort någon dränering. Stort fel av mig.

H Halil Yilmaz skrev:
Någon åtgärd som du kommer på? Jag kanske skulle INTE ha gjort någon dränering. Stort fel av mig.
Börja med att öppna brunnen och titta om nivån står nära dräneringsröret. Kolla sedan på samma vis när det regnar ordentligt, då kommer du se om utloppet klarar av att svälja allt vatten.

Gjorde du jobbet själv? Eller har en firma gjort det? Firman har ett garantiansvar.

Ifall det ej gjutit något hålkärl samt påfört membran så har monteringsinstruktionerna frångåtts. Detta steg skall förhindra att just detta men vatteninträngning vid golv kan ske.

Gjuta Hålkäl= lägga betong med lutning utåt längst ner vid mötet vägg/sula

Det du kan göra är att se till att avleda vatten från tomten så det inte rinner mot huset vid regn. Om något stuprör går ner i marken så måste detta vara anslutet till ett rör som leder ut i ett dike.

Hjälper inte detta så är det nog gräva upp och göra om som gäller.

B bomm skrev:
Gjorde du jobbet själv? Eller har en firma gjort det? Firman har ett garantiansvar.

Ifall det ej gjutit något hålkärl samt påfört membran så har monteringsinstruktionerna frångåtts. Detta steg skall förhindra att just detta men vatteninträngning vid golv kan ske.

Gjuta Hålkäl= lägga betong med lutning utåt längst ner vid mötet vägg/sula

Det du kan göra är att se till att avleda vatten från tomten så det inte rinner mot huset vid regn. Om något stuprör går ner i marken så måste detta vara anslutet till ett rör som leder ut i ett dike.

Hjälper inte detta så är det nog gräva upp och göra om som gäller.
Det är det som är problemet, jag har gjort detta själv med en kollega som trodde att han kunde dränering. Han är duktig på att gräva med grävmaskin. Så ingen garanti och inget av det membran eller gjutning gjordes. Men däremot jag har en 9 meter lång altan och 3 meter bred och jag har en fin lutning från huset. Vatten kommer inte in den vägen. Däremot funderar jag på att sätta ditt en dränerings brunn med backventil och pump så att vattnet inte går till dränerings rören. Sedan hoppas på det bästa. Vad tror du?

För att lösa detta så får du installera en ny brunn. Det bör alltid vara en separat brunn för dränering. Sen in med en pump där som pumpar till den gamla brunnen. Då blir du av med problemet

• Gilla
Halil Yilmaz
  • Laddar…
Det låter som en bra idé, kan man inte byta den befintliga brunn till en ny brunn med backventil som hindrar vatten att gå tillbaka till dränerings rören istället?
Sedan undrar jag om man kan friläga den problematiska röret helt från taket genom att leda bort vatten från taket till diket? På så sätt kanske klarar den bara leda bort grund vatten?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.