Byggahus.se
Håller på att dränera mitt hus från -36 och har precis grävt upp grunden och källarklacken är väldigt ojämn i både höjd och utstick. Den är dessutom utfylld med stenbumlingar där flera lossnat när vi grävde.

Min fråga är vad ska jag göra åt klacken?

Mina två idéer som jag bollar mellan är att ställa murblock mot nuvarande klack så att blocken bildar en rak klack och sen hälla ner betong eller liknande mellan klacken och blocken och på så sätt gjuta en ny och rak klack, alternativt bara göra en plywoodform som runt klacken som man gjuter i.

Sen sa en välvillig rådgivare att då jag tänkt använda pordrän skivor så struntar jag i att klacken är ojämn och bara ställer en pordränskiva först mot klacken och fyller med lecakulor bakom och sen monterar skivorna på väggen. Då fyller lecakulorna ut ojämnheterna på klacken. Det alternativet känns som minst jobb men enklast är ju sällan bäst.

Ett annat alternativ skulle väl vara att bila bort utsticket så att väggen blir slät hela vägen ner men det känns ju lite osäkert att ta bort material ur väggen. Jag vill ju undvika att få huset över mig in i det längsta.

Hur skulle ni ha gjort?

Ojämn grunden och källarklack vid husdränering från 1936 med synliga stenar och grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ojämn husgrund och källarklack med lossnade stenbumlingar vid dränering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ojämn källarklack med stenbumlingar vid en grävd husgrund från 1936.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/Mattias
 
Här har jag gjort tappra försök i paint att illustrera mina alternativ.

Alternativ ett är att ställa ett murblock framför klacken och hälla in betong bakom för att sedan för hand fixa till hålkälen med murbruk när detta torkat. Nackdelen är att det blir lång väntetid när allt ska torka i omgångar.

Enkel illustration i Paint som visar tre alternativ för gjutningsprojekt vid en betongklack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ två är att göra en liten låda över klacken av plywood som man sen häller ner betong i. Gör jag lådan så den går upp över klacken och sen diagonalt in mot källarväggen kanske jag kan göra hålkälen samtidigt och spara lite jobb. Nackdelen är att plywooden kan ge vika när man häller i betongen och att man förmodligen får gjuta i omgångar.

Enkel illustration i paint som visar alternativ för gjutning vid byggprojekt med murblock, betong och plywood.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ tre är att strunta i gjutandet och ställa dit pordränskivan mot klacken och fylla upp med lecakulor. Nackdelen med det är att det kanske blir lättare för nedersta skivan att flytta sig när man gräver igen eller om marken sätter sig eventuellt med följden att skivan går sönder och/eller att lecakulorna faller ut.

Schematisk illustration i Paint av byggalternativ för betonggjutning mot en källarvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som sagt, vad skulle ni ha gjort?

/Mattias
 
Hej!

Jag är ingen expert på betong, men när vi dränerade om huset för två år sedan hade vi liknande problem där sulan var rejält trasig i två av hörnen på huset, och källaren tog till och med in vatten genom väggen. Stuprören i alla hörn gick rakt ner i backen och hade troligen gjort så sedan 1923...

Killarna som gjorde dräneringen var riktigt kompetenta inom gjutning och gjöt med form så att sulan/klacken blev som ny även i hörnen. Det var ett snabbt jobb, men gjordes i mars så de hade en värmefläkt på något dygn. Sedan var gjutningen klar.

Sedan ställdes Pordränskivorna rakt på, med box utanför. Bifogar lite bilder så du får se vad de gjorde. Det känns väldigt bra att ha gjort det ordentligt då jag inte tänkte dränera om så länge jag lever...

Första bilden visar hur trasigt det var, och hur den gamla dräneringen var gjord bara sju år tidigare. Inte så korrekt...

Bild två och tre visar två trasiga hörn. Bild fyra gjutning och bild fem ny klack.

Bild sex visar sedan isoleringen och dräneringens uppbyggnad med dubbla skivor mot källaren med duk som släpper ut vatten men inte in, liggande skiva på klacken och utanför klacken box med inbyggda dräneringsrör.
 
  • Skadad betongsula och dräneringsproblem vid husgrund, med synliga skador och ett gammalt stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad husgrund med synlig betongsula och vattensamling, före reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Starkt skadad husgrund med trasig betongsula och gamla stuprör som går ner i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två personer arbetar i en grävd grund vid husvägg, utför reparation av trasig sula med verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med nygjuten klack efter dränering, synlig isolering och del av gammal skadad sula.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering av husgrund med ny gjuten betongklack och pågående dräneringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.