Vi bor i ett hus med källare från -74, där vi har lite problem med fukt i källarväggarna. Har börjat undersöka möjligheten att dränera om och isolera källaren, men har förstått redan från början att helt enkelt är det inte. Vi har trädäck, stenläggning, garage, uterum (som ändå måste renoveras) och pool runt som kommer att ställa till det.

Jag hade ut en entreprenör som jag blivit rekommenderad av grannar, och han verkade tycka att det mesta nog skulle gå att lösa, men fastnade på att poolen är för nära huset. En sträcka på några meter så är det cirka tre meter mellan huset och poolen, och eftersom man kommer att behöva gräva ner runt 2,5 meter så skulle man komma för nära poolen med ett schakt med tillräcklig lutning. Han skulle fråga runt lite, diskussionen är väl inte helt avslutad men det lutar åt att han menar att det inte går att göra.

Som ren lekman tycker jag att det inte borde vara helt omöjligt att gräva ett smalare schakt som man säkrar upp efter hand, jag tänker skyttegravar från första världskriget eller tunnlar under berlinmuren. Jag har förstås googlat och förstått att spontning med såna där stora plåtar kanske inte är praktiskt genomförbart i en trång trädgård, men något lite mer manuellt tillvägagångssätt borde kunna finnas. Det är ändå en rätt begränsad sträcka det handlar om.

Någon som har erfarenhet av liknande problem, eller andra tips?

Med poolen så nära får du en schaktlutning ca 1:1, med poolens vikt som pådrivande på shacktväggens massor riskerar du att poolen dras med ner i scahktet och överhängande livsfara för den som befinner sig där i. Spont av konventionell planktyp alternativt moduler som stämpas mot husfasad är nog det enda som funkar i ditt fall. Vad har du för jordtyp över schaktdjupet?

D DanNau skrev:
Med poolen så nära får du en schaktlutning ca 1:1, med poolens vikt som pådrivande på shacktväggens massor riskerar du att poolen dras med ner i scahktet och överhängande livsfara för den som befinner sig där i. Spont av konventionell planktyp alternativt moduler som stämpas mot husfasad är nog det enda som funkar i ditt fall. Vad har du för jordtyp över schaktdjupet?
Jo, jag har förstått att det blir svårt med lutningar och risk för ras om man gräver på konventionellt sätt.

Enligt jordartskartan så har vi morängrovlera här, några tiotal meter bort går det över i lerig morän. Sen vet jag inte vad de har fyllt igen med när de hade byggt klart källaren.

Spont av planktyp, är det de här väldigt grova "korrugerade" plåtarna som man ser på större byggen? Att stämpa mot väggen, det var lite i de banorna jag tänkte, finns det något standardsätt att göra det?

Ja vanlig spont är den typ du beskriver, nackdelen är att de måste underslås, dvs en betudande del avlängden måste ligga under shacktbotten. kassetter med stämp kan vara lika djupa som schaktet, vanligt vid VA-schakter och el-kanaler, se bild.

Stödmurar för schaktning med kassetter och stämp vid skogsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
erik_qwerty
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.