Byggahus.se
Funderar lite på om en robotgräsklippare skulle kunna vara ett alternativ till fritidshuset. Yta som ska klippas är kanske 1200-1400 kvm och tomten är hyffsat plan förutom vid infarten så där kommer jag få handjaga hursomhelst. Tomten är dessutom helt kvadratisk och kåken står i princip i mitten av tomten så jag har inte massor av knixiga passager etc.

Problemet är att ena sidan av tomten är rejält ojämn och gropig och dessutom stenig över nästan hela tomten. Eller rättare sagt så är det berggrund som sticker upp lite här och där. Har funderat på att ev. försöka göra något åt dom värsta "stenarna" och fylla ut dom värsta groparna etc. men frågan är om det är värt ansträngningen. Det är trots allt en naturtomt och jag vill behålla den sådan. Jag har ju lärt mig vid detta laget var dom värsta "stenarna" är och klipper runt dom och klipper på dessa ställena med trimmern/röjsågen. Dessutom så med min enklare motorgräsklippare är det ju ingen katastrof om man råkar komma åt sten nån gång då knivarna har mycket gods och är lätta att slippa eller att tillverka helt nya själv om man är såååå snål. Vad jag har förstått är knivarna på robotklippare betydligt tunnare och känsligare.

Vad tror ni, är en robotgräsklippare ett vettigt alt. för mig?
 
Låter som tomten inte riktigt passar för en robotklippare.
 
E etompau skrev:
Låter som tomten inte riktigt passar för en robotklippare.
Då var det som jag befarade. Tack!
 
Svårt att avgöra när man inte sett hur det ser ut Man kan ju avgränsa allt som sticker upp (om det inte är för mycket). Har en kompis som har mycket berg på tomten och han kör en robot utan problem men har lagt en del jobb på hur man har dragit begränsningskabeln
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Jag skulle nog ha installerat en robot, men kanske lämnat delar av den svårklippta sidan och tagit den med trimmern istället.

Svårt att veta hur oländig din oländiga terräng är, och vad som är rimligt att jämna av respektive lämna oklippt, men att ha en gräsmatta som huvudsakligen sköter sig själv gillar i alla fall jag att ha på landet.

Vad gäller bladen så har exempelvis Husqvarna och Gardena rakblad istället för fasta knivar. Dessa sitter löst på en roterande tallrik, så de viker av vid motstånd om de hugger i något hårt. Och man byter dem oavsett någon eller några gånger per säsong. Att hugga i sten är förstås inte jättebra för dem, men en del grus tål de i alla fall.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Om du nu ändå går vidare med dina funderingar. Så är det nog lämpligast om du har någon bofast granne, som kan titta till klipparen ibland. En robot kör ofta fast, om det inte är en "fotbollsplan". Lite överdrivet naturligtvis. Men hursomhelst måste du ha någon som kan ta loss den.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
N Nyalund skrev:
Svårt att avgöra när man inte sett hur det ser ut Man kan ju avgränsa allt som sticker upp (om det inte är för mycket). Har en kompis som har mycket berg på tomten och han kör en robot utan problem men har lagt en del jobb på hur man har dragit begränsningskabeln
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle nog ha installerat en robot, men kanske lämnat delar av den svårklippta sidan och tagit den med trimmern istället.

Svårt att veta hur oländig din oländiga terräng är, och vad som är rimligt att jämna av respektive lämna oklippt, men att ha en gräsmatta som huvudsakligen sköter sig själv gillar i alla fall jag att ha på landet.

Vad gäller bladen så har exempelvis Husqvarna och Gardena rakblad istället för fasta knivar. Dessa sitter löst på en roterande tallrik, så de viker av vid motstånd om de hugger i något hårt. Och man byter dem oavsett någon eller några gånger per säsong. Att hugga i sten är förstås inte jättebra för dem, men en del grus tål de i alla fall.
Mjo, skulle ju kunna vara en ide att låta roboten klippa ca. 60-65% av tomten men då vete fan om jag kan motivera ett köp. Måste ju liksom ändå plocka fram handjagaren och då slipper jag ju ändå inte det möget. Men det är ju primärt vid första besöket varje sommar som det är drygt att klippa, när gräset hunnit bli så jävla högt.

Om jag kommer ihåg det ska jag knäppa en bild eller två på ojämnheterna/groparna nästa gång jag är uppe.

A AG A skrev:
Om du nu ändå går vidare med dina funderingar. Så är det nog lämpligast om du har någon bofast granne, som kan titta till klipparen ibland. En robot kör ofta fast, om det inte är en "fotbollsplan". Lite överdrivet naturligtvis. Men hursomhelst måste du ha någon som kan ta loss den.
Det är nog klokt ja, och den hjälpen bör inte vara några problem att få. Har massor av trevliga bybor till grannar. Och merparten av dom är 60+ och bör ha tid över att hjälpa till nån gång då & då.

Å andra sidan har jag som mål att flytta upp dit så fort jag löser jobb o.s.v. och då ändras ju förutsättningarna en aning. Det finns maskiner av alla de slag på byn och jag kanske kan köpa gräsklippning av någon av byns snöröjare :thinking:

Får nog fundera lite till på det.
 
B Bästerortarn skrev:
det är ju primärt vid första besöket varje sommar som det är drygt att klippa, när gräset hunnit bli så jävla högt.
Skulle helt klart se till att ha hjälp med klippningen då, av människa eller maskin. Men människohjälp krävs iofs. oavsett då, för att ställa ut maskinen.
B Bästerortarn skrev:
Det finns maskiner av alla de slag på byn och jag kanske kan köpa gräsklippning av någon av byns snöröjare
Fast de vill ju inte hugga i sten med större kommersiella maskiner. Så då blir det nog trimmer till den ojämna ytan, vilket tar relativt lång tid.
B Bästerortarn skrev:
merparten av dom är 60+ och bör ha tid över att hjälpa till nån gång då & då.
Pensionärer är ok, även om jag skulle rekommendera barnarbete för gräsklippning. Men de har aå dålig känsla för kvalitet, så då vill man snart ha en robot ändå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.