Hej!

I min stuga som ej är inkopplad på elnätet utan endast ett 24v nät med batteri och solpaneler vill jag slippa konka vatten i spann.

Dels när altan skall tvättas men mest för tvätta potatis/händer, bevattning av potatis eller vad man nu vill odla!

Ett stycke elverk finns, Honda eu20 vilket jag tänkt skall driva pumpen. Så just nu bestämmer denna storleken på pump. Eller om startströmmen inte är så hög att det fungerar med en kraftig inverter från 24-230V.

Här har jag gjort en teckning, mest för ni skall få ett humm om hur förutsättningarna är;

Handritad skiss av vattentillförselsystem för stuga med sugsida från sjö och markering av altan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sugsidan är runt 120 m, och höjden ish 3-4m. Max.

Helst vill jag kunna pumpa upp ett litet magasin i typ en hydrofor och kunna ta några spann vatten, tvätta händerna på en upppumpning.

Är dessa önskningar möjliga? Ge feedback, och tips eller dissa!!

H Hensås skrev:
Hej!

I min stuga som ej är inkopplad på elnätet utan endast ett 24v nät med batteri och solpaneler vill jag slippa konka vatten i spann.

Dels när altan skall tvättas men mest för tvätta potatis/händer, bevattning av potatis eller vad man nu vill odla!

Ett stycke elverk finns, Honda eu20 vilket jag tänkt skall driva pumpen. Så just nu bestämmer denna storleken på pump. Eller om startströmmen inte är så hög att det fungerar med en kraftig inverter från 24-230V.

Här har jag gjort en teckning, mest för ni skall få ett humm om hur förutsättningarna är;

[bild]

Sugsidan är runt 120 m, och höjden ish 3-4m. Max.

Helst vill jag kunna pumpa upp ett litet magasin i typ en hydrofor och kunna ta några spann vatten, tvätta händerna på en upppumpning.

Är dessa önskningar möjliga? Ge feedback, och tips eller dissa!!
Pumpar trycker vatten utan problem men suger dåligt. Max 8-9m i höjd Vid långa slugledningar får man använda sig av ejektorpump med 2slangar vilket kostar energi/flöde så därför har man tryckande pumpar.

• Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Då är det bättre med ett pumphus närmare sjön? Då behövs en kabel från elverk till pumphus med tillräcklig area.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Ingen annan som har idéer eller tips?

Kör på en bensindriven pump vid sjön, elverk+långa kablar blir ett bök, kommer bara att orka med en liten fjuttpump.

• Gilla
Mekatronikbruno och 3 till
  • Laddar…
Har ungefär en sån lösning på landet. Man bör placera pump vid vattenkälla, eftersom den trycker bättre än suger.
Från pump till vatten har jag ca 10 meters längd samt höjd kanske 1,5 meter. Från pump till hus 100 meter pemslang 40mm i dia. På den sidan har jag kanske 5 meter i höjdskillnad.
Som pump har jag en hydroforpump på 1300W. Kan säkert ha en svagare, för det är riktigt bra tryck!
Drog elkabel från huset, så att jag kan sätta på och slå av från huset. Visserligen finns det en tryckvakt i pump, men jag vill inte att den står under tryck hela tiden.

• Gilla
NiLo och 1 till
  • Laddar…
Kombinera fotografens idé om bensindriven pump med en lagom stor behållare, högt placerad vid huset, som får fungera som "vattentorn" så att det alltid finns vatten lättillgängligt. Ta inte en för stor tank, det är viktigt att vattnet omsätts. Några hundra liter, upp till en m3, kanske. Självfall på ett par meter räcker bra för att tvätta potatis.

Då räcker det att starta pumpen någon gång om dagen eller så för att fylla tanken.

Vill du vattna direkt med spridare då är det bara att ha en alternativ koppling för att vattna direkt från pumpen. Då räcker inte självfall.

• Gilla
Uffe_xx och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle säkert klara mig med en 800W också....
Tänkte på ditt elverk där. Tror nästan du kan glömma inverter med tanke på startström, men ngn annan här kanske vet bättre....

Helt ok att dra elkabel ned till pump, slang ska ju ändå dras. Och billigt var det!
Glöm inte backventil nere i vattnet....

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Ett alternativ som inte kräver el är en vädur (ram pump). Kräver dock någon form av lägesenergi i form av en tillrinnande bäck till sjön.

• Gilla
Mekatronikbruno och 3 till
  • Laddar…
Tack alla som svarar :love:
PNO PNO skrev:
Kombinera fotografens idé om bensindriven pump med en lagom stor behållare, högt placerad vid huset, som får fungera som "vattentorn" så att det alltid finns vatten lättillgängligt. Ta inte en för stor tank, det är viktigt att vattnet omsätts. Några hundra liter, upp till en m3, kanske. Självfall på ett par meter räcker bra för att tvätta potatis.

Då räcker det att starta pumpen någon gång om dagen eller så för att fylla tanken.

Vill du vattna direkt med spridare då är det bara att ha en alternativ koppling för att vattna direkt från pumpen. Då räcker inte självfall.
Vad är lämpligligast som vattentorn, hydrofor 300L eller en vanlig tank i plast eller typ rostfritt?

M Mercruiser skrev:
Jag skulle säkert klara mig med en 800W också....
Tänkte på ditt elverk där. Tror nästan du kan glömma inverter med tanke på startström, men ngn annan här kanske vet bättre....
Ja jag vill tro att detta funkar men behöver helt klart testas innan. Någon i min närhet birdd ha en enfas pumpautomat. Hur du byggt ett pumphus med underhållsvärme eller gör du med frysrisken på vintern

Fotografen Fotografen skrev:
Kör på en bensindriven pump vid sjön, elverk+långa kablar blir ett bök, kommer bara att orka med en liten fjuttpump.
Grejen är att det vore skönt och slippa att gå ner till sjön varje gång, annars vore det rätt väg.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Ett alternativ som inte kräver el är en vädur (ram pump). Kräver dock någon form av lägesenergi i form av en tillrinnande bäck till sjön.
Finns tyvärr inte

Frysrisk? Tror att du får glömma vatten den vägen under vinter, då det är för mycket att isolera och värma upp. Pump och ledningar t.ex. Dessutom vad jag förstår har du ju inte tillgång till så mycket el tyvärr.
Jag plockar bort pump under december till mars....

M Mercruiser skrev:
Frysrisk? Tror att du får glömma vatten den vägen under vinter, då det är för mycket att isolera och värma upp. Pump och ledningar t.ex. Dessutom vad jag förstår har du ju inte tillgång till så mycket el tyvärr.
Jag plockar bort pump under december till mars....
Slangen blir ju nergrävd på en meter ungefär, och detta är i södra Blekinge så torde räcka. Det är uppgången ur marken som blir mest i farozonen.

Var mest en fråga om man kunde tömma pumpen på smidigt sätt och slippa flytta den till frostfritt varje vinter..

Att tömma själva pumpen är ju inte svårt - det gör jag med mina 2 pumpautomater varje höst. Lite bökigare kan det vara att tömma t.ex. sugslangen ( ta upp ur sjön och skruva av backventilen) . Måste väl även till möjlighet att delvis tömma trycksidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.